1

در نشست خبری معاون سیما و مدیران شبکه‌های مختلف مطرح شد⇐ سازمان است که تصمیم می‌گیرد چه کسی «موسی(ع)» را کارگردانی کند/ خرده فرمایشات اسپانسرها به «خندوانه» و «دورهمی» جهت می‌دهد!!/پخش «سرزمین کهن» منوط به این است که داستان با قوم بختیاری ارتباطی نداشته باشد!/«هفت» تا دو هفته آینده روی آنتن می‌رود/پخش «دورهمی» و «خندوانه» تا انتهای تابستان ادامه دارد/مالکیت «کلاه قرمزی» برای تلویزیون است/تهیه‌کننده «زیر پای مادر» تذکر گرفت

سینماروزان: نشست خبری یکشنبه عصر معاون سیما که در آن مدیران شبکه های مختلف سیما هم حاضر بودند نشست پرتیتری بود.

در این نشست علی اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سه هم در اعلام برنامه‌های تابستانی شبکه‌اش بیان کرد: برنامه «هفت» طی دو هفته آینده پخش خود را آعاز خواهد کرد. پورمحمدی از اشاره به نام مجری برنامه «هفت» امتناع کرد.

محمد احسانی مدیر شبکه نسیم هم درباره برنامه‌های این شبکه گفت: برنامه «خندوانه» تا پایان تابستان و «دورهمی» تا پایان مرداد ماه پخش می‌شوند. سپس بحث حراج یادگاری‌های هنرمندان در دورهمی و مصرف آن برای امور خیریه در قالب چند قسمت به روی آنتن خواهد رفت.

مرتضی میرباقری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی توهین بازیگر سریال «زیر پای مادر» به خبرنگاران، برگزاری نشست این مجموعه را از اساس غیرحرفه‌ای دانست و گفت: هر چند این مجموعه تذکراتی برای حواشی ایجادشده گرفت که در نهایت هم با عدرخواهی کتبی تهیه‌کننده مواجه شد.

او همچنین گفت: جلسه امروز پاسخ عملی به حاشیه‌های اخیر است. ما اینجا هستیم که پاسخگوی شما باشیم و این حق را به خبرنگاران قائل شدیم.

معاون سیما همچنین اظهار کرد: البته ما هم گلایه داریم از برخی دوستان رسانه‌ای که از کل یک برنامه استندآپ کمدی چنین به دنبال ایجاد حواشی باشند.

او ادامه داد: در برنامه‌های اینچنینی خطاهایی شکل می‌گیرد تذکر داده می‌شود و اصلاح می‌شود. رسانه از حیث مدیریت خود قصد طراحی چنین حاشیه‌هایی را ندارد. این جفاست به سازنده‌های یک برنامه که روز و شب برای برنامه زحمت می‌کشند. این حاشیه‌ها از عمد نبودند. حتما رسانه قواعد و ضوابط خود را دارد.

معاون سیما درباره‌ی سریال «حضرت موسی(ع)» و مطالبی که در برخی رسانه‌ها درباره ممانعت از ساخت این سریال عنوان شده است، گفت: سریال «حضرت موسی (ع)» جزو سرمایه‌های صداوسیماست. متن سریال آماده شده، البته ایرادهایی دارد و هنوز نهایی نشده است. برای اینکه از حوزه حرفه‌ای خارج نشود از کارشناسان مختلف کمک گرفته شده است. اصرار ما این است که هر چه زودتر به سمت ساخت برود. به هیچ وجه استانداردهای کار نباید پایین بیاید. اینکه کدام کارگردان صلاحیت ساخت سریال الف ویژه را دارد به نصمیم سازمان برمی‌گردد که چه فردی مناسب کارگردانی است.

میرباقری تاکید کرد، سازمان صداوسیما برای ساخت سریال هیچ مشکل مالی ندارد؛ چرا اصرار بر وجود مشکل مالی است؟ صدا و سیما هیچ مشکل مالی ندارد.

وی درباره اختلاف نظرهایی که بین تلویزیون و سازندگان «کلاه قرمزی» وجود دارد، نیز گفت: ما علاقمند به حل مساله بر اساس ضوابط هستیم؛ اینکه فضاسازی کنیم مشکلی از کار حل نمی‌شود.

معاون سیما ادامه داد: «کلاه قرمزی» در مالکیت صداوسیماست و آقای جعفری جلوه (مدیر شبکه دو) چندین جلسه را با عوامل «کلاه قرمزی» در کنار تیم حقوقی داشتند و ما علاقه‌مند هستیم که این مشکل حل شود اما باید این موضوع در چارچوب قانون و مسیر حقوقی – کارشناسی حل شود. تلاش ما این است که سایر منابع را برای هنرمندان فراهم کنیم. گاهی اقداماتی غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد که در مسیر اختلال ایجاد می‌کند.

میرباقری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که نظارت بر برنامه‌های تلویزیونی چگونه است؟ گفت:‌ ما برنامه «ماه عسل» را داریم که از «خندوانه» و «دورهمی» پربیننده‌تر است و نظارت و دقت بسیاری هم روی آن وجود دارد. اما شبکه نسیم ساختارش به همین شیوه است که «خندوانه» ناظر ثابتی دارد و اگر خطای فاحشی صورت گیرد هم هیچ اغماضی وجود ندارد، ما این دغدغه را داریم. از زمانی که اسپانسرها وارد برنامه ما شده‌اند خرده فرمایش‌ اسپانسرها در برنامه‌ها تاثیر دارد در دهه‌های اخیر اسپانسر نقشی نداشته و الان نقش موثری ایفا می‌کند و البته ما هم مراقبت لازم را بر برنامه‌ها داریم.

میرباقری در پاسخ به این پرسش که سرانجام سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی چه می‌شود؟ بیان کرد: سریال «سرزمین کهن» ایراداتی در فیلمنامه داشت که رفع شد و باید بدانیم که این سریال درباره زمانی است که ارتباطی با قوم بختیاری ندارد.