1

دعوای تلویزیون و ماهواره کار سینما را به دادگاه کشاند

سینماژورنال/محمدصادق عابدینی: خبر شكايت صداوسيما از تهيه‌كنندگان سه فيلم پرفروش سينما در حالي رسانه‌اي شد كه برخي از تهيه‌كنندگان اين فيلم‌ها مي‌گويند اين خبر را در سايت‌ها خوانده‌اند و هيچ احضاريه‌اي به دست آنها نرسيده است.

به گزارش سینماژورنال و به تقل از “جوان” در حالي كه سينما روزهاي خوبي را از نظر فروش فيلم‌ها پشت سر مي‌گذارد، خبر شكايت صداوسيما از فيلم‌هاي پر فروش و حضور تهيه‌كنندگان سه فيلم در دادسراي فرهنگ و رسانه توسط يكي از خبرگزاري‌ها منتشر شد.
در اين خبر آمده است كه هفته گذشته تهيه‌كنندگان سه فيلم با شكايت رئيس وقت سازمان صدا و سيما مواجه شدند و سعيد ملكان، منصور سهراب‌پور، امير پروين حسيني و مصطفي شايسته تهيه‌كنندگان ابد و يك روز، من سالوادور نيستم و 50 كيلو آلبالو بايد اين هفته به دادسراي فرهنگ و رسانه بروند.
علت اين احضار، پخش تيزر‌هاي تبليغاتي اين سه فيلم در شبكه‌هاي ماهواره‌اي عنوان و تأكيد شده است صحت اين موضوع مشخص نيست.

 ماهواره مي‌تواند دليلي براي شكايت باشد؟!

پخش تيزرهاي فيلم‌هاي ايراني از شبكه‌هاي ماهواره‌اي با وجود اينكه ممنوعيت قانوني دارد، اما مسئله تازه‌اي نيست و چند سال است كه برخي از فيلم‌هاي در حال اكران سينما‌ها، تيزرهايي براي پخش در اختيار شبكه‌هاي ماهواره‌اي قرار مي‌دهند.

اين تيزرها از طرق مختلف پخش‌كننده داخلي، پخش‌كننده خارجي، تهيه‌كننده و حتي به طور اتفاقي مي‌توانند سر از پخش ماهواره‌اي درآورده باشند. با وجود اينكه هيچ تهيه‌كننده يا پخش‌كننده‌اي به صورت رسمي اعلام نمي‌كند كه با شبكه ماهواره‌اي براي پخش آنونس فيلم‌ها قرارداد بسته و پول پرداخت كرده است، اما تفاوت قيمت فاحش ميان تعرفه‌اي كه صداوسيما براي پخش تيزر فيلم مطالبه مي‌كند با آنچه شبكه‌هاي ماهواره براي پخش آگهي فيلم‌ها درخواست دارند، باعث شده است تا در هر فصل اكران تيزرهاي چند فيلم از شبكه‌هاي ماهواره‌اي سر در بياورند.

تجربه نشان داده است با وجود اينكه شبكه‌هاي ماهواره‌اي جامعه مخاطب دارند، اما پخش آنونس‌هاي تبليغاتي فيلم‌هاي سينمايي به معناي تضمين فروش فيلم نيست و حتي بسياري از فيلم‌هايي كه پارسال و امسال تيزرهاي پر تعدادي در GEM داشته‌اند با كمترين حجم فروش مجبور به ترك زودهنگام اكران شده‌اند.

«كفش‌هايم كو» و «خشم و هياهو» دو فيلم اكران نوروزي بودند كه باوجود پخش تيزر از GEM فروش خوبي نداشتند. در مقابل سه فيلم سينمايي «من سالوادور نيستم»، «ابد و يك روز» و «‌50 كيلو آلبالو» هم فروش خوبي داشته‌اند و هم تيزرهاي‌شان از ماهواره پخش شده است. پس اگر قرار باشد از تهيه‌كنندگان فيلم‌ها به خاطر پخش تيزر ماهواره‌اي شكايت شود، به جز فيلم باديگارد، ساير فيلم‌هاي اكران امسال بايد به دادسرا احضار شوند.

