1

در حالی که در همه این سالها دست‌اندرکاران «رستاخیز» از تولید آن در بخش خصوصی می‌گفتند⇐فارابی از مشارکت ۴۵ درصدی در تولید این فیلم خبر داد!!!⇔آیا این مشارکت نزدیک به ۱۳٫۵ میلیارد را دربرمی‌گیرد؟؟؟

سینماروزان: شکایت دست اندرکاران «رستاخیز» از ارشاد به دیوان عدالت اداری به خاطر توقیف فیلم مجوزدارشان سبب ساز آن شد که دیوان با درنظرگرفتن زیرپا گذاشته شدن مجوز نمایش «رستاخیز»، از دست اندرکاران تولید فیلم بخواهد با شکایت بردن به قوه قضاییه ماجرا را پی گیرند.

به گزارش سینماروزان آن حکم موجب شد سازمان سینمایی از در تعامل با دست اندرکاران «رستاخیز» درآید و بکوشد با شکل دادن یک هیأت کارشناسی که تهیه کننده فیلم هم از اعضای آن بود(!) راهی برای حل مشکل فیلم پیدا کند؛ راهی که با بازپرداخت بخشی از هزینه تولید فیلم همراه شد.

در این شرایط بنیاد سینمایی فارابی به تازگی بیانیه ای داده و بدون اشاره به ماجرای دیوان از این گفته که بنا به تصمیم همان هیأت کارشناسی که تهیه کننده فیلم هم در آن عضویت داشت(!!) فارابی بخاطر در اختیار گرفتن رایت مالکیت و کلیه حقوق فیلم باید 45 درصد سرمایه را به صاحبان فیلم دهد.

این ادعا در حالی طرح شده که دست اندرکاران «رستاخیز» قبل و بعد از تولید مدام بر سرمایه گذاری 100 درصد بخش خصوصی-از سوی یک سرمایه گذار کویتی- در این فیلم صحه می گذاشتند ولی حالا فارابی از قراردادی مربوط به سال 85 خبر داده که برمبنای آن فارابی مشارکت 45 درصدی در فیلم داشته است.

فارابی البته این را هم نگفته که این مشارکت 45درصد شامل چند میلیارد می شود؟؟؟ و آیا اگر هزینه تولید را حدود 30 میلیارد درنظر بگیریم 13.5 میلیارد آن را باید فارابی دهد؟ و آیا در صورت اکران این فیلم حتی به اندازه نیمی از این رقم فروش داشت؟

جالبتر اینجاست که فارابی مدعی شده اعتبارات این فیلم خارج از بودجه سازمان سینمایی و فارابی است!!! یعنی چه؟ آیا برای تولید این فیلم بودجه ای خاص در لایحه بودجه تصویب شده است یا پای ارگان یا نهادی خاص در میان است؟؟

متن بیانیه فارابی را بخوانید:
حمایت از فیلم سینمایی «رستاخیز» و آثاری از این دست که به مضمون ارزشمند و ماندگار قیام عاشورا می‌پردازند جزو سیاست‌های سازمان سینمایی و نهادهایی چون بنیاد سینمایی فارابی است.
در فرآیند تولید فیلم سینمایی «رستاخیز» که در دهه هشتاد و در بخش خصوصی آغاز شد، بنیاد سینمایی فارابی طي توافقنامه‌اى در سال ١٣٨٥ با تهيه كننده فيلم، متعهد به مشارکت در تولید این فیلم بود، که متأسفانه در آن سال و سال‌های پس از آن به درستی به مفاد این قرارداد عمل نشد .
از سوی دیگر با توجه به شرایطی که در تیر ماه سال ١٣٩٤ بخاطر برخى ملاحظات برای اكران این فیلم بوجود آمد، انتظار این بود که تعیین تکلیف و رسیدگی درباره مشکل به وجود آمده برای این فیلم، زودتر از این انجام شود، لیکن سرانجام در ماه‌های پایانی سال گذشته، بنا به تصمیم وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هیأتی کارشناسی متشکل از دست اندرکاران و کارشناسان سينمايى، فرهنگی و اقتصادی تشکیل گردید که این هیأت پس از بررسی همه جانبه موضوع، راهکارها و اقداماتی را توصیه كرد.
در اجرای یکی از این اقدامات، مقرر شد بنیاد سینمايی فارابى قرارداد مشارکت منعقده در سال ١٣٨٥ را در ازای ٤٥% مشارکت (مالكيت و كليه حقوق فيلم)، در دستور کار خویش قرار دهد.
اعتبارات مربوط به اين تصميم از منابع جدا از بودجه سازمان سينمايى تأمين و به بنياد سينمايى فارابى تخصيص يافته است.
بدیهی است این بنیاد همچون گذشته با تمام توان در سایر زمینه‌ها، منجمله فراهم نمودن زمینه شایسته توزیع بین‌المللی این اثر، در کنار دست اندرکاران و سایر سهامداران محترم فیلم فوق، حضور خواهد داشت و امید است زمینه رفع کامل مشکل این فیلم ارزشمند فراهم گردد.
از آنجا که متأسفانه برخی اخبار و گمانه زنی نادرست و جهت‌دار، که به نظر می‌رسد منشاء اغراض شخصی و غیر صنفی دارد، درصدد وارونه جلوه دادن اصل موضوع می‌باشند؛ مجدداً تاکید می‌شود که وظیفه همه نهادهای سینمایی حمایت از این نوع آثار سینمایی با مضمون تاریخ اسلام و واقعه عظیم عاشورا خواهد بود و بنیاد سینمایی فارابی نیز تلاش خواهد کرد از تولید، معرفی و عرضه آنها به مخاطبان جهانی حمایت نماید.