1

رونویسی آقازاده اصلانی از دست پدر با حمایت مرکز؟؟!+عکس

سینماروزان/مهدی فلاح‌صابر: انتشار خلاصه داستان فیلم آقازاده محمدرضا اصلانی بیش از هر چیز یادآور “شطرنج باد” است.

امین آقازاده محمدرضا اصلانی برای تولید فیلم “ماه بی‌بی” به تهیه‌کنندگی پدر و حمایت مرکز گسترش، عزم خود را جزم کرده است.

محمد صدیقی مهر، محمود نظرعلیان، حمیرا نونهالی، مریم بوبانی و بازیگر خردسال ستایش مرشد بازیگران فیلم هستند و در خلاصه داستان رسمی “ماه بی‌بی” چنین آمده است: همسر جوان تاجری سالخورده در خانه‌ای قجری زندگی می‌کند، فرزند کوچک او گم می‌شود و پسران بزرگ تاجر در پی راندن زن‌پدرشان از خانه برمی‌آیند. این خانه آبستن ماجراهای مسحورکننده‌ایست…

اولین چیزی که از همین خلاصه داستان کوتاه به ذهن خطور می‌کند مساله “فقدان” و ماجراهای متتج از آن است. “فقدان”، عنصر راهبردی فیلم “شطرنج باد” هم بود‌.

در فیلم اصلانی بزرگ با فقدان ناپدری شاهزاده‌ افلیج قجری روبرو بودیم؛ فقدانی که درظاهر ناشی از قتل ناپدری توسط همین شاهزاده افلیج بود و حالا در فیلم اصلانی کوچک با فقدان وارث تاجری روبروییم که در یک خانه قجری زندگی می‌کند!

با اینکه “شطرنج باد” به لحاظ خط کلی داستان و به‌ویژه موتیف “فقدان-قتل”، شباهت‌هایی با “شیطان صفتان”(۱۹۵۵) ساخته ژرژ کلوزوی فرانسوی داشت، کاری نداریم چون حتی اگر اقتباسی هم صورت گرفته بود تنیده در چارچوب ایرانیت محصور در بن‌بست تعارضات بود.

اصلانی بزرگ کوشش قابل تقدیری کرده بود که رخدادهای سیاسی-اجتماعی گذار از قاجاریه به پهلوی را در قالب داستانی جمع و جور و درعین حال معمایی به تصویر بکشد و همین کوشش هم مورد توجه قرار گرفت.

آقازاده اصلانی در “ماه بی‌بی” چه خواهد کرد؟ او هم به دنبال طرح معمای “فقدان” در عمارت قجری و درنهایت رودست زدن به بیننده در پایان‌بندی است؟ درست مثل پدر یا به تعبیری بسان آنری ژرژ کلوزو!؟

یا آن که همه تشابهات “ماه بی‌بی” با “شطرنج باد” صرفا درظاهر است و آقازاده اصلانی می‌خواهد داستانی پرطعنه به روزگار معاصر را در عمارت قجری-که به درستی و به‌جای شهرک سینمایی، در لوکیشن‌هایی در کاشان فیلمبرداری میشود- به تصویر درآورد؟؟

تست گریم بازیگران "ماه بی بی"
تست گریم بازیگران “ماه بی بی”