1

درست مثل یک پاورقی⇐شاعر گم‌شده چاووشی پیدا شد+عکس و زندگینامه این شاعر

سینماژورنال: همه چیز به مانند پاورقی هایی می‎‌ماند که زمانی در نشریاتی چون “اطلاعات هفتگی” و “جوانان” منتشر می‌شد.

به گزارش سینماژورنال در این پاورقیها رسم بر آن بود که همواره بعد از معرفی کاراکترها با طرح معما، گره افکنی شده و امتداد داستان هم در جهت باز کردن گره پیش برود.

درباره ماجرایی که بر سر گمنام بودن و سپس پیدا کردن ترانه سرای قطعه جدیدی که  محسن چاووشی برای”شهرزاد” خوانده نیز همه چیز مطابق با یک پاورقی پیش رفت.

ابتدا قطعه “افسار” در حالی که ادعا می شد کلام آن از شهریار است منتشر شد. مدتی بعد از این سخن گفته شد که شاعر این قطعه شهریار نیست و اثر متعلق به شاعری گمنام و ناشناس است. اما مدتی کوتاه بعد از طرح گمنامی نیز هوبت واقعی شاعر آشکار شد.

اما در این میان از همه جالبتر کشف هویت شاعر “افسار” بود که برای مخاطبان عجیب می نمود؛ شاعری که عضو هیچ شبکه اجتماعی نبوده و البته در هیچ محفل ادبی شرکت نمی کند.

همه این اتفاقات یعنی از انتشار “افسار” تا طرح گره نامعلوم بودن نام شاعر آن و بالاخره کشف هویت وی در کمتر از 5 روز صورت گرفت!!!

 شاعر «افسار» کیست؟

اگر بخواهیم بدانیم شاعر “افسار” کیست باید به گفته های خود این بانوی جوان اشاره کنیم. وی در توصیف زندگینامه خود و علاقه خویش به شاعری به “ایسنا” می گوید: من پریناز جهانگیرعصر هستم. علاقه‌ام به شعر از 10 سالگی شروع شد و از حدود 17 سالگی هم به صورت واقعی شعر می‌نوشتم. شعرهای پروین اعتصامی و حافظ را دوست دارم. استاد یا راهنمایی نداشتم و بیشتر از طریق سایتی که شعرهایم را می‌گذاشتم نظر دیگران دوستان ادیب را می‌پرسیدم. البته برادر بزرگترم شاعر بود و همیشه من را تشویق می‌کرد به شعر نوشتن. بعضی‌ها می‌گویند شعر من به شعرهای استاد شهریار نزدیک است. خودم چنین حسی ندارم و اگر شعرهای من در حال و هوای اشعار استاد شهریار هست واقعا برایم جای امیدواری و افتخار است.

در هیچ محفل ادبی شرکت نکرده ام

این بانوی جوان خوش ذوق درباره اینکه چرا تا این حد گمنام مانده است بیان می دارد: ناشناسی من شاید به این دلیل است که تا امروز در هیچ محفل ادبی شرکت نکرده‌ام و بیشتر در همان سایتی که شعرهایم را می‌گذاشتم از نظر استادان استفاده می‌کردم. از فضاهای مجازی مثل فیسبوک و اینستاگرام هم استفاده نمی‌کنم. هنوز هم هیچ صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارم. راستش را بخواهید اصلا فکر نمی‌کردم شعر من که اصلا شناخته‌شده نیست توسط خواننده مطرحی مثل محسن چاووشی اجرا شود و وقتی هم موضوع را فهمیدم واقعا شوکه شدم. باورکردنی نبود. حس خیلی خوبی بود که شعرم مورد توجه آقای چاووشی و در وهله دوم مخاطبین قرار گرفته. از این بابت خیلی خوشحال شدم در حدی که قابل وصف نیست.

همسرم از طرفداران چاووشی است

این شاعره جوان که متأهل هم هست درباره آشنایی اش با محسن چاووشی اظهار می دارد: همسرم تا حد نسبتا زیادی با کارهای آقای چاوشی آشنایی دارند و گوش می‌دهند و از طرفداران پروپاقرص ایشان هستند. اما خودم به غیر از چند قطعه از آهنگ‌های آقای چاوشی که بسیار زیاد هم دوستشان دارم افتخار شنیدن بقیه کارهایشان را نداشتم.

“سنتوری” را دوست دارم

وی ادامه می دهد: ترانه‌هایی مثل “خلیج یخ‌زده”، “آهای تو که این همه دوری از من”، “تو ناز می‌کنی” و قطعه‌های “سنتوری” از جمله علاقه‌های مشترک من و همسرم هستند. اما نکته‌ای که امروز برایم بیشتر از همه چیز مهم، قابل احترام و حتی عجیب است این نکته است که خواننده‌ای در این سطح این همه برای پیدا کردن شاعر ناشناسی مثل من پیگیری داشتند و به همین دلیل مطمئن هستم از بُعد اخلاقی و انسانی بسیار بزرگوار هستند و از شخصیت والایی دارند.

پریناز جهانگیرعصر شاعر "افسار"
پریناز جهانگیرعصر شاعر “افسار”