1

روایت عزت‌ا.. انتظامی از تنها سریالی که دلش می‌خواست بعد از “هزاردستان” در آن بازی کند و نشد…

سینماژورنال: علی حاتمی هنوز هم با فاصله ای بعید بزرگترین تاریخی ساز تاریخ سینما و تلویزیون ایران است. از جمله فیلمنامه هایی که علی حاتمی قبل از درگذشتش برای تولید آنها خیز برداشته بود “آخرین پیامبر” بود؛ فیلمنامه ای که مروری داشت بر بخشهای مختلف زندگی حضرت محمد(ص).

به گزارش سینماژورنال این فیلم‌نامه‌ ‌به سفارش مرکز طرح “پژوهش کاربردی سینمای ایران” نوشته شد؛ “آخرین پیامبر” در سه بخش قبل از بعثت، از بعثت تا هجرت و از هجرت تا وفات حضرت محمد(ص) را در بر می‌گرفت و بنا بود به صورت مجموعه تلویزیونی تولید شود.

عزت ا.. انتظامی رفیق سالیان علی حاتمی از جمله گزینه های ایفای نقش در این سریال و از نخستین چهره هایی بود که حاتمی فیلمنامه را برای مطالعه برایش فرستاد.

انتظامی همزمان با عید مبعث سال 95 در گفتگو با “ایسنا” از حسرت دائمی اش مبنی بر عدم تولید این سریال و بازی نکردن در آن گفته است.

فیلمنامه اقتباسی از رمان زین العابدین رهنما رد شد

عزت ا.. انتظامی گفت: زین‌العابدین رهنما کتاب زیبا و قشنگی درباره حضرت محمد(ص) نوشته بود که علی حاتمی تصمیم گرفت فیلمنامه‌ای براساس این کتاب آماده کند. فیلمنامه آماده شد، اما سناریو رد شد و آقای حاتمی آن را به آقای رهنما برگرداند.

وی ادامه داد: علی حاتمی سناریوی دیگری را با نام «آخرین پیامبر» آماده کرد و آن را به من داد تا بخوانم و نظرم را بدهم. آن را خواندم و خیلی خوشم آمد. در واقع خیلی خوب روی آن کار شده بود. فقط پیشنهاد کردم به خاطر اینکه فضای کار درست دربیاید، در کشورهای عربی ساخته شود که نظر خود حاتمی هم همین بود.

حاتمی می خواست دولتهای دیگر را برای تولید ترغیب کند

انتظامی خاطرنشان ساخت: این سناریو مورد تایید مراجع قم هم قرار گرفت و پروژه بسیار عظیم بود و بعد از «هزاردستان» تنها سریالی بود که دوست داشتم در آن بازی کنم که نشد.

این بازیگر پیشکسوت خاطرنشان ساخت: حاتمی می‌خواست دولت‌های دیگر را برای ساخت این مجموعه به مشارکت بکشاند که اجل مهلتش نداد. سناریوهای علی حاتمی خاص بود و با وجود اینکه سناریوی این کار کامل است، اما معتقدم شخص دیگری نمی‌تواند این کار را بسازد.

منظور انتظامی از کتاب زین العابدین رهنما

به گزارش سینماژورنال منظور انتظامی از کتاب زین العابدین رهنما یک رمان تاریخی است با عنوان “پیامبر” که رهنما آن را در 1316 و اول بار در دمشق منتشر نمود و در سال های ۱۳۱۷ و ۱۳۱۸ در همان جا به چاپ دوم سوم رسید.

چاپ چهارم کتاب در سال ۱۳۲۰ در تهران به دست علاقه مندان رسید. در سال ۱۳۴۵ سازمان کتاب های جیبی، چاپ نوزدهم آن را در سه جلد با عنوان های (پگاه، از بعثت تا هجرت، و رحلت) به گونه ای زیبا و چشم نواز در ده هزار نسخه روانه بازار کرد و از آن پس مکرر، در شکل و قطع و جلدهای گوناگون منتشر گردید.

سبک نگارش این کتاب که ماجراهای تاریخی مربوط به صدر اسلام را به صورت دراماتیک درآورده بود موجب اقبال مخاطبان به آن شد اما به مانند همه درامهای تاریخی دیگر بخشی از وقایع این کتاب به دلیل نداشتن سندیت تاریخی زیر سوال رفتند و احتمالا یکی از دلایل ردّ فیلمنامه ای که حاتمی براساس این کتاب نوشته بود نیز همین مسأله بوده است.