1

دوئل روی آنتن زنده⇐همایون اسعدیان: شورای صنفی نمایش مجری سیاستهای ارشاد نیست و هیچ مسئولیتی درباره تراکم اکران پاییزی ندارد/منصور لشکری قوچانی: باعث تأسف است که ریاست شورا را در اختیار گرفته‌اید و از قبول مسئولیت سرباز می‌زنید⇔لشکری قوچانی: فیلمهای بخش مسابقه جشنواره پشت خط اکرانند و آثاری روی پرده می‌روند که دو ماه هم از صدور پروانه نمایش‌شان نگذشته/اسعدیان: حضور در جشنواره، ملاکی برای الویت اکران نیست؛ حرکت منطبق با نظام عرضه-تقاضا مفاسد خاص خودش را هم دارد!⇔لشکری قوچانی: نوروز امسال فقط ۶فیلم را اکران کردید که یکی‌اش هم فیلم خودتان بود اما الان بیش از ۲۰ فیلم همزمان با هم روی پرده است/اسعدیان: خیلی بچگانه است که بگوییم زدوبندهای پشت پرده برای اکران وجود ندارد ولی شورا نمی‌تواند کاری کند جز اجرای آیین‌نامه/قوچانی: حداقلش این است که بروید و آیین‌نامه‌تان را اصلاح کنید یا شورا را تعطیل کنید و بگذارید تهیه‌کننده مستقیما با سینمادار تعامل کند!

سینماروزان: موج اعتراضات سینماگران به باز شدن ورودی اکران در نیمه دوم سال که نتیجه اش روی پرده رفتن همزمان بیشتر از 20 فیلم و عدم فرصت کافی برای دیده شدن است به شبکه خبر رسید و برنامه «شهر فرنگ» هم کوشید با حضور همایون اسعدیان به عنوان رییس شورای صنفی نمایش و منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینمای ایران به واکاوی دلایل تراکم اکران و فیلم سوزی ناشی از آن بپردازد.

به گزارش سینماروزان منصور لشکری قوچانی در این برنامه با اشاره به اینکه فرصت شش ماهه ابتدایی سال بخاطر سیاستهای انقباضی اکران از بین رفت تا نیمه دوم یک فیلم سوزی درست و حسابی روی دهد بیان داشت: در نیمه اول سال فرصتهای دوماهه برای اکران به فیلمها دادند و سعی کردند که در هر موعد بیش از 6 تا 8 فیلم اکران نکنند اما در نیمه دوم ورودی اکران را باز گذاشته اند تا جایی که هفته ای 3فیلم جدید روی پرده می رود. جالب است که بعضا فیلمهایی روی پرده میروند که دو ماه هم از صدور پروانه نمایش‌شان نگذشته و از آن سو بخشی از فیلمهای جشنواره فیلم فجر پشت خط اکران مانده اند. آیا نباید برای فیلمهایی که در بخش مسابقه جشنواره حضور داشته اند الویتی جهت اکران قائل شد؟

همایون اسعدیان با اشاره به وجه نظارتی شورای صنفی نمایش گفت: آیین نامه ای نوشته شده برای نظارت بر اکران که شورا مطابق با آن عمل میکند. ما در سینمای ایران دورانی را داشتیم که دولت نظارت جدی بر اکران داشت و خودش جدول بندی میکرد برای اکران تا تکلیف تمام فیلمها مشخص باشد اما به مرور تصمیم گرفته شد که به سبک نظام عرضه-تقاضا پیش بروند و در این ساختار است که من میگویم حضور در جشنواره اصلا ملاکی برای الویت اکران نیست و هیچ کس نباید بگوید فیلمهای جشنواره الوبت دارند برای اکران.

اسعدیان در پاسخ به این سوال لشکری قوچانی که آیا شورای صنفی نمایش مجری سیاستهای ارشاد هست یا نه، قویا گفت نه و در پاسخ به این سوال که آیا شما آیین نامه اکران را نوشتید گفت بله ولی زیربار مسئولیت شورای صنفی نمایش در جریان فیلمسوزی پاییزی نرفت و اظهار داشت: من هم معتقدم جریان طوری پیش رفته که فیلم سوزی می شود و اینکه بالای 20فیلم در حال اکران است بی معنی است اما این اتفاق افتاده چون تولید بالاست و شورا هم نمیتواند کاری کند جز اجرای آیین نامه. پس چاره کار چیست؟ اینکه شورای پروانه ساخت، پروانه های کمتری را صادر کند.

لشکری قوچانی در واکنش به همایون اسعدیان بیان داشت: اینکه شما به عنوان رییس شورای صنفی نمایش به راحتی مسئولیت را نمی‎‌پذیرید باعث تاسف است و اینکه هیچ چاره ای برای برون رفت اکران از تراکمی که گریبانش را گرفته ندارید جای سوال دارد. شورای صنفی نمایش باید بر ورود محصولات به اکران نظارت داشته باشد. شما مدیریت شورا را دراختیار گرفته اید ولی از زیربار مسئولیت در می روید.

