1

رفیقان(؟!) یک به یک رفتند…

سینماژورنال: نگاهی به فهرست اسامی سینماگران حاضر در افطاری رییس جمهور یک نکته را پیش رو می‌گذارد و آن هم قلّت افراد وابسته به حلقه‌ بالادستی خانه سینما در این افطاری است.

نه فقط بخش عمده آنها که در روز بازگشایی خانه سینما با لبخندهای شیرین در کنار رییس سازمان سینمایی دولت یازدهم حاضر بودند بلکه شماری از آنها که به واسطه حمایت همین سازمان سینمایی توانستند مناصب موجود در سیستمهای سینمایی دولتی تازه تاسیس را از آن خود کنند هم از حضور در این مراسم طفره رفتند.

چرایی این امر را باید به نوعی دوگانگی رفتاری این جماعت نسبت داد. اینان که در همه سه سال گذشته تا توانستند در دورهمی‌های این گونه حضور فعال داشتند در یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ترجیح می‌دهند کمتر در چنین محافلی ظاهر شوند و به جایش منتظر بمانند تا ببینند رییس جمهور بعدی کیست تا با الصاق خود به وی اسباب ادامه برخورداری از منفعتهای مادی را فراهم کنند.

البته که این فاصله‌گیری از دولتی که حدود یک سال از عمرش زمان باقیست می تواند حاشیه امنی را ایجاد کند برای حمایت بیشتر از سوی ارگانهایی که بودجه های میلیاردی مرمت وبازسازی(!)را در اختیار این طیف قرار می‌دهند.

این غیبت حلقه بالادستی صنف سینما همراه شده بود با حضور یک سری اشخاص نه چندان مطرح و البته کاملا گمنام در افطاری رییس جمهور. این گمنامان که در ردیفهای مختلف مدعوین دیده می‌شدند عموما با پوششی کلاسیک در مراسم حضور داشتند و انگار آمده بودند تا جاهای خالی صاحب‌نامان را بپوشانند.

آن غیبت و این حضور معنایی ندارد جز آن که سازمان سینمایی دولت یازدهم در این یک سال آخر نمی‌تواند بر همراهی قطعی هیچ کدام از آن بله‌قربان‌گویان که در روزهای ابتدایی برای این مدیران سرودست می شکستند حساب باز کند.

و صد افسوس که این عاقبتی بود که بسیاری از رسانه های مستقل در همان روزهای آغاز به کار این مدیران پیش بینی کردند ولی مدیرانی که تجربه حضور در سینما را نداشتند این پیش بینی را جدی نگرفتند و ترجیح دادند خودشان آزموده‌ها را دوباره بیازمایند…