1

روایتی تازه از ناصر ملک‌مطیعی⇐تمام پلانهایم در «قیصر» با یک برداشت گرفته شد حتی پلان بیمارستان!

سینماروزان: ناصر ملک‌مطیعی از معدود بازماندگان مطرح سینمای پیش از انقلاب است که هرگاه و به هر مناسبتی به عنوان گنجینه ای از خاطرات آن روزگار طرف پرسش قرار می‌گیرد.

به گزارش سینماروزان ناصر ملک‌مطیعی به تازگی و به بهانه مرور کارنامه مازیار پرتو فیلمبردار شاخص ایرانی خاطراتی را از «قیصر» در گفتگو با «شرق» بیان کرده است.

ناصر ملک‌مطیعی با اشاره به روند فیلمبرداری «قیصر» به مدیریت مازیار پرتو بیان داشت: معمولا بسياري از صحنه‌هايي که من بازي مي‌کردم در يک برداشت گرفته مي‌شد؛ مثلا پلان راهرو بيمارستان که با پيشبند وارد مي‌شوم، يک برداشت بود و من اصلا فکر نمي‌کردم اين پلان آن‌قدر در خاطر مردم ماندگار شود.

ملک‌مطیعی ادامه داد: معمولا در فيلم‌هايي که کمي تم کمدي داشت گاهي از شدت خنده، برداشت‌ها تکرار مي‌شد. البته در «قيصر» هم صحنه سرکه‌فروشي و برادران آب منگل دوبار تکرار شد. حتي صحنه‌هايي مثل ديالوگي که در اين فيلم بداهه گفتم؛ «قيصر کجايي که داداشتو کشتن» هم يک‌باره به ذهنم رسيد و در همان برداشت گرفته شد. در فيلم‌هايي که با نظام فاطمي کار مي‌کردم، به دليل اينکه معمولا ديالوگ‌ها را يک‌تيک ادا مي‌کردم، مي‌خواست که در برخي صحنه‌ها بداهه ديالوگ بگويم و معمولا صحنه قطع نمي‌شد.

این بازیگر خاطرنشان ساخت: آن زمان با يک دوربين کار مي‌کردم و کارکردن با همين يک دوربين هم دشواري‌هاي خاص خودش را داشت و با وجود همه محدوديت‌ها، گاهي فيلم‌برداران تکنيک‌هاي خوبي پياده مي‌کردند که مازيار پرتو جزء اين دسته از فيلم‌برداران بود.