1

رضا کیانیان: گراني به همين راحتي و با توافق{هسته ای}درمان نمي‌شود

سینماژورنال: حواشی پیرامون مذاکرات هسته ای و اینکه امروز دوشنبه تکلیف توافق هسته ای ایران و غرب در وین مشخص شد و بالاخره طرفین به توافق رسیدند سبب ساز آن شده که سینماگران هم در این باره اظهارنظر کنند.

به گزارش سینماژورنال رضا کیانیان از جمله هنرمندان سینماست که سعی کرده به نوبه خود درباره ماجرای توافق و اثرات آن بر زندگی ایرانیان صحبت کند.

کیانیان با بیان اینکه بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هم راه درازی در پیش داریم در گفتگو با “اعتماد” به این نکته اشاره کرده که تازه بعد از توافق هسته ای، وقت رفتن به سمت مشکلات اقتصادی و اجتماعی است.

سینماژورنال متن کامل گفته های کیانیان را ارائه می دهد:

نباید خسته و نومید شویم

سروصداها درباره مذاكرات هسته‌اي خيلي زياد است. مردم تمام توجه خود را به اخبار و اتفاقاتي داده‌اند كه در وين رخ مي‌دهد و تمام حواس‌شان به وين است. درست هم است. در گذشته بسيار بسيار ديديم كه خبرها و سوژه‌هاي زيادي توجه مردم را به خود جلب مي‌كرد كه چندان اهميت نداشت، اما مردم درگيرش مي‌شدند و باقي مسائل را فراموش مي‌كردند. اما درباره مذاكرات هسته‌اي و اين سران شش كشور قدرتمند جهان كه دورهم جمع‌ شده‌اند، اين اتفاق چندان عجيب نيست و عجيب نيست كه مردم مركز زندگي خود را به نتيجه اين مذاكرات بسته‌اند و توجه به تك تك اتفاق‌هايي كه در وين مي‌افتد. اما تمام اين توجه و درگيري، كه بخشي از عادت فرهنگي ما مي‌آيد و اينكه عادت داريم بعضي مسائل را آنقدر بزرگ كنيم كه ديگر به جنبه‌هاي مختلف آن نگاه نكنيم، نبايد وارد مسيري شود كه خستگي و نااميدي را به همراه مي‌آورد.

ديپلمات‌هاي ما و تيم مذاكرات، مدت‌هاست كه براي رسيدن به نتيجه مناسب وقت و انرژي گذاشته‌اند

اين‌روزها و در شرايطي كه مذاكرات ادامه‌دار شده، زياد مي‌شنويم كه مي‌گويند؛ خسته شده‌ايم، يا اي‌ كاش زودتر تمام شود و حرف‌هايي از اين دست. اين جملات و اين مدل طرزتفكر از همان توجه تمام و كمال مي‌آيد كه باعث مي‌شود يادمان برود، اگر ما از عيد تا همين روزها منتظر نتيجه بوديم، ديپلمات‌هاي ما و تيم مذاكرات، مدت‌هاست كه براي رسيدن به نتيجه مناسب وقت و انرژي گذاشته‌اند و اين‌روزها خسته و پراز استرس و فشار همچنان در ميدان مذاكرات مانده‌اند و تلاش مي‌كنند. خستگي اصل نبايد براي ما باشد، چون ما در نقش حاميان تيمي هستيم كه دوران سختي را مي‌گذراند و بايد به جاي تمام حرف‌هاي نااميدكننده و از روي خستگي، با حرف‌ها و همراهي‌ها، آرامش را ايجاد كنيم. مساله هسته‌اي هم تنها مساله ما نيست.

گراني به همين راحتي و ناگهان با يك توافق درمان نمي‌شود

ما بايد بدانيم كه بعد از به نتيجه رسيدن مذاكرات، همچنان راه درازي در پيش داريم و مسائل مهم ديگري پيش روي ماست؛ در حوزه اقتصاد، ما هنوز با گراني روبه‌رو هستيم و گراني به همين راحتي و ناگهان با يك توافق درمان نمي‌شود. در حوزه اجتماعي، ما با مساله بيكاري دست و پنجه نرم مي‌كنيم؛ اتفاقي كه باعث شده تا خيل عظيمي از جمعيت جوانان كشور دچار آسيب‌هاي ناشي از آن شوند و حل بحران بيكاري هم از آن دسته مسائلي نيست كه يك‌شبه اتفاق بيفتد و در كنار برنامه‌ريزي‌هاي مديران اجتماعي به همت جمعي احتياج دارد.

در همين بي‌آبي هم ما حواس‌مان را پرت كرديم

در حوزه طبيعي هم مشكلات بزرگ هستند؛ آلودگي هوا و محيط‌زيست، چالش اساسي اين روزهاي ما است. ما روزبه‌روز در هوايي مسموم‌تر و زميني كه ناسالم‌تر مي‌شود، زندگي مي‌كنيم و آن بخشي از رفتارهاي سالم اجتماعي را كه به محيط‌زيست كمك مي‌كند ، خودمان انجام نمي‌دهيم. بحران بي‌آبي، ديگر چيزي نيست كه كسي از آن خبر نداشته باشد، اما در همين بي‌آبي هم ما حواس‌مان را پرت كرديم و بي‌توجه به اتفاقي كه در حال رخ ‌دادن است، روزگار مي‌گذرانيم و نگران آينده مذاكرات هسته‌اي هستيم.

با اتمام مذاكرات، تازه كار ما شروع مي‌شود

مسائل و بحران‌هايي كه به نظر كوچك مي‌آيند، در اطراف ما بسيار بسيار زياد است و در كنار تمام اينها، به جاي نااميد شدن و توجه به يك مساله، بايد كمي سر را بچرخانيم و به اتفاق‌هايي نگاه كنيم كه خودمان هم مي‌توانيم در حل آن پيش‌قدم شويم. ديدني‌ها كم نيست. ما بايد درست نگاه كنيم و با دقت بيشتري بخواهيم كه روزگاري آرام‌تر، بهتر و اميدوارتر داشته باشيم. با اتمام مذاكرات، تازه كار ما شروع مي‌شود و از الان بايد به فكر آن روزگار و بهبودش باشيم.