1

ردّپای ناصر تقوایی در “شوکران” افخمی

سینماژورنال: بهروز افخمی فعالیت خود به عنوان کارگردان را با کنار گذاشته شدن ناصر تقوایی از کارگردانی سریال “کوچک جنگلی” آغاز کرد. تغییر و تحولات ابتدای انقلاب اسلامی باعث شد تقوایی که بعد از تجربه موفق “دایی جان ناپلئون” قصد داشت سریالی دیگر به نام “کوچک جنگلی” را برای تلویزیون بسازد از کارگردانی کنار گذاشته شده و افخمی جایگزین وی شود.

به گزارش سینماژورنال این اولین مواجهه افخمی و تقوایی بوده است که در دهه های بعد همواره درباره آن روایات مختلف شنیده می شد.

به تازگی افخمی در گفتگویی با “هفت صبح” از دومین مواجهه خود با تقوایی که انتخاب نام فیلمنامه “شوکران” برای فیلمی به همین نام بوده سخن گفته است.

اگر اسمی برای فیلمنامه پیدا نکنم نگران می شوم

افخمی در این گفتگو با اشاره به اینکه همواره سعی می کند از همان زمان نگارش فیلمنامه هایش اسمی برای آنها پیدا کند می گوید: من از همان اول اسمی پیدا میکنم چون اگر پیدا نکنم نگران میشوم که چرا اسم خوبی ندارم.

اسم اولیه “شوکران”، “زهر شیرین” بود

وی ادامه می دهد: در مورد فیلم “شوکران” من فیلمنامه را نوشته بودم و تا نصف آن پیش رفته بودم و مدام می گفتم اسم خوبی برای آن به ذهنم نرسیده است. در نسخه ابتدایی خانم فرشچی برای ثبت در آرشیو نامش را “زهرشیرین” گذاشته بودیم.

تقوایی گفت زهرشیرین همان شوکران است

افخمی می افزاید: در یکی از جلسان فیلمنامه خوانی در حوزه هنری وقتی داشتم فیلمنامه را می خواندم گفتم که این اسم فقط برای ثبت در آرشیو است و نام اصلی آن نخواهد بود که همان زمان ناصر تقوایی که یکی از حاضران جلسه بود گفت زهرشیرین همان شوکران است.