1

در نشست تخصصی فیلم با محوریت مرگ عنوان شد⇐اخلاق مرگ‌یاری: موافقان و مخالفان

سینماروزان: سومین نشست تخصصی فیلم با محوریت مرگ، امروز جمعه ۲۸ مهرماه با حضور کارشناسان و منتقدین برگزار شد.

به گزارش سینماروزان در تازه‌ترین نشست از سلسله جلسات تخصصی تحلیل روانشناختی فیلم که با عنوان «اخلاق مرگیاری: موافقان و مخالفان» برگزار شد فیلم سینمایی‌«دریای درون» به کارگردانی آلخاندرو آمنابار محصول سال ۲۰۰۴ به نمایش درآمد و مورد بررسی قرار گرفت. این اثر سینمایی که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان بوده است به ماجرای ملوان جوانی به نام «سامپدرو» را روایت می‌کند که در اثر یک حادثه قطع نخاع شده و برای دریافت حق قانونی اتانازی تلاش می‌کند.

در این نشست که با استقبال قابل‌توجه علاقه‌مندان مواجه شد،عماد اسدی تحلیل‌گر و منتقد سینما به بررسی فیلم از جنبه سینماتیک و محوریت روایی پرداخته و در ادامه شهریار جوهری، جامعه شناس و پژوهشگر، مسئله اتانازی یا به تعبیر ایشان “مرگیاری” را از جوانب فلسفی و نشانه شناختی مورد بررسی قرار داد. جوهری به طور اجمالی به مقوله مرگیاری از منظر خردگرایی، شهودگرایی و دین باوری پرداخت که ماحصل بحث، غیراخلاقی خواندن این عمل از بسیاری دیدگاه ها بود. همچنین در ادامه، حضار و دانشجویان نظرات خود را در خصوص موافقت و مخالفت با اخلاق مرگیاری از منظر روانشناختی و اخلاقی بیان کردند.

در ادامه جوهری و اسدی با اشاره به زندگی شخصیت واقعی رامون سامپدرو و تلاش او برای متقاعد کردن دادگاه برای حق اتانازی، در خصوص نقاط قوت و ضعف فیلم از منظر کارگردانی، شخصیت پردازی و خط روایی داستان به گفتگو پرداختند.

بر اساس این گزارش، مرکز روان‌شناختی کاج در ادامه نشست‌های تخصصی و تحلیلی خود اقدام به نمایش و بررسی دیگر آثار برجسته سینمای ایران و جهان می‌نماید و دکتر شهرام محمدخانی و بهار آیت‌مهر از کارشناسان روانشناسی سرپرستی این جلسات را بر عهده دارند. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی http://kajpcc.ir/  مراجعه فرمایند.