1

دنباله‌سازی به شبکه خانگی رسید!+عکس

سینماژورنال: بعد از دنباله سازی در سینما که با “اخراجیها” آغاز شد و تا قسمت سوم این فیلم پیش رفت، “آتش بس” هم به قسمت دوم رسید، “شهر موشها” هم همین طور. فیلمبرداری قسمت دوم “رسوایی” نیز اخیرا آغاز شده است و داریوش مهرجویی هم قصد دارد قسمت دوم “سنتوری” را بسازد.

به گزارش سینماژورنال در تلویزیون نیز اقبال عمومی به فصل اول “ستایش” باعث شد فصل دوم آن ساخته شود و “دردسرهای عظیم” نیز به فصل دوم رسید.

نکته جالب درباره تمام این دنباله ها از “اخراجیها” گرفته تا “آتش بس” و “دردسرهای عظیم” و “ستایش” آن است که قسمت یا فصل دوم آثار به کیفیت اولی نبوده است و در جملگی موارد کیفیت تولید نزول پیدا کرده است.

اینها مربوط بود به سینما و تلویزیون اما اینکه در شبکه نمایش خانگی هم فیلمی تولید شود که به دلیل اقبال عمومی(؟!) به قسمت دوم برسد مطمئنا جزو عجایب است.

اما این مورد عجیب رخ داده و فیلمی به نام “پاشنه بلند2” در شبکه خانگی عرضه شده که به نظر می رسد در امتداد فیلمی است به نام “پاشنه بلند”!

تولید قسمت دوم با کارگردان، بازیگران و داستانی کاملا متفاوت!!!

معمولا در تولید قسمت یا فصل دوم اثر این خالقان پیشین بوده اند که نقش اصلی را داشته اند اما در مورد “پاشنه بلند” این اتفاق نیفتاده است.

کارگردان قسمت قبلی کار علی عطشانی بوده است و جواد رضویان و آشا محرابی بازیگران اصلی بوده اند در صورتی که قسمت دوم این فیلم توسط کارگردانی به نام محسن منشی زاده و با بازی علی صادقی، مهدی سلوکی و نفیسه روشن ساخته شده است.

پاشنه بلند
پوستر قسمت اول “پاشنه بلند”

جالب است که خط داستانی این دو اثر هم ربط چندانی به هم ندارد؛ در قسمت قبلی زندگی مردی را می دیدیم که حافظه اش مختل شده و سعی دارد با هیپنوتیزم حافظه خود و همسر قبلی اش را به یاد آورد. اما در قسمت دوم با زنی روبرو هستیم که شک و تردیدش نسبت به همسر باعث می شود شخصا به عنوان منشی شرکت شوهر به کار مشغول شود.

طبیعی است اینکه در شبکه خانگی فیلمی به قسمت دوم برسد فقط و فقط ناشی از بازخورد مخاطبان به قسمت اول آن است. اما حداقلی از تشابه در داستان و تیم تولید و بازیگران باید میان دو قسمت وجود داشته باشد اما “پاشنه بلند2” بدون هیچ گونه تشابهی با قسمت اول تولید شده و در شبکه خانگی تولید شده است!

پاشنه بلند2
پوستر قسمت دوم “پاشنه بلند”

تکثیر میراث ناصر ملک مطیعی‌

جالبتر اینجاست که خود قسمت اول “پاشنه بلند” هم به لحاظ عنوان به شدت شبیه بود به یک فیلمفارسی با عنوان “پاشنه طلا” با بازی ناصر ملک مطیعی که توسط نظام فاطمی کارگردانی شده بود و تهیه کنندگی آن هم برعهده اسماعیل کوشان صاحب استودیوی معروف پارس فیلم بود!

البته که برای اجتناب از حواشی پیرامون نام فیلم، تولید کننده قسمت قبل را با نام کامل “زنها با کفش پاشنه بلند روی اعصاب مردها راه می روند” تولید کرده و به هنگام عرضه در شبکه خانگی فونت “پاشنه بلند” را بزرگتر از بقیه کلمات کرد اما قسمت دوم دیگر بی ترس و واهمه از مقایسه شدن با یک فیلمفارسی و با نام آشکار “پاشنه بلند2” تولید شده است.

کارگردان قسمت اول تعلق خاطرش به ناصر ملک مطیعی را با استفاده از او در درامی با عنوان “نقش نگار” نشان داده بود و برای همین استفاده از نامی مشابه یکی از آثار ناصر برای محصول خودش چندان عجیب نبود اما اینکه آن نام در محصولی بی ربط با قسمت قبل استفاده شده به شدت غیرمنطقی است.