1

روایت یک کارگردان از نامه‌ای واصله از بیرون ارشاد که باعث کنار گذاشتن اثرش از جشنواره شد+عکس

سینماروزان: اعمال ممیزی بر محصولات نمایشی چه در حیطه سینما چه در حیطه تئاتر سالهاست وجود داشته و اغلب هیأت‌های ممیزی حاضر در ارشاد هستند که به اعمال ممیزی و تعدیل می پردازند.

به گزارش سینماروزان اینکه نیروهایی خارج از ارشاد عاملی شوند برای ممیزی یا جلوگیری از عرضه یک اثر هرچند بی‌سابقه نیست اما کم‌سابقه است.

سال گذشته «کاناپه»کیانوش عیاری را داشتیم که تصمیم گیری درباره آن به نهادهای بیرون از ارشاد واگذار شد و آنها هم فیلم را توقیف کردند. امسال هم نمایش «روز عقیم»حسین کیانی چنان که خود کارگردان به «شرق» گفته با صدور نامه ای از بیرون ارشاد چنان درگیر ممیزی شده که کارگردان قید اجرا را زده است.

حسین کیانی در تشریح این اتفاق بیان داشت: امسال ترجيح دادم براي اينكه دوباره زحمت دوستان و همكاران ديده شود، ما نيز كار به جشنواره ارائه كنيم و طبق فراخوان مراحل مختلف اداري را طي كرديم. حتي كارمان در ميان اسامي بخش مرور و مسابقه بين‌الملل هم آمده است، اما يك روز قبل از اعلام اسامي از شوراي نظارت از من خواستند كه به دفترشان بروم و در حقيقت در آنجا رئيس شورا و يكي از اعضاي دائمي شوراي نظارت بودند و پس از کمی احوال‌پرسي و انجام تعارفات گفته شد كه نامه‌اي به اداره كل آمده است و از مدير اداره كل خواسته شده كه اين نكات را به من متذكر شوند. از نوع مطلب مي‌فهميدي كه يك فرد غيرمتخصص در زمینه تئاتر اين نامه را نوشته و نويسنده‌اش غيركارشناس و ناآشنا با مسائل هنري است. از منظر نويسنده، آن نامه مشكلات فراواني براي اجرا بود، به‌گونه‌اي كه اگر قرار باشد همه آن موارد مميزي در درون نامه اعمال شوند، چيزي از خود نمايش باقي نمي‌ماند، البته خود رئيس شورا و عضو دائمي آنجا هم متفق‌القول بودند كه چيزي از اجرا باقي نمي‌ماند. همچنين علاوه‌ بر آن قسمت كه درباره «روز عقيم» بود، درباره خود من هم چيزهايي نوشته بود كه براي من نخواندند و من هم اصراري نكردم كه بخوانند و البته به من هم نگفتند كه نامه از كجاست و باز هم من اصراري نكردم كه بدانم، اما مي‌دانم كه خارج از اداره كل هنرهاي نمايشي است.

حسین کیانی ادامه داد: من به آنها گفتم كه در اين شرايط پيشنهادم انصراف از حضور است كه با استقبال نظارت و ارزشيابي مواجه شد و من هم همان شب در يك نامه سرگشاده دليل انصرافم را نوشتم و فردايش آن را منتشر كردم.

کیانی درباره توضیحات مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد که ممیزیهای وارده به «روز عقیم» را در حد چند اصلاح میدانند بیان داشت: من دقيقا نمي‌گويم اين نامه از مجرايي غير از اداره كل وارد شده، بلكه مي‌دانم از جاي ديگري غير از اين نهاد است و البته آن‌طور كه به من ابلاغ شد، ديگر چيزي براي اجرا باقي نخواهد ماند و خوشبختانه دستيارم هم همراهم بود و شنيده كه رئيس شورا و عضو دائمي‌اش چه به من گفته‌اند. من پيش از حضور در آنجا فكر مي‌كردم به من خواهند گفت كه ما در زمان اجرا به تو مواردي را گفته‌ايم و تو رعايت نكرده‌اي و نكاتي از اين دست، اما ديدم قضيه چيز ديگري است و مميزي‌ها از جاي ديگري است و به نظر آمد كه نمي‌توان زير بار اين مميزي‌ها رفت، چون اين كار يك كار فرسايشي است و اعمال اين مميزي‌ها يكي از فرسايشی‌ترين كارهايي است كه يك كارگردان بايد برای دو اجراي عمومي در يك جشنواره انجام دهد و مطمئن‌ترين و معقول‌ترين تصميم اين بود كه گرفته شد.

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: الان واكنش مديركل مشخص مي‌كند كه از اين انصراف راضي يا ناراضي هستند. اگر آنها راضي نباشند، روي حرفشان مي‌ايستند و تحت‌تأثير هيچ نامه‌اي قرار نخواهند گرفت و در اجراي جشنواره نيز از ما مي‌خواهند كه بنابر همان‌چیزی كه در اجراي عمومي تأييد شده‌ايم، حضور داشته باشيم. اگر هم از اين تصميم و انصراف خشنود باشند كه ديگر هيچ واكنشي نخواهند داشت.

کیانی در انتهای گفتگوی خود بیان داشت: اين اتفاق اگر امروز براي من هست، فردا و پس‌فردا براي همكارانم تكرار خواهد شد؛ از همه مي‌خواهم نسبت به آن كنش‌مند باشند و اينكه اگر قرار باشد نهادي بيرون از اداره كل در نمايش‌نامه‌ها و اجراها مداخله كند، اين ديگر بسيار دردناك است و اين مسئله جمعي و حرفه‌اي است كه گريبان همه را خواهد گرفت.

روز عقیم
روز عقیم