1

رئیس “هنروتجربه”: تبلیغات ماهواره‌ای، مهمترین عامل رونق سینماها در نوروز بود!

سینماژورنال: در حالی که چند ماهی می‌شود پخش تیزر آثار سینمایی از شبکه های ماهواره ای ادامه داد و این پخش تیزر که به بهانه اکران آثار در خارج از ایران صورت می‌گیرد، عاملی شده است برای کمک به رونق فروش فیلمها اما کمتر مقام مسئولی است که با دیدی جانبدارانه به این پخش تیزر بنگرد.

به گزارش سینماژورنال در نوروز امسال نیز این پخش تیزرها به شدت ادامه داشت و اغلب آثار روی پرده ترجیح دادند آثارشان را از این شبکه ها تبلیغ کنند. با این حال موضع اداره نظارت در برابر این اتفاق همچنان موضعی محافظه کارانه و البته با دیدی منفی نسبت به این شبکه ها بود.

حاالا اما امیرحسین علم الهدی که در جریان توقیف فله‌ای فیلمها توسط حوزه هنری مدیر پخش این ارگان بود و در سالهای اخیر رئیس گروهی شده است به نام “هنروتجربه” در یادداشتی که برای “اعتماد” نوشته به صراحت تبلیغات ماهواره ای را مهمترین عامل رونق سینماها در نوروز دانسته است.

ایشان البته انفعال تلویزیون خودمان را هم دلیلی بر این رونق بیان کرده اما از این نگفته چرا آن فیلم محبوب منتقدان سیاستگذار ایشان که اتفاقا صداوسیما هم موضعی فعال نسبت به آن داشت بعد از ده روز پخش پیاپی تیزرهایش از رسانه ملی، به ناگاه ترجیح داد با یک تیزر شوخ و شنگ به سراغ “جم” برود.

جالب است معرفی تیزرهای ماهواره ای به عنوان اصلی ترین دلیل رونق سینماها در اکران نوروز در حالی از سوی علم الهدی بیان شده که ایشان در  این سالها مرتب بر پخش فیلم خارجی به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل رونق سینمای ایران تأکید داشت؛ بدون مختصات درنظرگرفتن چگونگی اکران خارجی با وجود سانسور و ممیزی. البته این مورد در انتهای یادداشت اخیرشان هم تکرار شده!

نکته دیگری در یادداشت علم‌الهدی وجود دارد آن هم اینکه ایشان از این گفته‌اند که از سال 88 به بعد سینماها با کاهش مخاطب مواجه بود‌ه‌اند اما این را نگفته‌اند که یکی از دلایل کاهش مخاطب در آن دوران ماجرای توقیف بیشتر از 10 فیلم ایرانی توسط حوزه هنری بود؛ آن هم در شرایطی که جناب علم‌الهدی مدیر پخش حوزه بودند!!!

متن کامل یادداشت علم الهدی که برای “اعتماد” نگاشته شده را در ادامه بخوانید:

همچنان سینمای کمدی دارای مخاطب است

طبيعي است وقتي سينماي ايران مي‌تواند از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي توليدات خود را به درستي معرفي كند و آن شبكه‌ها هم به خاطر انفعال بيش از اندازه رسانه ملي داراي مخاطب ميليوني دور ايران باشند، چرا نبايد سينما در ايام عيد داراي مخاطب باشد.

طبق سنت دهه اخير همچنان سينماي كمدي داراي مخاطب است و اين ژانر توانسته است همچنان سينماي ايران را در حوزه اقتصاد به پيش برد و سنت هرساله را زنده نگهدارد.

تبلیغات مداوم شبکه های ماهواره ای و انفعال بیش از اندازه شبکه های داخلی؛ مهمترین دلایل رونق سینما

تبليغات مداوم شبكه‌هاي ماهواره‌اي براي فيلم‌هاي “من سالوادور نيستم” و “پنجاه كيلو آلبالو” و انفعال بيش از اندازه شبكه‌هاي داخلي مهم‌ترين دلايل رونق سينما در ايام عيد بوده است و بازهم اين اتفاق به مسوولان فرهنگي كشور يادآوري كرد كه سينماي ايران نياز به تنفس در فضاي تبليغاتي كشور دارد و انفعال يا عدم انفعال تلويزيون هم نمي‌تواند خيلي در رفتن يا نرفتن مردم به سينما تاثيرگذار باشد و چنانچه سينما بتواند توليدات خود را به درستي به مردم معرفي كند تلويزيون حتي با توليدات خوب خود هم نمي‌تواند مزاحمت جدي براي سينماي ايران ايجاد كند.

تجربه بدیع

يكي ديگر از دلايل اكران موفق عيد نوروز انتخاب مناسب سينماداران در رابطه با مضامين متفاوت فيلم‌هاست كه براي سلايق مختلف مردم ساخته شده و توانسته‌اند سفره متنوعي تدارك ببينند. اين امر در كنار فيلم‌هاي سينماي هنر و تجربه، تجربه بديعي را در اكران عيد امسال به ارمغان آورد. فيلم‌هايي با مضامين سياسي، اجتماعي، هنري و تجربي در كنار دو فيلم كمدي توانست يك بهار رويايي را براي سينماي ايران رقم زند و بازهم به متوليان سينماي دولتي و صنفي ايران يادآوري كند كه حيات سينما به تنوع مضامين فيلم‌ها بستگي دارد.

کار سختی پیش رو دارد

سينماي ايران اگر بتواند با برنامه‌ريزي مناسب استقبال از فيلم‌ها را تا پايان سال به همين منوال ادامه دهد (البته با توجه به فيلم‌هاي در راه اكران، كار سختي پيش رو دارد) مي‌توان اميدوار بود كه بعد از سال ١٣٨٨ كه مخاطب سينما به ١٨ ميليون نفر بليت رسيد، امسال نيز بعد ٦ سال به مخاطب بيش از ١٥ ميليون نفر سينماي ايران برسد. در سال ١٣٩٠ سينماي ايران توانست مخاطب ١٤ ميليون نفر را تجربه كند و در سال ٩١ با مخاطب ٦ ميليون نفر و سال ٩٢ با حدود ٨ ميليون نفر و سال ٩٣ با حدود ١٢ ميليون و ٥٠٠ ميليون نفر و سال ٩٤ با حدود ١٣ ميليون نفر عملكرد سينماي ايران طي اين سال‌ها بوده است.

همچنان باید برای اکران فیلم خارجی استراتژی داشت
در پايان همچنان اعتقاد دارم كه سينماي ايران براي رسيدن به رشد معنادار مخاطب بايد نسبت به نمايش فيلم خارجي استراتژي خود را مشخص كند و اگر مي‌خواهد سينما را به‌صورت جدي وارد سبد هزينه فرهنگي خانوار كند بايد هرچه زودتر به تصميم عاجلي دست پيدا كند.