1

رایزنی یک ارگان سینمایی متنفذ با مسعود کیمیایی برای تولید فیلم سینمایی “اندرزگو”/فیلمنامه این اثر سالها قبل و در اوایل دهه ۶۰ نگارش شده+شرح سکانس ابتدایی فیلم

سینماژورنال/ورتا چمانی: مسعود کیمیایی بعد از انتشار تازه ترین رمانش “سرودهای مخالف، ارکستر بزرگ ندارند” مشغول فراهم آوردن شرایط تولید تازه ترین فیلمش “تنفس” است.

به گزارش سینماژورنال “تنفس” به مانند یکی از آثار دهه شصتی این فیلمساز “تیغ و ابریشم” مضمونی درباره اعتیاد دارد و بناست کیمیایی در آن از ستاره سالهای قبل سینما یعنی فریماه فرجامی هم استفاده کند.

در کنار پیشبرد این پروژه به تازگی به سینماژورنال خبر رسیده که یکی از ارگانهای سینمایی متنفذ که در سالهای اخیر سعی کرده حضور فعالی در تولید آثار انقلابی داشته باشد برای تولید فیلمی با مضمون زندگی شهید اندرزگو از طریق واسطه هایی با مسعود کیمیایی مذاکره کرده است.

هرچند هنوز کیمیایی پاسخ مثبتی به این پیشنهاد نداده است اما جالب است بدانید که عقبه تولید فیلم زندگی این مبارز انقلابی به دهه شصت برمیگردد و درست چند ماه قبل از آن که کیمیایی “تیغ و ابریشم” را کلید بزند.

تقوایی فیلم شهید محمد منتظری را بسازد و کیمیایی فیلم شهید اندرزگو را

به گزارش سینماژورنال در آن دوران مدیران سینمایی وقت به دنبال آن بود که آثاری زندگینامه ای با محوریت تعدادی از شهدای بزرگ انقلاب اسلامی تولید کند؛ طراحی اولیه این تولیدات بر این مبنا صورت گرفت که این آثار از طریق کارگردانان معتبر ایرانی و با حضور بازیگران مطرح خارجی ساخته شود تا بتوان زمینه عرضه آنها در کشورهای دیگر را فراهم کرد.

از جمله اصلی ترین این طرحها مربوط به دو شهید شناخته شده انقلاب اسلامی یعنی شهید علی اندرزگو و شهید محمد منتظری بود.

برای ساخت این دو پروژه نیز به ترتیب مسعود کیمیایی و ناصر تقوایی درنظر گرفته شدند که هر دو جزو چهره های کاربلد سینمای آن دوران بودند.

نگارش فیلمنامه اندرزگو با همکاری تهمینه میلانی

کیمیایی با همکاری تهمینه میلانی که در آن زمان دستیارش بود، ورسیونی از فیلمنامه “اندرزگو” را منطبق با مولفه های اصلی سینمایش و بخصوص بحث رفاقتی که میان کاراکتر اصلی فیلم و یکی از همرزمانش وجود داشت به نگارش درآورد و البته بعد از مدتی چانه زنی با مسئولان سینمایی آن زمان توانست مجوز تولید این فیلمنامه بدون هر گونه حذف و تعدیل را هم بدست آورد.

انتخاب بازیگر “هری پاتر” برای نقش اصلی

به گزارش سینماژورنال برای انتخاب بازیگران مطرح خارجی جهت حضور در “اندرزگو” هم مذاکراتی با چند بازیگر مختلف صورت پذیرفت و در نهایت توافق نهایی برای حضور “ریچاد هریس” بازیگر ایرلندی تبار در نقش اصلی فیلم انجام شد.

ریچارد هریس
ریچارد هریس

هریس که دو بار برای بازی در “این زندگی ورزشی”(1963) و “مزرعه”(1990) نامزد اسکار شده از طریق مدیر برنامه های خود درخواست مسئولان سینمایی وقت برای حضور در پروژه “اندرزگو” را دریافت کرد و البته به شرط اینکه پیش از آغاز تولید، فیلمنامه نهایی- و نه نسخه ابتدایی- در اختیارش قرار داده شود موافقت خود با حضور در این پروژه را اعلام کرد.

به همراه دو بازیگر انگلیسی و یک بازیگر آمریکایی

در کنار “هریس” که این سالها بخاطر بازی در نقش “آلبوس دامبلدور” در دو قسمت از “هری پاتر” شناخته میشود، شرایط حضور دو بازیگر انگلیسی و یک بازیگر آمریکایی نیز برای بازی در “اندرزگو” فراهم شد.

عزم مسئولان سینمایی وقت برای تولید پروژه ای بین المللی آن قدر جزم بود که در کمتر از شش ماه مقدمات تولید تدارک دیده شد و البته ردیف بودجه موردنیاز برای کار نیز فراهم شد اما در آخرین روزهای مانده به پیش تولید شرکتی که بنا بود سلامتی بازیگران خارجی کار حین حضور در ایران را بیمه کند از انجام تعهداتش سرباز زد.

