۳۰۰۷۱۳۹۹

دو ادعای مناقشه‌برانگیز روی آنتن زنده⇐مرتضی شایسته: با توجه به صحبتهای شاهسواری، درصد حضور دولت در سینما در حال رسیدن به صفر است!/غلامرضا موسوی: افرادی که درباره مافیای پخش می‌گویند نمی‌دانند مافیا چیست!⇔نکته اول: شاهسواری مدیرعامل ۱۱شغله خانه سینما خود تهیه‌کننده‌ای محصول بخش دولتی است!/نکته دوم: غلامرضا موسوی شریک علی سرتیپی در فیلمیران است

سینماروزان: در ماههای گذشته و به خصوص بعد از روی پرده رفتن یک نهنگ سیری ناپذیر که بخش عمده سانسها و سالنها را بلعید تا بتواند رکوردشکن فروش باشد کم نبودند سینماگرانی که با گلایه از چینش سانسها به نحوی که در خدمت یک پخش کننده باشد از مافیایی گفتند که میخواهد فقط برخی فیلمها را به سمت پرمخاطب تر شدن هدایت کند.

به گزارش سینماروزان همین امر موجب شد برنامه «چشم شب روشن» نیز در یکی از تازه ترین بخشهای سینمایی خود به بررسی مقوله پخش فیلم در سینمای ایران با حضور مرتضی شایسته مدیرعامل هدایت فیلم و غلامرضا موسوی از شرکای فیلمیران بپردازد.

بخش عمده گفته های این دو نفر را که تعریف و تمجید درباره اوضاع و احوال سینمای ایران بود کنار بگذاریم دو ادعا از سوی این دو طرح شد؛ یکی جایی بود که موسوی که خود شریک علی سرتیپی در فیلمیرانی است که در هفته های اخیر با انتقاد سینماگران در تخصیص فراوان سانس به فیلمهایش مواجه بوده از این گفت که چیزی به نام مافیا در سینمای ایران نداریم!

ادعای دوم از سوی مرتضی شایسته بود که با استناد به صحبتهای منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما که شمار مسئولیتهایش در ارگانها و نهادهای مختلف به ۱۱ رسیده از این گفت که درصد حضور دولت در سینمای ایران نزدیک به صفر است؛ این درحالیست که همه ساله و از جمله امسال بخش قابل توجهی از تولیدات سینمای ایران را محصولاتی شکل میدهد که با حمایت مستقیم نهادهای مختلف دولتی و ارگانهای متصل به منابع عمومی از فارابی و مرکز گسترش گرفته تا سیمافیلم و حوزه هنری، سازمان ارزشی اوج، روایت فتح، انجمن دفاع مقدس، موسسه آوینی، برخی وزارتخانه ها و بسیاری دیگر از بانکها و موسسات اقتصادی تولید میشود!

متن کامل گپ و گفت صمیمانه و بدون چالش موسوی-شایسته در «چشم شب روشن» را بخوانید:

غلامرضا موسوی، دیدگاه خود را درباره وضع اکنون سینمای ایران اینگونه بیان کرد: سینمای ایران با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، توانسته بعد از انقلاب رشد رو به بالایی در همه زمینه‌ها مانند تولید و محتوا و… پیدا کند؛ با این ‌حال در بعضی از سال‌ها دچار ایست شدیم و نتوانستیم سیر صعودی را با ‌سرعت بیشتری طی کنیم.

وی ادامه داد: با نگاه به فیلم‌سازان برجسته می‌توان دریافت که علی‌رغم داشتن آثار شاخص، فیلم‌ساز نمی‌تواند تا آخر عمر فیلم‌های درجه ‌یک و خوبی ارائه دهند.

تهیه‌کننده «گل یخ» اظهار کرد: سینما به دلیل ویژگی‌هایی که دارد و هنر- صنعت است، طبیعتاً شرایط متعددی برایش به وجود می‌آید و به عقیده من در شرایطی قرار داریم که سینمای ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد. شاید اگر از اوایل انقلاب در بخش بین‌الملل برنامه‌ریزی دقیق‌تری وجود داشت، سینمای ایران در بسیاری از کشورها حرف بیشتری برای گفتن داشت.

موسوی در تکمیل حرف‌هایش گفت: توانستیم بسیار در جشنواره‌های خارجی بدرخشیم اما باید بتوانیم مانند هر اتفاق دیگری در سینمای جهان تماشاگر جذب کنیم و این امر سبب می‌شود که سینمای ما ازنظر اقتصادی قدرت و رشد بیشتری پیدا کند.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۵ استقبال فوق‌العاده‌ای از فیلم‌های ایرانی داشتیم که تماشاچی دو و نیم تا سه برابر و فروش فیلم‌ها نیز سه تا چهار برابر افزایش پیداکرده است و اگر ما بتوانیم آثار خود را به مخاطبان خود از طریق تبلیغات ارائه کنیم، فروش بیشتری خواهیم داشت.

تهیه کننده «من مادر هستم» فروش را به ‌عنوان شاخصی برای استقبال مردم دانست و افزود: در سال جاری فیلم‌هایی همچون «نهنگ عنبر۲» و «گشت ارشاد۲» توانسته با استقبال فراوان مردم، حدود ۲۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد. ما توانسته‌ایم تماشاچیان زیادی به سینما جذب‌ کنیم و این نشان‌ می‌دهد که سینمای ایران مورد توجه مخاطبان داخلی است؛ حضور آثار افرادی چون مجید مجیدی و اصغر فرهادی و… در اسکار و جشنواره‌های کن و برلین و ونیز نشان‌دهنده توجه به سینمای ایران در خارج از کشور است.

