1

رونمایی از پوستر اصلاح‌شده جشنواره فجر در حضور وزیر ارشاد+عکس/رفع ایرادات قبلی به بروز ایرادات تازه‌تر منجر شده است!

سینماژورنال: انتقاداتی که نسبت به پوستر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر صورت گرفته بود سبب ساز آن شد که دبیرخانه جشنواره بر لزوم اصلاحاتی بر این پوستر تأکید کند.

به گزارش سینماژورنال گویا این اصلاحات نیز خیلی زود انجام گرفت و  دیدار علی جنتی با دبیر جشنواره محملی شد برای رونمایی از این پوستر اصلاح شده.

دیدار وزیر ارشاد با دبیر جشنواره که رییس سازمان سینمایی و مشاور دبیر و همین طور مدیر کاخ و مدیر روابط عمومی جشنواره در آن حضور داشتند هرچند با انتشار سخنان جنتی در این دیدار رسانه ای شد اما یکی از تصاویری که ضمیمه این سخنان بود حاضران در این دیدار را در کنار پوستر اصلاح شده جشنواره نشان می داد و این معنایی ندارد جز رونمایی از پوستر اصلاح شده با حضور وزیر.

تغییر فونت “سی و چهارمین” و سفید کردن پس‌زمینه شکیبایی

اصلی ترین وجه افتراق پوستر اصلاح شده با پوستر ابتدایی در فونتی است که برای نشان دادن عبارت “سی و چهارمین” که بیانگر  دوره جشنواره به کار رفته است. در پوستر اصلاح شده “سی و چهارمین” با فونت نستعلیق نگاشته شده و البته که این عبارت کمی هم بالاتر آمده و بر روی پیراهن خسرو شکیبایی قرار گرفته است.

ایراد مربوط به اشتباه بودن تاریخ میلادی روی پوستر نیز در پوستر جدید اصلاح شده است ضمن اینکه پس‌زمینه تصویر که پیشتر متشکل از سیمرغ نماد جشنواره بود در پوستر اصلاح شده کاملا سفید و خالی از هر گونه نماد کار شده است.

ایرادات اصلاحات حداقلی

به گزارش سینماژورنال هرچند همین که دست اندرکاران جشنواره کوشیده اند با توجه به نظر منتقدان تلاش خود را برای اصلاح پوستر انجام دهند جای خرسندی است اما به نظر می رسد در همین اصلاحات حداقلی هم یک ایراد بزرگ وجود دارد و آن هم بزرگ شدن بیش از حد فونت عبارت “سی و چهارمین” نسبت به فونت جشنواره فیلم فجر است که باعث می شود مخاطب از همه جا بی خبر به دنبال ایجاد ارتباط میان “سی و چهارمین” و “خسرو شکیبایی” باشد و مثلا گمان کند این پوستر سی و چهارمین یادمان شکیبایی است.

در پوستر اصلاح شده نه “فجر” که نام جشنواره است بولد شده و نه نماد جشنواره که “سیمرغ” است در جای مناسبی قرار گرفته؛ حداقل یکی از این دو باید جای مهمی از پوستر را به خود اختصاص می داد.

جای “فجر” و “سیمرغ” در این پوستر کجاست؟

در پوستر اصلاح شده علاوه بر اینکه نماد اصلی جشنواره که سیمرغ است از پس زمینه حذف شده، تنها جایی که این سیمرغ به چشم می خورد در منطقه پایینی پوستر است و این می‌تواند نوعی کم اهمیتی به نماد جشنواره تلقی شود.

وضعیت قرارگیری نام “فجر” در این پوستر هم بهتر نیست چون “فجر” نیز در یکی از پایین ترین نقاط پوستر قرار گرفته است.

پیشنهاد سینماژورنال به طراحان پوستر که امسال به جای فرد یک گروهند این است که قید استفاده از تصویر فعلی شکیبایی را زده و یکی از تصاویر شکیبایی که سیمرغ جشنواره را در دست دارد برای طراحی مجدد استفاده کنند تا هم حق جشنواره ادا شود، هم حق شکیبایی و هم اینکه از دردسرهای اصلاح سه‌باره پوستر فعلی خلاصی یابند.

رونمایی از پوستر اصلاح شده در حضور وزیر ارشاد
رونمایی از پوستر اصلاح شده در حضور وزیر ارشاد
پوستر جشنواره سی و چهارم فجر
پوستر ابتدایی جشنواره سی و چهارم فجر