شرکت بریتانیایی امنیت جانی بازیگران خارجی را بیمه نکرد

به گزارش سینماژورنال این شرکت بیمه که بریتانیایی بود با طرح این موضوع که بروز جنگ میان ایران و عراق باعث میشود امنیت جانی بازیگران خارجی در ایران تأمین نباشد از قبول تعهدات سرباز زد و این شد که پروژه هم به حالت تعلیق درآمد.

یک تجربه ناموفق با حضور مجید مجیدی

در اوایل دهه شصت کیمیایی نتوانست فیلم “اندرزگو” را تولید کند و به سراغ تولید “تیغ و ابریشم” رفت اما مدتی بعد از وی کارگردانی به نام علی اصغر شادروان فیلمی به نام “تیرباران” را برای حوزه هنری تولید کرد. فیلمی که در آن مجید مجیدی کارگردان سالهای بعد سینمای ایران در نقش شهید اندرزگو ظاهر شده بود.

مجید مجیدی
مجید مجیدی در نمایی از “تیرباران”

البته که این فیلم برخلاف تصورات اولیه هیچ ربطی به فیلمنامه کیمیایی نداشت و بجای آن که وجه ماجرایی و پرافت و خیز زندگی شهید اندرزگو را به نمایش درآورد به یک اکشن معمولی بدل شده بود که البته نمونه اش در سینمای آن زمان هم کم نبود.

تلاش یک ارگان متنفذ برای تولید “اندرزگو”

حدودا یک ماهی می شود که یکی از ارگانهای سینمایی متنفذ که عقبه فعالیت سینمایی اش به پنج سال هم نمی رسد برای تولید پروژه “اندرزگو” عزم خود را جزم کرده و از آنجا که فیلمنامه “اندرزگو”ی کیمیایی هم به دست مسئولان این ارگان رسیده و از آن خوششان آمده، تصمیم گرفته اند برای کارگردانی از خودِ کیمیایی استفاده کنند.

ارزیابی وضعیت جسمی کیمیایی برای حضور در قامت کارگردان

البته مذاکرات این ارگان با کیمیایی هنوز مراحل ابتدایی را می گذراند و از آنجا که این پروژه سنگین و هزینه‌بر است مسئولان این ارگان به دنبال ارزیابی شرایط هستند که ببینند کیمیایی خواهد توانست انرژی لازم را برای کارگردان این کار بگذارد یا نه. گویا تصمیم بر آن است که اگر کیمیایی خود توان فیزیکی کارگردانی را نداشته باشد به عنوان تهیه کننده کار در کنار این ارگان باشد و کارگردانی جوان ساخت فیلم را برعهده گیرد.

برخلاف مدیران دهه شصت سینما که به دنبال تولید بین المللی با حضور بازیگران خارجی بودند مدیران این ارگان قصد دارند نقشهای اصلی خود را میان چهره های مطرح سینمای ایران تقسیم کنند.

اینکه این بار سرنوشت پروژه ای که بناست تصویرسازی دقیقی باشد از زندگی یکی از مبارزان انقلابی ایران که بخش عمده ای از عمرش را صرف مبارزه با حکومت پهلوی کرد و در این راه شهید شد به کجا برسد مشخص نیست اما سینماژورنال برای اولین بار شرح سکانسهای افتتاحیه فیلمنامه “اندرزگو”ی کیمیایی را ارائه می دهد.

شهید سیدعلی اندرزگو
شهید سیدعلی اندرزگو

از زندان قصر تا مدرسه چیذر

به گزارش سینماژورنال افتتاحیه فیلمنامه “اندرزگو” یک نمای عمومی است از درب زندان قصر و به دنبال آن نیز باز شدن درب زندان را می بینیم.

در ادامه تعدادی از زندانیان سیاسی دیده می شوند که سوار بر کامیونهایی به دل جنگلهای شمال برده می شوند و با چشمانی بسته در جنگلها رها می شوند.

از اینجا به بعد است که تیراندازی به سمت این زندانیان آغاز می شود! بعد از کشته شدن چند زندانی است که نمای مونیتورینگ نیروهای امنیتی ایالات متحده از اتفاق دهشتناکی که برای مخالفان حکومت پهلوی در حال رخ دادن است به تماشا گذاشته می شود و این داده ذهنی در اختیار مخاطب قرار داده می شود که همه آنچه رخ داده براساس برنامه ریزی کارشناسان آمریکایی بوده است.

نمای بعدی نمای معرفی سیدعلی اندرزگو است؛ طلبه ای که در مدرسه چیذر در حال نماز خواندن است. این طلبه بعد از آن که سر از سجاده برمیدارد و سلام نمازش را می دهد، کلتی که زیر سجاده بوده را برداشته و عازم ماموریتی می شود که برایش برنامه ریزی کرده است…