 صداوسيما مي‌تواند شكايت كند؟!

صداوسيما براي كاهش همكاري سينمايي‌ها با شبكه‌هاي ماهواره‌اي، طرح پخش تيزر رايگان را مطرح كرد. طبق اين طرح، تهيه‌كنندگان متعهد مي‌شدند به شبكه‌هاي ماهواره‌اي تيزر ندهند و در مقابل صداوسيما تعدادي آنونس رايگان از اين فيلم‌ها پخش كند. البته اوضاع به همين سادگي نيست.

امير پوركيان تهيه كننده «خنده‌هاي آتوسا» كه چند هفته پيش نامه سرگشاده‌اي پيرامون رفتار صداوسيما با فيلمش منتشر كرد، درباره شرايط صداوسيما براي پخش تيزر‌ها به «جوان» مي‌گويد: تلويزيون فرم تعهد‌نامه‌اي را جلوي تهيه‌كننده مي‌گذارد كه در آن گفته شده در هر صورت و حتي اتفاقي اگر تيزر فيلم از شبكه ماهواره‌اي پخش شود، صداوسيما حق دارد هرچقدر كه بخواهد تهيه‌كننده را جريمه كند و تهيه كننده هم حق اعتراض ندارد. در مقابل اين تعهد تلويزيون 15 تيزر رايگان پخش خواهد كرد كه حتي براي تبليغ يك روز هم كافي نيست و براي خريد تيزرهاي بيشتر بايد طبق تعرفه پول پرداخت كنيم كه براي من پرداخت 500 ميليون به صداوسيما براي خريد تيزر به معناي دور ريختن پول است.

اين تهيه كننده مي‌گويد: حتي اگر تهيه كننده‌هاي فيلم‌هاي پرفروش به خاطر پخش تيزرهايشان از ماهواره از طرف تلويزيون به دادگاه فراخوانده شوند، بايد قانون جلوي ظلمي را كه به آنها مي‌شود، بگيرد. شايد با يك توطئه تيزر فيلمي را در شبكه‌هاي ماهواره‌اي پخش كردند، آن وقت تكليف تهيه كننده چه خواهد بود كه بايد به صداوسيما جريمه بدهد؟!

  تهيه‌كننده‌ها بي‌خبر از شكايت

تلاش‌ها براي ارتباط با مدير كل امور حقوقي سازمان صداوسيما جهت جويا شدن از صحت و سقم خبر شكايت اين سازمان از تهيه‌كنندگان به جايي نرسيد. در مقابل تهيه‌كنندگاني كه خبر احضار آنها به دادسرا منتشر شد، از صحت اين خبر اظهار بي‌اطلاعي كردند.

منصور سهراب پور گفت: تا اكنون هيچ نامه‌اي از سوي دادسرا به دست ما نرسيده است و نمي‌دانم چرا بايد صداوسيما از ما شكايت كند. امير پروين حسيني نيز با انتقاد از انتشار چنين خبري مي‌گويد: حتي اگر قرار بر احضار افراد به دادگاه باشد، چرا بايد آن را در رسانه‌ها منتشر و با آبروي افراد بازي كنند؟

اين تهيه‌كننده تأكيد مي‌كند خبر را در رسانه‌ها خواندم و با رد دريافت احضاريه مي‌گويد: ما سال‌ها است با صداوسيما كار نمي‌كنيم و دليلي براي شكايت آنها نمي‌بينم. سال گذشته يك بار دادسراي فرهنگ و رسانه چند تهيه‌كننده را درباره همكاري با شبكه‌هاي ماهواره‌اي احضار كرد كه موضوع ادامه پيدا نكرد، اكنون با رد موضوع احضاريه از سوي تهيه كنندگان بايد ديد اين موضوع شايعه‌اي ساخته رسانه‌ها بوده يا اينكه در اين هفته دادسرا اقدام به ارسال احضاريه خواهد كرد.