1

در گفتگوی زنده حبیب اسماعیلی و مسعود ردایی مطرح شد⇐انحصار افرادی که از تولید تا پخش و سینما را دراختیار گرفته‌اند پدر اکران را درآورده!/ این چه وضعیست که یک گروه مافیایی و فرزندانش اکران‌‌‌ را درخدمت گرفته‌اند و لابد فردا نوه‌هایشان می‌آیند دفتر پخش می‌زنند و باز فقط خودشان می‌خورند و لاغیر؟؟/شش سال از عمر دولت گذشته و هنوز معلوم نیست چه برنامه‌ای برای اکران دارد؟؟/در تمام حوزه‌های فسادزا، قوانین ضدانحصار داریم ولی هیچ قانون ضدانحصاری در حوزه اکران نداریم!/چرا یک فیلم حاکمیتی بعد از هشت هفته اکران باز هر هفته اکرانش تمدید می‌شود؟؟/چرا “خانه پدری” که بعد از مدتها مجوز اکران یافته فقط ۱۵ سینما در تهران دارد و حتی یک سینمای شهرستان به این فیلم نداده‌اند؟؟/چرا کمیته انضباطی اکران را اوت کردند و نگذاشتند کارش را انجام دهد؟؟/وقتی کمیته انضباطی اکران نداریم معلوم است که تخلفاتی مانند خرید بلیت برای بالا نگه داشتن کف فروش صورت می‌پذیرد/ چرا در ماههای اخیر هیچ هیات ناظر بی‌طرفی برای برخورد با تخلفات اکران نداشته‌ایم؟؟/اگر تا قبل از جشنواره، تکلیف نظام‌نامه تازه اکران مشخص نشود، انحصارگرایان، اکران نوروز۹۹ و عیدفطر سال بعد را هم می‌بندند و سر بقیه بی کلاه خواهد ماند!!

سینماروزان: آشفتگی روزافزون اکران سینماها و اعتراضات گاه و بیگاه سینماگران مستقل به بی‌عدالتی‌های موجود در اکران، موضوع بحث حبیب اسماعیلی و مسعود ردایی در شبکه خبر بود.

حبیب اسماعیلی مدیر پخش رسانه‌فیلمسازان بیان داشت: اگر آیین نامه اکران درست شود دیگر افراد حاضر در شورای صنفی نمایش نمی‌توانند به سینما جهت دهند و شورا فقط باید قوانین شفاف را اجرا کند. استفاده از هفت سرگروه برای اکران، یکی از مشکلات جدی اکران است. چرا هفت سرگروه باید به کل اکران جهت دهند؟؟ از آن طرف متاسفانه هیچ نظارتی بر اکران وجود ندارد. چرا یک کمیته نظارتی قوی برای اکران نمیگذارند؟؟

این پخش‌کننده باسابقه ادامه داد: وقتی کمیته انضباطی اکران نداریم معلوم است که تخلفاتی مانند خرید بلیت برای بالا نگه داشتن کف فروش صورت می‌پذیرد.

اسماعیلی افزود: انحصار افرادی که از تولید تا پخش و سینما را دراختیار گرفته‌اند پدر اکران را درآورده. ما نزدیک به سی دفتر پخش داریم ولی ۲۰ دفتر بیکارند چون یک حلقه پنج نفره در چندین دفتر پخش شریکند. در تمام حوزه‌های فسادزا، قوانین ضدانحصار ولی چرا قانون ضدانحصار در اکران نداریم؟؟ باید یک سلسله قوانین سفت و سخت برای مقابله با انحصار در اکران اتخاذ شود.

حبیب اسماعیلی خاطرنشان ساخت: چرا کمیته انضباطی اکران را اوت کردند و نگذاشتند کارشان را انجام دهند؟؟ چرا در ماههای اخیر هیچ هیات ناظری برای برخورد با تخلفات اکران نداشته‌ایم؟؟

مدیر رسانه‌فیلمسازان ادامه داد: یک راه ساده حل مشکلات اکران، ثبت قرارداد براساس تاریخ صدور پروانه نمایش است ولی از اجرایی کردن همین راه ساده نیز عاجزند.

