1

درگذشت نصرت کریمی؛ سینماگری که “محلل” کار دستش داد و “تیغ‌های کاکتوس” به دادش رسید!

سینماروزان: نصرت کریمی بازیگر، کارگردان و مجسمه‌ساز و عروسک‌ساز ایرانی در ۹۴ سالگی و به مرگ طبیعی درگذشت.

نصرت کریمی سابقه بازیگری و کارگردانی برخی از آثار کمدی-انتقادی سینمای پیش از انقلاب را داشت؛ آثاری که بعضا با نوعی خاص‌ از کمدی‌های ایتالیایی موسوم به کمدی‌های  لاندو بوزانکایی مقایسه شده‌اند. “درشکه چی”، “حکیم باشی”، “خانه خراب” و “عیالوار”  از جمله این آثار بودند.

نصرت کریمی که فرزندی به نام بابک را به عنوان بازیگر تحویل سینمای ایران داده است و دامادش مهرداد اسکویی هم مستندساز است، به دلیل سابقه قبلیش در ساخت آثاری مثل “محلل” و “تختخواب سه نفره”، پس از انقلاب اسلامی ممنوع‌الفعالیت شد.

ساخت “محلل” پیرامون یک مساله فقهی، شهیدمرتضی‌ مطهری را واداشت در همان زمان اکران در ابتدای دهه پنجاه جوابیه‌ای بر این فیلم در مجله “زن روز” منتشر کند ولی در نهایت همین فیلم هم اسباب ممنوعیت کاری کریمی در دوران بعد از انقلاب را موجب شد.

نصرت کریمی تجربه فعالیت تلویزیونی هم داشت و از جمله در سریال “دایی جان ناپلئون” ایفای نقش کرده بود.

نصرت کریمی در سالهای پس از انقلاب به مجسمه‌سازی، پرورش کاکتوس(!) و ساخت تیزرهای تبلیغاتی هم می‌پرداخت تا بتواند هزینه زندگیش را تامین کند.

ساخت ۵۰۰ مجسمه و برگزاری بیش از ده نمایشگاه در کنار ساخت چندین تیزر یک دقیقه ای برای مباره با آلودگی هوا، ایمنی، صرفه جویی آب و تنظیم خانواده در زمره این فعالیتهای کریمی هستند.

 نصرت کریمی در دهه شصت به یک پرورش‌دهنده کاکتوس بدل شده بود. خودش در این باره گفته بود: فزونی قلمه‌های ساده‌ام در پایان تابستان، مرا به پرورش دهنده کاکتوس تبدیل کرد تا جایی که بهترین گلفروش های تهران خریدار کاکتوس‌هایم شدند! این تیغ ها باعث شد که من به کسی بدهکار نشوم و سفره ام هم کمرنگ تر نشد!!

یادتان باشد نصرت کریمی مرحوم تفاوت دارد با نصرت کریمی در قید حیات که به عنوان دستیار کارگردان در سینمای ایران فعالیت داشته است! نصرت کریمی مرحوم بازیگری و کارگردانی بود که بعد از انقلاب کاملا ممنوع الفعالیت بود ولی نصرت کریمی دستیار کارگردان در قید حیات است و در شماری از آثار سینمایی و از جمله “سرب”، “ردپای گرگ”، “هور در آتش”، “کانی مانگا” و “کارناوال مرگ” به عنوان دستیار کارگردان فعالیت داشته است.