1

ادعای رسانه اصلاح‌طلب⇐تولید “معمای شاه” متوقف شد

سینماژورنال:  پخش سریال “معمای شاه” در هفته های گذشته مرتب مواجه بوده است با انتقاداتی نسبت به قرابتهای تاریخی ماجراهای اثر.

به گزارش سینماژورنال در این اوضاع اخیرا شایعه ای منتشر شده مبنی بر توقف تولید این سریال؛ شایعه ای که روزنامه اصلاح طلب “شرق” هم در گزارشی آن را تأیید کرده است.

سینماژورنال متن کامل گزارش این رسانه درباره توقیف “معمای شاه” را ارائه میدهد:

سریالی پرخرج

مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» مدتی است از آنتن شبکه یک سیما پخش می‌شود. سریالی پرخرج که یکی از پرهزینه‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی بوده و تصویربرداری آن با داشتن لوکیشن‌ها و بازیگران متعدد، مدت‌زمان زیادی به طول انجامیده، هرچند از ابتدای پخش این سریال نقدهایی به برخی از موضوعات مطرح‌شده در آن وارد شد و از این جهت یکی از پربحث‌ترین مجموعه‌های سال‌های اخیر تلویزیون بوده است.

واکنش حجت‌الاسلام شهاب مرادی در یک برنامه زنده تلویزیونی به این سریال نیز درخور توجه بود؛ او با انتقاد از سریال معمای شاه، گفت: «دیالوگ‌های این سریال باورپذیر و برای مخاطب قابل پذیرش نیست، آیا کسی باور می‌کند شاه ضعیف و همجنس‌باز بوده است؟ این پدرسوخته اتفاقا قوی بود و همه دنیا پشت سرش بودند و عظمت امام این بود که چنین فردی را شکست داد. کسی با دیدن این سریال درباره بدبودن شاه قانع می‌شود؟ چرا چنین پولی باید صرف چنین سریال بی‌تأثیری شود؟». هما گل‌گلاب، فرزند حسین گل‌گلاب نیز از دیگر افرادی بود که در هفته‌های اخیر به نحوه نمایش و روایتی که از پدرش در سریال معمای شاه درباره ساخته‌شدن سرود «ای ایران» ارائه شده، اعتراض کرد.


معمایی که ناگشوده ماند
طبق گفته تهیه‌کننده سریال، فیلم‌برداری معمای شاه پس از یک هفته وقفه، قرار بود چهارشنبه ٢٣ دی از سر گرفته شود، اتفاقی که هنوز نیفتاده و از این نظر ادامه فیلم‌برداری همچنان مبهم است. مدتی قبل در حالی خبر توقف این مجموعه تلویزیونی به‌دلیل مشکلات مالی رسانه‌ای شد که تهیه‌کننده این مجموعه آن را نادرست خوانده و به ایسنا گفته بود: عوامل سازنده «معمای شاه» به‌علت جابه‌جایی لوکیشن و خستگی گروه، یک هفته استراحت کردند و قرار است از چهارشنبه (٢٣ دی‌) کارشان را ادامه دهند.

فقط ١٠ درصد از تصویربرداری سریال «معمای شاه» باقی مانده

علی لدنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزوده بود: البته مشکلات مالی وجود دارد، اما استراحت یک‌هفته‌ای «معمای شاه» به این مسئله ربطی نداشت و فقط به‌دلیل خستگی گروه سازنده بود. فقط ١٠ درصد از تصویربرداری سریال «معمای شاه» باقی مانده که شامل ٥٠٠ دقیقه می‌شود. تصویربرداری این مجموعه تاریخی به‌زودی به پایان می‌رسد. هزینه‌ای بالغ بر ٢٠‌ میلیارد تومان برای ساخت سریال «معمای شاه» خرج شده است. این خبری بود که توسط سازندگان این مجموعه، پیش از پخش سریال رسانه‌ای شد و طبعا به‌مرور و با پیشرفت تصویربرداری، هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد شد. با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوب رسانه ملی و نبود ‌استقبال زیاد مخاطبان از این مجموعه، سرنوشت تصویربرداری این سریال با ابهام مواجه است.

ادامه تصویربرداری سریال متوقف شده است

 شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌دلیل هزینه بالای ساخت این مجموعه، ادامه تصویربرداری سریال متوقف شده است و مشخص نیست ادامه این مجموعه طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی به پایان برسد و گویا سریال در بخش‌هایی که تاکنون تصوبرداری شده است با پایانی دیگر به اتمام برسد.

در این میان «عصر خبر» روایت دیگری از توقف ساخت این سریال جنجالی به دست داد و نوشت: «اخبار از توقف ساخت سریال به‌دلیل مشکلات مالی حکایت دارد و این اخبار نیز از سوی عوامل این مجموعه رد شده، اما گویا مشکلات مالی باعث توقف ساخت سریال شده، ولی به‌گونه‌ای دیگر. با حاشیه‌دارشدن سریال “معمای شاه”، از جمله اعتراض برخی از کارشناسان مسائل تاریخی و فیلم‌سازی و حتی اعلام برائت معتضد از دخیل‌بودن مستقیم در نگارش فیلم‌نامه، برخی عوامل به‌ویژه بازیگران این سریال درخواست مبالغ بیشتر برای ادامه کار کردند. برخی بر این باورند اعلام قیمت کذایی و مشکلاتی که از سوی برخی عوامل ایجاد شده دلیل تمایل‌نداشتن آنها برای حضور در ساخت ادامه این مجموعه است.