حبیب اسماعیلی افزود: در خلاء آیین‌نامه قوی برای اکران است که کمیته انضباطی به محاق میرود و یک سری فیلم متعلق به همان حلقه معدود انحصارگرا میفروشد و مابقی فیلمها اصلا بهشان سانس نمی‌رسد که بفروشد. وقتی در فلان پردیس حتی در روزهای سه‌شنبه و آخرهفته به فیلمهای غیرمتبوع‌شان، سانسهای خوب آخرشب نمیدهند معلوم است که فیلم نمی‌فروشد. ای کاش فقط به اندازه ذره‌ای به فیلمهای همکاران هم احترام بگذاریم.

حبیب اسماعیلی با اشاره به اکران محدود “خانه پدری” گفت: چرا فیلم “خانه پدری” که بعد از مدتها مجوز اکران یافته فقط ۱۵ سینما دارد؟؟ چرا حتی یک سینمای شهرستان به این فیلم نداده‌اند؟؟ جز این است که حفره‌های آیین‌نامه اکران عامل مهجوریت چنین آثار شریفی است؟؟؟

اسماعیلی ادامه داد: روند غلط اکران است که سینماگران را وادار کرده به سمت کمدی‌های سطحی بروند و از تولید فیلمهای اجتماعی صاحب ایده دست بردارند.

اسماعیلی تاکید کرد: نیاز داریم که خیلی زود و قبل از جشنواره فجر تکلیف نظام نامه اکران و انتخاب ناظر و کمیته انضباطی را مشخص کنند تا لااقل جلوی تخلفات را بگیرند وگرنه انحصارگرایان، اکران عید نوروز و عیدفطر سال بعد را هم می‌بندند و سر بقیه بی‌کلاه خواهد ماند.

مسعود ردایی تهیه‌کننده سینما در اظهاراتی در شبکه خبر بیان داشت: بخش عمده افرادی که در شورای صنفی نمایش هستند سینمادارانی هستند که در دفاتر پخش سهم دارند. همین میشود که توزیع سانسها بیرحمانه میشود.

ردایی ادامه داد: وقتی در شرایط همزمان به یک فیلم روزی ۱۰ سانس در یک سالن میدهند و به فیلم دیگر فقط ۴ سانس معلوم است که فیلم دوم نمیفروشد و همین میشود که فقط یک اقلیت از اکران سود حسابی می‌برند و مابقی به فروش‌های متوسط و ضعیف بسنده می‌کنند.

ردایی افزود: همین حالا فیلمی حاکمیتی روی پرده است که بیش از ۸هفته روی پرده است و به بهانه‌های مختلف، باز اکرانش را ادامه میدهند و فیلمهایی را نیز داشته‌ایم که فقط بعد از دو هفته از پرده پایین آمده‌اند. این یعنی آن که قوانین اکران به دلخواه تفسیر میشود.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: برای حل مشکلات اکران، آیین‌نامه اکران باید اصلاح شود و آیین نامه اصلاح‌شده نیز کاملا درست، اجرایی شود یعنی جلوی تفاسیر غلط از آیین‌نامه اکران را بگیرند. این چه وضعیست که یک گروه مافیایی و فرزندانش اکران‌‌‌ را درخدمت گرفته‌اند و لابد فردا نوه‌هایشان می‌آیند دفتر پخش می‌زنند و باز فقط خودشان می‌خورند و لاغیر؟؟

ردایی با اشاره به تناقضات اکران گفت: تجربه خودم از اکران فیلم “مالاریا” در هزارتوی اکران چیزی نبود جز اینکه وقتی میخواهند فیلمی را زمین بزنند حتی اگر ونیز رفته باشد و کلی تحسین جهانی شامل حالش شده باشد باز سالن نمیدهند تا نفروشد. من تجربه کمدی “سه بیگانه” را هم داشتم که بعد از دو سال توقیف، اکران یافت ولی حتی بدون تیزر تلویزیونی، شرایطی مفید برای اکران پیدا کرد.

مسعود ردایی خاطرنشان ساخت: دولت شش سال از عمرش گذشته و هنوز معلوم نیست چه برنامه‌ای دارد برای تولید یا اکران؟؟ چرا برای تولید فقط به دو یا سه نفر مدام حمایت میدهند و با بقیه کاری ندارند؟؟ چرا یک بهبود حداقلی به اکران نمیدهند تا لااقل آدمهای صاحب منفعت مدام وارد شورا نشوند؟؟