1

دعوت به مناظره رییس هیات مدیره خانه سینما از سوی رییس صنف دستیاران ⇐چرا به بدنه سینما پیام “ترس” می‌دهید؟

سینماروزان: اگرچه بیانیه هشداردهنده کارگروه کرونایی خانه سینما مبنی بر لزوم تعطیلی تولیدات سینما و تلویزیون جهت قطع زنجیره شیوع کرونا باعث تعلیق تولید شماری از پروژه‌ها شد ولی همچنان هستند پروژ‌ه‌هایی که بی‌توجه به این هشدارها، کار خود را ادامه می‌دهند.

پیش‌بینی بدنه سینما این بود که روسای خانه سینما با تمام قدرت به حمایت از بیانیه کارگروه فوق بپردازند با این حال بیانیه این کارگروه خیلی زود از سایت خانه سینما حذف شد!!

دانش‌اقباشاوی رییس صنف دستیاران سینما که سخنگوی کارگروه کرونایی خانه سینما هم هست به ایسنا گفت: کارگروه کرونایی سینما روز ۲۵ اسفند ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که براساس آن، به افراد اعلام شد به پشتوانه قانون کار جمهوری اسلامی در شرایط فورس ماژور و در حالی که جان‌شان در خطر قرار دارد، می‌توانند از مرخصی بدون حقوق استفاده و ترک کار کنند.

سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما افزود: انتشار این بیانیه در مدت کوتاهی، با استقبال افراد حاضر در پروژه‌های تصویری رو به رو شد و خاطر آنان را آسوده کرد ولی متاسفانه چند ساعت بعد از انتشار آن، همایون اسعدیان، رییس هیات مدیره خانه سینما، این بیاینه را از خروجی سایت این تشکل برداشت و روز بعد، بیانیه‌ای دیگر منتشر و بعد از آن نیز گفت‌وگویی کرد و حرفهایی زد.

اقباشاوی درباره دلایل این موضوع توضیح داد: تصور اسعدیان این بود که در بیانیه ما اعلام شده کارفرمایان در مدت تعطیلی پروژه باید دستمزد اعضا را بپردازند اما اصلا چنین موردی نبود. اسعدیان معتقد بودند این بیانیه تعهداتی ایجاد کرده که خانه سینما نمی‌تواند به آن‌ها متعهد شود، درحالی که برداشت ایشان ناشی از تسلط‌ نداشتن به موارد مندرج در قانون کار بود، در صورتی که اصالت و اعتبار بیانیه‌های کارگروه ما از حضور بزرگان صنوف تاثیرگذار سینما و کارشناسی چندین حقوقدان و کارشناس رسمی دادگستری  مشاوره نشات می‌گیرد.

سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما اضافه کرد: همایون اسعدیان معتقد بود بیانیه ما باعث تضعیف خانه سینما می‌شود اما موضع‌گیری ما نه تنها باعث تضعیف خانه سینما نمی‌شد، بلکه موجب تقویت ریشه‌های صنفی آن می‌شد، چراکه نشان می‌داد خانه سینما و کارگروهش در یک بزنگاه تاریخی با انتشار این بیانیه به تبع قانون، به نفع جان انسان‌ها موضع‌گیری کرده است.

او اضافه کرد: ما با این بیانیه به اعضای خود این پیام را دادیم که نترسید چون قانون از شما حمایت می‌کند ولی متاسفانه با عملکرد اسعدیان در خانه سینما و حذف بیانیه ما و جایگزین کردن بیانیه خودشان، این پیام به اعضا فرستاده شده که بترسید، چون در پناه قانون و خانه سینما نیستید.

اقباشاوی با بیان اینکه آمادگی مناظره با همایون اسعدیان را دارد، افزود: ما می‌توانیم کاملا از بیانیه خود دفاع و ثابت کنیم هیچ مشکل قانونی ندارد و حق طبیعی انسان‌هاست که از جان خود مراقبت کنند. چه معنی دارد که وقتی کرونا فراگیر شده با ادامه تولید فیلمها و سریالها، جان ملت را به خطر بیندازیم؟؟