1

روایت عباس رافعی از انتظارات لهستان برای همکاری در یک پروژه مشترک⇐سانسور واقعیت رفتاری سربازان آمریکایی+ارائه تصویری مثبت از آمریکا

سینماروزان: عباس رافعی کارگردانی که آخرین فیلم اکران شده اش «فصل فراموشی فریبا» با محوریت نمایش گرفتاریهای یک زن ایرانی ده‌ها جایزه ریز و درشت از جشنواره‌های مختلف گرفت، ماههاست به دنبال فراهم آوردن مقدمات تولید یک پروژه مشترک به نام «کافه پولونیا» است؛ فیلمی که بنا بود بخشی از آن در لهستان و با سرمایه گذاری یک شرکت فیلمسازی لهستانی تولید شود اما گویا شرایط این سرمایه گذاری فراهم نشده است.

به گزارش سینماروزان عباس رافعی با بیان هزینه های بالای تولیدات مشترک به «مهر» گفت: با توجه به اینکه این فیلم هزینه‌بر است من به تنهایی قادر به تأمین هزینه های ساخت آن نیستم. قرار بود کشور لهستان در ساخت «کافه پلونیا» مشارکت کند اما با توجه به اینکه این فیلم درباره جنگ جهانی دوم و و روایتگر مهمان نوازی ایرانی ها در آن دوران بود بهتر است که مشارکت کشورهای خارجی زیاد نباشد و خودمان صاحب امتیاز فیلم باشیم، چون وقتی یک کشور خارجی در فیلم هایی که موضوع ملی میهنی دارد مشارکت می کنند توقع هایی نیز دارد.

این کارگردان با اشاره به انتظارات طرف لهستانی در مثبت نشان دادن آمریکاییها به عنوان پیش شرط مشارکت در تولید «کافه پولونیا» اظهار داشت: لهستان برای مشارکت در «کافه پولونیا» انتظار داشت که چهره آمریکا را بد نشان ندهیم در حالی که در قسمتی از این فیلم شاهد رفتارهای زشت سربازان آمریکایی در خیابان های ایران هستیم.

رافعی با اشاره به درخواست ممیزی طرف لهستانی ادامه داد: بر همین اساس آنها از ما در خواست کردند که این قسمتهای مربوط به رفتارهای زشت سربازان آمریکایی در «کافه پولونیا» نباشد چون معتقد بودند در این صورت فیلم سیاسی می شود و امکان نمایش در سینماهای آمریکا را پیدا نمی کند. با این حال ما همچنان مشغول رایزنی با آنها هستیم تا بتوانیم ضمن حفظ اعتقاداتمان، مشارکت آنها را هم داشته باشیم.