1

درگذشت صدابرداری که از حاتمی‌کیا تا داریوش اقبالی مدیونش هستند

سینماروزان: ناصر فرهودی از صدابرداران و صداگذاران پیشکسوت موسیقی کشورمان که طی چندین سال با هنرمندان و گروه های سرشناس موسیقی فعالیت می کرد جمعه ۱۳ مرداد درگذشت.

به گزارش سینماروزان زنده یاد فرهودی از جمله صدابرداران شناخته شده موسیقی کشورمان بود که تحصیلات خود را در رشته الکترونیک گرایش صدا از دانشکده صدا و سیما به اتمام رساند.

او در سال ۵۱ همزمان با تحصیل در سازمان صدا و سیما به عنوان کارآموز فعالیت عملی خود را آغاز و پس از پایان تحصیل همکاری خود را با رسانه ملی آغاز کرد. این صدابردار در سال ۱۳۵۵ به دعوت محسن کلهر به استودیو پاپ دعوت شده و تا زمان حیات در این استودیو به فعالیت خود ادامه داد. او در سال ۱۳۷۵ از سازمان صدا و سیما بازنشسته شد و پس از چندی مدیریت استودیو پاپ را بر عهده گرفت. ضبط و تولید آثار بسیاری از گروه ها و هنرمندان شناخته موسیقی ایران از جمله فعالیت های مرحوم فرهودی است.

ناصر فرهودی کار جدی و حرفه‌ایش را از سال ۱۳۵۹ و با ضبط موسیقی فیلم از “از فریاد تا ترور” ساخته منصور تهرانی آغاز کرد و تا امروز کار ضبط موسیقی قریب به دویست فیلم و مجموعه تلویزیونی را انجام داده است.

از ردیف طولانی فیلم‌هایی که او کار ضبط موسیقی آن‌ها را انجام داده می‌توان به «من ترانه پانزده سال دارم»، «اعتراض»، «دست‌های آلوده»، «سرعت»، «جنگ نفتکش‌ها»، «نیاز» و «خون‌بس» اشاره کرد. وی در کنار ضبط حرفه‌ای موسیقی، صدابرداری موسیقی فیلم‌های بسیاری را به‌عهده داشته که از فهرست بلندبالای این فیلم‌ها می‌توان «دوئل»، «پارتی»، «زمانی برای مستی اسب‌ها»، «عروس آتش» و «قرمز» را نام برد. نگاهی گذرا به فعالیت‌های ناصر فرهودی در حوزه صدا روشن می‌کند که او توانسته در زمینه‌های متعددی در خدمت سینما و موسیقی ایران باشد. کارهایی که او انجام داده از قبیل ضبط موسیقی، صدابرداری موسیقی، ضبط استودیویی موسیقی، صدابرداری، صدابرداری سر صحنه و صدابرداری استودیویی، میکس صدا هر یک به‌نوبه خود امور فنی صدا را گامی به جلو برده است.

آخرین فعالیت وی صدابرداری موسیقی فیلم “بادیگارد” از ساخته‌های ابراهیم حاتمی کیا می‌باشد.

ضبط کلیهٔ آثار مجید انتظامی در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۶ که در ایران ضبط شده‌اند و موسیقی فیلم‌هایی همچون “از کرخه تا راین”، “بوی پیراهن یوسف”، “آژانس شیشه‌ای”، “روز واقعه” و”دوئل” بر عهده وی بوده است.

ضبط کلیهٔ آثار بابک بیات که از سال ۱۳۶۲ با موسیقی فیلم “نقطه ضعف” آغاز شد و با کارهایی همچون موسیقی فیلم‌های “مسافران”، “کشتی آنجلیکا”، “دست‌های آلوده” و … برعهده وی بوده است.

در حیطه موسیقی باکلام فرهودی با اشخاصی همچون واروژان، داریوش اقبالی، ابراهیم حامدی، شهرام ناظری، محمدرضا شجریان،عارف کیا، سیاوش قمیشی، ناصر چشم آذر، محمد اصفهانی، علیرضا افتخاری، حسین علیزاده،شادمهر عقیلی و حمید حامی همکاری داشته‌است.