1

در تحلیل یکی از قدیمی ترین رسانه های فعال کشور مطرح شد⇐انتظارات سینماگران از دولتهای یازدهم و دوازدهم برآورده نشده!/مشكلات اقتصادي جامعه، كمر مردم را شكسته و اهالي سينما هم از اين قاعده مستثني نيستند/اغلب اهالي سينما بیکار بوده و به سختي گذران زندگي مي‌كنند/خداراشکر دولت هم هیچ برنامه ای برای سینماگران بیکار ندارد؟!!

سینماروزان: تغییر و تحول در مدیریت سینمایی دولت حسن روحانی سه باره شده و بعد از حجت الله ایوبی و محمدمهدی حیدریان اخیرا حسین انتظامی وارد سازمان شده است.

به گزارش سینماروزان حضور انتظامی در سازمان همراه شده با تحلیلهای رسانه های مختلف در این باره و مجید فلاح شجاعی در هفته نامه قدیمی “اطلاعات هفتگی” نیز در یادداشتی به برخی از مشکلات کلیدی سینمای ایران اشاره کرده است.

یادداشت مجيد فلاح شجاعي را بخوانید:

سينماگران ايراني بعد از دولت نهم و دهم و اختلافاتي كه بين دولت و خانه سينما ايجاد شده بود، انتظار زيادي ازدولت يازدهم و پس از آن دولت دوازدهم داشتند. انتظاراتي كه به هيچ وجه بر آورده نشده است!

متاسفانه در اين سالها سينماي ايران در حال عقب نشيني در همه بخشهاي سينمايي است. چند سالي است كه سكان هدايت سينماي كشور به دست مديراني است كه اهل دنياي سينما نيستند!

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، گاه مديراني بودند و هستند كه در راس مجموعه‌اي قرار گرفته‌اند بدون اينكه تخصصي در آن عرصه داشته باشند!

در بخش سينمايي هم از اين افراد كم نبودند. هر چند بعضي از متوليان سينما از خود سينما برخاسته بودند. مانند: محمد علي نجفي، حسين ترابي، فخرالدين انوار، سيف الله داد و جواد شمقدري. اما ديگران چنين شرايطي نداشتند.

در دولت يازدهم و دوازدهم هم حجت الله ايوبي و محمد مهدي حيدريان كه از اهالي سينما نبودند سكاندار هدايت كشتي سينماي ايران شدند. با هدايت اين مديران وضعيت ناخوشايندي براي سينماي ايران رقم خورد!

حالا هم اين مسئوليت به حسين انتظامي رسيد؛ مدير جديد سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  كه با تحصيلات لیسانس مهندسی شیمی(گرایش صنایع پالایش) از دانشگاه تهران، فوق لیسانس مهندسی شیمی(گرایش طراحی فرآیند) از دانشگاه صنعتی شریف، فوق لیسانس مهندسی شیمی(گرایش انرژی) از دانشگاه آزاد اسلامی و  دکتری تخصصی(‏PhD‏) مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی، آمده است تا وضعيت سينماي ايران را دگرگون كند! كسي كه قبلاً فعاليتهاي اجرايي او در حوزه مطبوعات بوده نه سينما.

زماني در سينماي كشور شاهد حمايت از فيلمهاي فاخر بوديم، چه در توليد و چه اكران، اما اين روزها حال سينما خوب نيست. همه در حال مسابقه دادن توليد آثار كمدي هستند. توليد آثار كمدي و مفرح بد نيست، اما گاهي شاهد ساخت فيلمهاي سخيفي در اين عرصه هستيم كه خيلي برازنده سينماي ايران نيست. سينماي كشور به ساخت فيلم در ژانرهاي مختلف نياز دارد.

روند فيلمسازي در كشور، شرايط بسيار نامطلوبي دارد. توليد و ساخت فيلمها كم شده، تهيه كنندگان و فيلمسازان بايد دنبال اسپانسر و سرمايه گذار باشند، اهالي سينما از بيكاري به سختي گذران زندگي مي‌كنند! تعداد زيادي از اين مجموعه غير از كار سينما، تخصص كاري ديگري ندارند؛ كسي هم به فكر آنان نيست!

مشكلات اقتصادي جامعه، كمر مردم را شكسته و اهالي سينما هم از اين قاعده مستثني نيستند و اين مجموعه شايد بيشتر اين مشكلات را حس مي‌كنند. چرا كه عملاً بيكار هستند و نمي‌توانند سراغ هر كاري بروند.

خدا را شكر دولت هم هيچ برنامه‌اي براي اهالي بيكار سينما ندارد. اصلاً به سازمان سينمايي چه ربطي دارد كه خيلي از دست اندركاران سينما بيكارند! مگر كار سازمان سينمايي ايجاد اشتغال با حمايت از توليد است؟ سازمان سينمايي آنقدر سرش شلوغ است كه براي بررسي و ارائه راهكار براي رونق سينماي كشور وقتي ندارد!

در جايي كه جشنواره فيلم فجر با آن ابهت كه بزرگترين رويداد هنري كشور محسوب مي‌شود، هر سال كوچك و كوچكتر مي‌شود، اهالي سينما محلي از اعراب خواهند داشت؟ اگر سازمان سينمايي بتواند رونق دوباره‌اي به جشنواره فيلم فجر بدهد، كار بزرگي كرده است.

البته احتمالاً اين را هم خودشان (سازمان سينمايي) مي‌دانند كه تا توليد و حمايت از فيلمسازان نباشد، جشنواره‌اي هم وجود نخواهد داشت. بدون ترديد جشنواره فيلم فجر، همچنان سير نزولي خود را طي خواهد كرد!

آقاي دكتر روحاني يادشان هست كه اهالي سينما در انتخابات رياست جمهوري، حمايت همه جانبه‌اي از وي داشتند. حمايت و تعهد سينماگران يكسويه بوده چرا كه اهالي هنر، نه وزير قوي ديدند و نه متوليان سينمايي آدمهاي با تجربه و موفقي در اين عرصه بودند. براي همين در دو دولت يازدهم و دوازدهم،  اتفاق خاصي در سينماي ايران نيفتاده است!

هر چند اين روند ارتباط مستقيمي با شرايط اقتصادي جامعه دارد. تا دولتمردان كشور، ايران را به ثبات اقتصادي موفقي نرسانند، نمي‌توان به هنر سينما و هيچ هنر ديگري اميدي داشت. اين روزها در محافل اقتصادي صحبت از بودجه سال 98 دولت است، سوالي كه اهالي سينما از خود مي‌پرسند اين است: هنر سينما چرا سهمي اندک از بودجه سال 98 دولت را در اختيار دارد؟؟