موسوی ادامه داد: ما با توجه به اینکه پاک‌ترین و شریف‌ترین بخش سینما را در دنیا داریم باید بتوانیم در خارج از کشور تماشاچی به آثار خود جذب کنیم.

در ادامه مرتضی شایسته، تهیه‌کننده «بوتیک»، درباره اوضاع کنونی سینمای ایران گفت: با توجه به فروش خوب فیلم‌ها در سال ۹۵ و ۹۶، سینمای ایران روزهای خوبی را پشت سر گذاشته و حال خوبی دارد و از سال ۹۲ تاکنون روند فروش فیلم‌ها رو به صعود بوده است.

وی افزود: از لحاظ کیفی حال سینمای ایران با توجه به ساخت فیلم در ژانرهای مختلف خوب است و موانع کمتری برای فیلم‌سازان وجود دارد.

مرتضی شایسته با اشاره به صحبت‌های شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، گفت: درصد حضور دولت در سینما آرام‌آرام در حال رسیدن به صفر است.

وی اضافه کرد: آمار فروش فیلم‌ها در سینمای تهران و سینمای شهرستان‌ها به نصف- نصف (۵۰-۵۰) رسیده است.

شایسته درباره تعداد سالن‌های سینما در تهران و شهرستان‌ها گفت: ساخت سینما در تهران و شهرستان‌ها رو به افزایش است و تعداد سینمای ایران از ۴۵۴ سالن به ۵۵۴ خواهد رسید و این نشان‌دهنده این است که سینمای ایران رونق دارد و می‌تواند روی پای خود بایستد.

در ادامه بحث موسوی درباره پخش فیلم در سینمای ایران گفت: بیشتر از ۵۵ فیلم در گروه‌های حرفه‌ای سینمای بدنه نمی‌توانیم اکران کنیم که این برمی‌گردد به تعداد و ظرفیت سینمای ایران، منهای شهرستان هایی که سینما ندارد و ما باید مجموعاً ۵۰۰۰ هزار سالن در تهران و شهرستان‌ها داشته باشیم.

وی اشاره کرد: بعد از افتتاح پردیس کوروش بسیاری از مغازه‌دارها در تهران رغبت به ساخت سالن سینمایی در پاساژ تجاری پیداکرده‌اند، چراکه آن‌ها به این باور رسیده‌اند که سالن سینمایی در این مکان‌ها پاخور مغازه‌ها را زیاد می‌کند.

شایسته نیز دراین‌باره گفت: کار پخش فیلم بسیار سخت بوده و بالا رفتن سن مسئولان پخش فیلم، عاملی برای تسلط نداشتن این افراد برای پخش آثار است. از بین ۲۹ دفتر پخش فیلم حدود ۱۵ دفتر فعالیت زیادی دارند و ۱۰ دفتر نیز بیشترین فعالیت را نسبت به بقیه دفاتر دارند.

این سرمایه‌گذار سینما در رابطه با معضل سالن‌های سینما گفت: ۱۳۶ سالن در بخش خصوصی در حال ساخت است که در ۶ ماه آینده به سینماهای موجود اضافه خواهد شد.

تهیه‌کننده «رخساره» درباره آمار فروش واقعی فیلم‌ها بیان کرد: باوجود فروش الکترونیکی، می‌توانید به سامانه سینما تیکت رفته واز درصد فروش فیلم‌ها آگاهی یابید؛ پس شکی در آمار فروش فیلم‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید یاد بگیریم بعضی فیلم‌ها را برای گروه مخاطب خاص و گروه هنر و تجربه نمایش بدهیم و با توجه به این نوع فیلم‌ها نزدیک ۹۱ درصد فیلم‌ها به نمایش درمی‌آید.

موسوی در رابطه با مافیای پخش در سینمای ایران گفت: به نظر من برخی از افرادی که به مافیا اشاره می‌کنند نمی‌دانند مافیا چیست و قانونمندی مافیا را به وجود می‌آورد.

همچنین شایسته درباره وضعیت نمایش فیلم‌ها و مافیای آن‌ها گفت: امسال ۲ فیلم در عید داشتم که حدود ۴۰ میلیارد فروخت و این دلیلی بر وجود مافیا نیست.

تهیه کننده «من همسرش هستم» افزود: با توجه به آمار و ارقام و روابطی که در سینمای ایران موجود است، دفاتر پخش که کانون پخش دارند و تهیه‌کنندگان که در شورای عالی تهیه‌کنندگان هستند، مافیایی وجود ندارد و برخی از افراد در این عرصه وقتی با مشکل روبرو می‌شوند لب به اعتراض می‌گشایند.

تهیه‌کننده «هم‌نفس» در پایان خاطرنشان کرد: در رابطه با اکران و پخش فیلم‌ها،۵۰ درصد سینما داران، باید تصمیم بگیرند که فیلمی اکران شود یا نشود!

 

image_print
تاريخ انتشار: پنج‌شنبه 17 آگوست 2017 - 10:27

بعدش؟

مطالب مرتبط

بی‌پرده با مخاطبین

ارسال نظر

*

code