1

در گزارش یک رسانه مستقل از اتفاقی پارادوکسیکال مطرح شد⇐چطور میشود کارگردانی فیلمش را به طور کامل(به مبلغ ۳۸۵ میلیون در سال۹۲) به فارابی بفروشد و بعد مدعی توقیف فیلمش شود؟/چطور میشود که فارابی نزدیک به ۳۸۵ میلیون صرف خرید فیلمی کند و بعد مدعی کیفیت پایین اثر شود؟

سینماروزان: انتشار لیست حمایتهای مالی فارابی همان قدر که برخی از فیلمسازان مدام متشبث به ژست اپوزیسیون را رسوا کرد اسباب شکل گیری پرسشهایی در چرایی اتلاف بیت المال برای پروژه هایی شد که کمترین عایدی را در گیشه داشته اند.

از جمله فیلمهایی که در لیست حمایتی فارابی نامش ذکر شده بود “شیرین قناری بود” به کارگردانی فردیست به نام داوود توحیدپرست که در ماههای اخیر مدام از توقیف شدن فیلمش گلایه کرده بود!! با این حال نام فیلم  بعنوان اثری که کل مالکیتش به مبلغ 385 میلیون تومان در سال92 خریداری شده در لیست فارابی ذکر شده!! و فارابی هم چرایی عدم اکران فیلم را به کیفیت پایینش نسبت داده!

اینکه چطور میشود کارگردانی فیلمش را به فارابی بفروشد و بعد مدعی توقیف فیلمش شود و اینکه چطور میشود فارابی رقمی چشمگیر برای فیلمی پرداخت کند و خود مدعی کیفیت پایینش شود تناقضیست که دستمایه گزارشی در رسانه مستقل “ستاره سینما” شده است.

متن گزارش “ستاره سینما” را بخوانید:

هفته گذشته «داود توحیدپرست» تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «شیرین قناری بود» با انتشار نامه‌ای خطاب به علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نسبت به آنچه توقیف فیلمش
می‌نامید، معترض شد.

پیش از این نیز توحیدپرست به دفعات اعلام کرده بود که فیلمش توسط وزارت ارشاد توقیف شده است و با شانتاژ رسانه‌ای تلاش نمود که فیلمش را در ردیف آثار توقیفی قرار دهد، ادعایی که با توجه به رزومه لاغر نامبرده با ۵۷ سال سن، کمی با شک و تردید به آن نگریسته می‌شد، تا اینکه بنیاد سینمایی فارابی طی جوابیه‌ای به ادعاهای توحیدپرست واکنش نشان داد.

روابط‌عمومی فارابی در جوابیه‌ای که در منتشر گردید، اعلام کرده که مبلغ 385 میلیون تومان بابت خرید کلیه حقوق فیلم مذکور پرداخت شده است.

اسفندماه سال گذشته نیز وقتی «فارابی» جدول حمایت‌های این زیر مجموعه سازمان سینمایی وزارت ارشاد را منتشر نمود، بابت فیلم «شیرین قناری بود» در سال ۹۲ مبلغ ۳۸۵ میلیون تومان پرداخت کرده بود که با محاسبه دلار ۳۶۰۰ تومان آن زمان، مبلغی در حدود ۱۰۰ هزار دلار و به قیمت روز حداقل یک میلیاردی میشود!!

اما آنچه جلب توجه می‌کند، آن بخش اطلاعیه «فارابی» است که اعلام کرده به علت کیفیت پایین اثر یاد شده، علیرغم تلاش‌های تیم بازاریابی فارابی، هیچ‌کدام از موسسات نمایش‌خانگی هم حتی حاضر به خرید و پخش فیلم ساخته شده توسط داود توحیدپرست نشده‌اند و وی نیز پیشنهاد خرید ۱۵ میلیون تومانی نمایش‌خانگی اثری را به فارابی داده که خود بابت آن قبلاً حدود ۱۰۰ هزار دلار آن زمان از بیت‌المال دریافت کرده است!

سوال اینجاست که «فارابی» بر چه اساسی بابت این فیلم کم هزینه که فاقد عوامل شناخته‌شده در پشت دوربین و بازیگران چهره است، بدون کارشناسی هزینه‌های تولید، مبلغ ۳۸۵ میلیون تومان پرداخت نموده و آیا هزینه تولید این فیلم در سال ۹۱ به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است؟؟؟

و سوال دیگر اینکه، آیا فارابی سازنده را بابت تولید اثری که با توجه به اعلام فارابی قابلیت پخش ندارد به سود رسانده است؟!

رزومه داود توحیدپرست پیش از این فیلم چه بوده که فیلم اخیرش مشمول حمایت شده؟؟؟ فیلم قبلی نامبرده به نام «نامزد آمریکایی من» در سال ۹۱ با عدم استقبال مردم روبرو شد و در گیشه بعنوان یکی از کم فروش‌ترین فیلم‌های سال، تنها به فروش ۷۱ میلیون تومانی رسید!!!

آیا بهتر نیست که موسساتی مانند فارابی در پرداخت‌ها به افراد دقت بیشتری داشته باشند بلکه منابع محدود موجود صرف افراد مستعد گردد و بازدهی بیت‌المال را به دنبال داشته باشد؟؟