1

روایت علیرضا رییسیان از ریاکاران سینمای ایران⇐آنها که هم برای سجادپور دسته گل فرستادند و هم مجیز مدیران حال را می‌گویند/آنها که در دوره توقیف فیلمها توسط حوزه هنری با این نهاد همکاری کردند و آنها که در اختتامیه جشنواره ۸۸ روی سن رفتند و با لبخند جایزه گرفتند…

سینماژورنال: علیرضا رییسیان کارگردانی که سال قبل درام اجتماعی پرفروش “دوران عاشقی” را روی پرده داشت از جمله سینماگران ایرانی است که همواره کوشیده با صراحت نقدهایش درباره سینما را بیان کند.

به گزارش سینماژورنال رییسیان در تازه ترین گفتگوی خود که با فریدون جیرانی در “35” انجام شده هم طعنه های تندی زده به برخی از سینماگران حاضر در حلقه بالادستی خانه سینما که در زمان شمقدری برای معاون نظارت وی یعنی علیرضا سجادپور دسته گل می فرستادند و حالا و با تغییر دولت، آن مدیران را آماج نقد قرار داده اند و مجیز مدیران حال را می گویند.

من هیچ ملاقات شخصی با شمقدری نداشتم

علیرضا رییسیان با رد شایعات مربوط به همکاری با طیف شمقدری می گوید: من هیچ وقت به هیات اسلامی هنرمندان مشورت ندادم.
وی ادامه می دهد: من هیچ ملاقات شخصی با شمقدری نداشتم ولی کسانی بودند که وقتی سجادپور از مکه آمد برای او دسته گل یک متری بردند و جزو نیروهای این طرف! هم بودند.

درست در جشنواره 88 جایزه گرفتم و روی سن نرفتم
این کارگردان با اشاره به حضورش در جشنواره بیست و هشتم با فیلم “چهل سالگی” بیان داشت: درست در جشنواره سال 88 جایزه گرفتم و در اختتامیه شرکت نکردم و روی سن نرفتم که جایزه بگیرم اما دوستان دیگر(!!!) رفتند و جایزه هم گرفتند تازه در جلسه کانون کارگردانان خانه سینما آمدند و گفتند چرا به ما هم نگفتی که نرویم و من فقط به آنها گفتم هر کس مسئول کار خودش است.

خانه سینما به طور کلی باید دگرگون شود
این کارگردان سینما با اشاره به ناکارآمدی صنفی خانه سینما اظهار می دارد: ساختار خانه سینما به طور کلی باید دگرگون شود. من منتقد جدی مدیریت خانه سینما بوده و هستم برای اینکه خانه سینما اصولا از لاک صنفی خارج شد و پوزیشن سیاسی گرفت.

انتقاد از آنها که با حوزه هنری همکاری کردند

رییسیان با طعنه به کارگردانانی که در ماجرای توقیف فیلمها توسط حوزه هنری به فیلمسازی برای این نهاد پرداختند بیان می دارد: اولین وظیفه صنف دفاع از حقوق اعضا است نه اینکه برود با کسی که فیلمش را پایین کشیده همکاری کند. این بدترین اتفاقی است که می تواند در یک صنف اتفاق بیافتد.

حتی مدیرعاملی خانه سینما را قبول نکردم
وی با اشاره به بی علاقگی به حضور در رأس صنفی که اعضایش از مشکلات عدیده رنج می برند ادامه می دهد: در دوره ای دوستان حکم مدیرعاملی خانه سینما را برایم زدند اما صراحتا به آنها اعلام کردم اگر می خواهند قید کانون را برای همیشه بزنم، این حکم را رسمی کنند!

هیچ کس بزرگتر از اعضای سینما نیست
رییسیان خاطرنشان می سازد: در جریانات سیاسی هیچ کس بزرگتر از اعضای سینمای ما نیست. هیچ کس بزرگتر از مهرجویی نیست. هیچ کس بزرگتر از تقوایی نیست. هیج کس بزرگتر از کیمیایی نیست.

کارگردان “ریحانه” و “ایستگاه متروک” می افزاید: در هیچ کشوری در دنیا الان دیگر خانه سینما وجود ندارد. ما سینمای دولتی در هیچ جای دنیا نداریم حتی در اروپا؛ سینمای سوبسیدی داریم اما سینمای دولتی نداریم. ساختار خانه سینما به طور کلی باید دگرگون شود.