1

روزنامه نگار و منتقد سینما در «حمام تُرکی» دوستداران استانبول را مشت و مال می‌دهد؟؟! +عکس

سینماروزان: تا یک سال قبل و پیش از افزایش چهار برابری قیمت دلار، سفر به شهرهای مختلف کشور ترکیه و بخصوص شهر استانبول تفریحی کم هزینه و ارزان برای قشر متوسط جامعه ایران بود اما حالا با جهش قیمت دلار از یک طرف و افزایش رکود اقتصادی و بیکاری در جامعه، سفرهای گسترده ایرانی‌ها به ترکیه و بهره مندی از مواهب این سفرها همچون حضور در ساحل و حمام تُرکی کاهش یافته است.

 

در چنین شرایطی یکی از روزنامه نگاران باسابقه حوزه سینما که پیش از این سایت مستقل سینما مثبت را راه اندازی کرده و اخیراً در زمینه فیلمسازی هم فعال شده، با راه اندازی یک حمام تُرکی یاد و خاطره سفر به ترکیه را برای ایرانیان زنده کرده است!!!

این “حمام تُرکی” که توسط رضا استادی راه اندازی شده، البته جنبه فیزیکی ندارد و در واقع رمانی بلند و پُرحادثه است که داستان آن طی پانزده روز در شهر استانبول ترکیه رخ می‌دهد.

استادی که چندی پیش مجموعه داستان «خونه خالی» وی با موضوع ازدواج سفید و آزادی‌های یواشکی توسط همین انتشارات منتشر شد، درباره کتاب جدید خود می‌گوید: «حمام تُرکی روایتگر داستان زن و شوهر جوانی به نام «هلنا» و «مهنا» است که قصد دارند برای ماه عسل به یک سفر داخلی بروند اما اتفاق‌هایی پیچیده‌ای پای آن‌ها را به شهر استانبول باز می‌کند. آن‌ها که ساکن یکی از شهرهای مرکزی ایران بوده و با محدودیت‌های مختلفی در این شهر مواجه بوده‌اند و مثلاً حسرت رفتن به کنسرت را داشته‌اند، حالا در مواجهه با دنیای جدید و بدون محدودیتی که در استانبول می‌بینند، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. در همین حین برخی اتفاق‌ها نیز در انتظار آن‌ها است که روند داستان را جذاب و پیچیده می‌کند.»

استادی که مدت زمانی حدوداً چهار ساله را صرف نگارش این کتاب کرده، از لحن و زبان روان داستان به عنوان یکی از مزیت‌های آن نام برده و می‌گوید: «دو رمان قبلی‌ام با نام‌های “هیچ وقت نامزد نبودیم” و “بدون تو غیرممکن بود”، مقطع زمانی طولانی‌ای را در برمی گرفتند اما در این داستان کل اتفاق‌ها در دو هفته رخ می‌دهد. فصل بندی داستان نیز اینگونه است که روزها تفکیک شده‌اند و هر روز شامل چند فصل مختلف می‌شود. از این حیث داستان بسیار پُر افت و خیز و پُر از گره افکنی و گره گشایی است و از این جهت می‌تواند برای مخاطب عام جذاب و دوست داشتنی باشد.»

کتاب مذکور در 300 صفحه از سوی نشر «برکه خورشید» به بازار عرضه شده است. این انتشارات در سال‌های اخیر با عرضه رمان‌های محبوب فارسی جایگاهی ویژه در میان رمان خوان‌های فارسی پیدا کرده و پیش بینی میشود حمام تُرکی نیز با توجه به فضای تازه و بدیع آن با استقبال مخاطبان مواجه شود.

حمام ترکی
حمام ترکی