1

دو رکورد تاریخی “نهنگ عنبر” با پخش فیلمیران؛ ۲۲ سانس نمایش فقط در یک روز و آن هم در یک سینما!+عکس/نمایش همزمان در سینماهای آفریقا و قدس

سینماژورنال: کمدی “نهنگ عنبر” از جمله آثاری بود که به دلایل مختلف که یکی از آنها شاید برخی نماهای بحث برانگیز آن بود نتوانست در جشنواره سی و سوم به نمایش دربیاید.

به گزارش سینماژورنال همین نماهای بحث برانگیز بود که باعث شد فیلم برای اکران عمومی هم چند بار اصلاحیه بخورد و در نهایت اکران رسمی آن نیز بدون حضور سینماهای حوزه انجام شد.

با این حال وجه کمدی فیلم و تصاویر خاطره انگیزی که از دهه های 50 و 60 در فیلم ارائه می شود سبب ساز آن شد که نمایش آن بتواند مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند و البته رکوردهای جالبی هم در این اکران جابجا شود.

22 سانس فقط در یک روز

از جمله این رکوردها در پردیس سینمایی کوروش رقم خورده است. در این پردیس “نهنگ عنبر” فقط در یک روز وسط هفته که دوشنبه اول تیرماه است نزدیک به 22 سانس نمایش داشته است!

البته که سه سانس از این میان به سانسهای مربوط به طرح “افطار تا سحر” مربوط می شود که اقبال به این سانسها هم در حد خود خوب بوده است.

توزیع زمانی سانسهای اختصاص داده شده به “نهنگ عنبر” که توسط شرکت فیلمیران پخش شده، هم جالب است؛ چون برخلاف دیگر سینماها که معمولا بین فواصل مختلف نمایش یک فیلم حدودا 1 ساعت و نیم فاصله وجود دارد در پردیس کوروش متوسط اختلاف زمانی میان سانسهای مختلف “نهنگ عنبر” 35 دقیقه است.

در این بین کمترین فاصله زمانی میان دو سانس 10 دقیقه است و بیشترین فاصله زمانی 60 دقیقه و البته فراوانی اختلافهای زمانی 20 دقیقه، 30 دقیقه و 40 دقیقه میان دو سانس بیشتر از بقیه است.

طبیعی است پخش فیلم با اختلاف زمانی کمتر از یک ساعت و نیم بیش از هر چیز نشانگر آن است که بیشتر از یک سالن نمایش در این پردیس به نمایش “نهنگ عنبر” اختصاص یافه اند.

برنامه نمایش "نهنگ عنبر" در پردیس کوروش
برنامه نمایش “نهنگ عنبر” در پردیس کوروش/برآمده از سایت سینماتیکت

نمایش همزمان فیلم در سینماهای نزدیک به هم

رکوردی دیگر مرتبط با “نهنگ عنبر” نمایش همزمان آن در سینماهایی است که به فاصله ای نزدیک از هم قرار دارند.

از دیرباز رسمی متداول بوده است بر این مبنا که در سینماهایی که در یک محدوده واقع شده اند فیلمهای متفاوت به نمایش درآید تا مخاطبان قدرت انتخاب میان فیلمهای مختلف را داشته باشند اما در مورد “نهنگ عنبر” اتفاق تازه ای رخ داده است.

از جمله این اتفاقات در محدود خیابان ولیعصر روی داده است که دو سینمای نزدیک به هم یعنی قدس و آفریقا همزمان با هم این فیلم را روی پرده فرستاده اند.

در تاریخ سینمای ایران چنین اتفاقی بی سابقه بوده است و به نوعی یک رکوردزنی محسوب می شود.

از سالها قبل که قدس، پولیدور نام داشت و آفریقا را آتلانتیک می خواندند تا به امسال که “نهنگ عنبر” روی پرده رفته سابقه نداشته است که یک فیلم همزمان با هم در هر دوی این سینماها اکران شود.

در خیابان شریعی نیز از یک طرف سینما ایران فیلم را روی پرده فرستاده است و از طرف دیگر سینما صحرا که باز هم اختلاف مکانی پایین این دو سینما، می تواند در خدمت “نهنگ عنبر” باشد.

بالا بردن تعداد سانسها برای کمک به رونق فیلم

طبیعیست که افزایش بر تعداد سالنهای نمایش فیلم و البته فراوانی سانسهای آن در یک پردیس به اندازه کافی توانسته در افزودن بر مخاطبان “نهنگ عنبر” کمک کند یعنی بجای اینکه تعداد بالای مخاطبان موجب افزودن بر سانسها شود این تعداد بالای سانسها بوده که افزایش مخاطب را به دنبال داشته است.

باید منتظر آغاز اکران فیلمهای تازه تر شد و دید آیا آثاری مانند “گینس”، “عصر یخبندان” و “از رییس جمهور پاداش نگیرید” هم خواهند توانست از عنصری به نام افزایش تعداد سانس برای کمک به افزایش مخاطب بهره مند باشند یا این شانسی است که فقط در اختیار برخی فیلمها قرار می گیرد.