پاسخ اسعدیان به لشکری جالب توجه و البته عجیب بود. اسعدیان گفت: هیچ کس در شورای صنفی نمایش به من اجازه نداده که به سنجش الویت اکران فیلمها بپردازم. فقط نظارت بر آیین نامه برعهده شوراست و شورا حتی اجازه آرایش اکران هم ندارد و فقط باید منطبق با آیین نامه ای عمل کند که در اختیارش قرار داده شده است.

اسعدیان که در روندی پرسش برانگیز آخرین فیلم خودش «یک روز بخصوص» را در نوروز روی پرده فرستاد بیان داشت: همه فیلمسازان با من در عرضه فیلم برابرند و جشنواره فجر هم برای ما ملاک نیست. این وضعیت اکران به ضرر سینمای ایران است و من هم در شورای صنفی نمایش و هم در خانه سینما در این باره هشدار دادم اما یک ورودی 100 فیلمه و یک خروجی 60فیلمه داریم. چه میشود کرد؟

لشکری در واکنش به اسعدیان بیان داشت:  الان تهیه کننده دارد ضرر میکند و شما می گویید برای مان مهم نیست و شرایط طوری پیش رفته که احتمالا اگر 50 فیلم هم همزمان اکران شود باز هم برایتان فرقی نمی کند.

لشکری ادامه داد: شما در نوروز امسال فقط 6 فیلم اکران کردید که یکی‌اش هم فیلم خودتان بود اما نیمه دوم کار به جایی رسیده که بیشتر از 20 فیلم همزمان روی پرده اند. نیمه اول سال اکران را بستید و انقباضی عمل کردید اما نیمه دوم نه. هم تعداد فیلم را شما تعیین میکنید و هم چینش اکران را پس نمی توانید سلب مسئولیت کنید چون فیلمی که در نوروز اکران میشود با فیلمی که در آبان ماه اکران میشود به یک اندازه فرصت دیده شدن ندارند و دارید با پنبه سر سینما را می برید. این بی عدالتی باعث قهر مخاطبان با سینما میشود. حداقلش این است که بروید برای سال آینده رفتارتان را اصلاح کنید.

اسعدیان وقتی مخاطب این پرسش قرار گرفت که چرا در روندی سوال برانگیز قرارداد بعدی گروه استقلال ثبت نشده علیرغم اینکه سخنگوی شورای صنفی نمایش مدعی شده بود تقاضایی برای این گروه وجود نداشت با نقض سخنان سخنگو گفت: قرارداد بعدي استقلال برای اکران «انزوا» ثبت شده!!!

اسعدیان درباره زدوبندهای پشت پرده برای اکران قریب الوقوع برخی فیلمها نظیر «آینه بغل» بیان داشت: خیلی بچگانه است اگر بگوییم زدوبندهای پشت پرده برای اکران وجود ندارد و طبیعتا پخش کنندگان و تهیه کنندگان توافقات خود را برای اکران با سینماداران گذاشته اند.

اسعدیان خاطرنشان ساخت:  وقتي مناسبات مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا پیش می‌رود مطمئنا مفاسدش هم به وجود می آید و نمیتوان آن را کتمان کند.

لشکري همین قبول مفاسد را مجالی کرد برای آن که خطاب به رییس شورای صنفی نمایش بگوید: اسعديان خودش مفاسد اکران را قبول دارد ولي به دنبال راه حل برای کاهش مفاسد نيستند و مدام مي گويند به ما ربطي ندارد. هيچ کاري که نمی توانند بکنند میتوانند به دنبال تجدیدنظر در آیین نامه و برخورد با تخلفات باشند.

اسعدیان هم در پاسخ گفت: تا جايي که زورمان برسد نظارت مي کنيم که تخلف رخ ندهد.

لشکری قوچانی در توجیه این ادعای اسعدیان که منطبق با نظام عرضه و تقاضا پیش میروند و شورا کاری ازش برنمی آید اظهار داشت: اگر شورای صنفی نمایش واقعا نمیتواند برای حل مشکلات متعدد اکران کاری کند پس بود و نبودش فرقی نمیکند و نباشد بهتر است چون تهیه کنندگان مستقیم به سراغ سینمادار می روند و شاید تکلیفشان روشن تر باشد.

اسعدیان اما در پاسخ گفت: اگر شورا منحل شود به جاي سالي 60 فيلم فقط 20 فيلم اکران خواهد شد.

لشکری در واکنش به اسعدیان گفت: اسعديان حرف ما را ميزند ولي مسئوليت قبول نمي کند.

لشکري قوچانی با اشاره به سهم 9درصدی دولت و سهم 5درصد شهرداري از پول بلیت و اینکه شهرداری علاوه بر 5درصد خودش حدودا 3درصد هم از سهم دولت را برمیدارد بیان داشت: چرا شورای صنفی نمایش بر چنین مواردی نظارت ندارد. چرا شهرداری باید نزدیک به 8درصد از فروش فیلمها را صاحب شود؟ این وضعیت حتی در ایالات متحده با آن جریان سینمایی پویا وجود ندارد.