1

روایت کارگردان “کلاه پهلوی” از رقاصی در فیلم فرمان‌آرا، “لمپن” خوانده شدن شورای پروانه نمایش توسط محمد رحمانیان، اصرار بر حضور روحانی در شورا و…

سینماژورنال: سیدضیاءالدین دری کارگردان آثاری تاریخی چون “کیف انگلیسی” و “کلاه پهلوی” چند ماهی هست که در شورای پروانه نمایش ارشاد حضور دارد و به نوبه خود می کوشد شرایط حل مشکلات فیلمهای سوءتفاهم برانگیز را حل کند.

به گزارش سینماژورنال این درگیریهای دری هرچند به قیمت دور افتادن او از فعالیت کارگردانی منجر شده اما این مزیت را داشته که مشکل برخی از فیلمسازان جوانی که آثارشان ماهها در اداره نظارت گرفتار بوده را حل کرده است.

دری در تازه ترین گفتگوی تفصیلی اش که با فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی “35” انجام شده کوشیده است به نوبه خود درباره برخی موارد مرتبط با اداره نظارت توضیحاتی ارائه کند.

سینماژورنال فرازهای خواندنی گفته های وی را ارائه می دهد:

شورای پروانه نمایش دیگر کابوس نیست

فکر نمی کنم شورای پروانه نمایش دیگر کابوس باشد. یک موقعی می گفتند واژه دوسِت دارم را یک دختر جوان به یک آقا پسر نگوید. خیلی بحث شد که بگوییم یا  نگوییم  و عشق را نمی شود منکر شد تا اینکه سرانجام «دوسِت دارم» وارد دیالوگ های سینمای ایران شد.

حتما اصرار می کنند روحانی باشد

اگر اعضای شورا احساس کنند . در فیلم نکته ای هست که در حوزه نظر دادن آنها نیست حتما اصرار می کنند روحانی باشد و آن روحانی این اختیار را دارد که اگر فیلمی از لحاظ شرعی مشکل داشت جلوی آن را بگیرد.

فیلمی که بیانیه میدهد خام دستانه است

یا دیالوگ یا حرف رکیک باعث گیر کردن فیلمی می شود. یا فیلم مانیفست یا بیانیه ای می دهد که خام دستانه است. یعنی فیلم  وفیملساز بیانیه می دهد. در حالی که شان و آن میزان اطلاعات را برای پرداختن به آن موضوع ندارد و اگر داشته باشد فیلم  توان پاسخگویی به آن مسئله را ندارد.

محمد رحمانیان تمام اعضای شورا را لمپن دانست

کارگردان «سینما نیمکت»{محمد رحمانیان} تمام اعضای شورا را یک مشت آدم پرت و پلای لمپن دانست.

“خانه دختر” از حوزه شورا خارج شده

فیلم «خانه دختر» از حوزه اختیار شورای پروانه نمایش خارج شده. چون شورا اختیار اجرایی ندارد و اجرا با معاونت مربوطه است و تصمیم گیری در مورد این فیلم اکنون در اختیار حوزه وزارتی است.

فرمان آرا باید نمای رقص فیلمش را درمی آورد

فیلم «دلم می خواد» آقای فرمان آرا چند دیالوگ  داشت که به نفع آقای فرمان آرا  و پرنسیب شان نبودند. همچنین یک صحنه رقص بود که باید تعدیل می شد چون هم زمانش زیاد بود و زن و ومرد و همه می رقصیدند و یک بلوایی بود! سازندگان «دلم می خواد» اگر این اصلاحات را انجام بدهند پروانه اشان را می گیرند.

تهیه کننده “مادر قلب اتمی” نسخه نهایی را تحویل نداد

فیلم «مادر قلب اتمی» موارد تعدیلی داشته و این موارد به آنها اطلاع داده شده  و آنطور که باید نیامدند نسخه آخر را تحویل بدهدند و بگویند این نسخه نهایی ماست.

نباید کار را به جایی برسانید که دولت زیر سوال برود

نباید کار را به جایی برسانید که دولت زیر سوال برود.  چون دولت روی اصول که بحث ندارد و وخلاف شرع و عرف را قبول نمی کند  اما در شرایطی ممکن است بگوید اصلا ما آمادگی نداریم که این خط قرمز را بشکنیم . گاهی میزان مطالبه ما از حدی که دولت می تواند مدافعش باشد بالاتر می رود. آن وقت می گوییم این هم که نتوانست کاری بکند. در حالی که اینطور نیست ما داریم لطمه می زنیم.