1

درخواست عجیب فارابی از یک فیلمساز⇐یک مستندساز زندانی را به فیلمنامه‌ات اضافه کن!+توضیحات فارابی در این باره

سینماژورنال: نادر طریقت که بیشتر از دو سالی می‌شود به دنبال ساخت یک فیلم بلند دفاع مقدسی با عنوان “فراموش شدگان” است در گفتگویی با اشاره به مشکلاتی که بر سر حمایت فارابی از این پروژه پیش آمده نکته عجیبی را درباره درخواست فارابی از خودش بیان کرده است.

به گزارش سینماژورنال درباره تازه‌ترین وضعیت “فراموش شدگان” به “نسیم” گفت: متاسفانه هیچ اتفاق تازه ای برای این پروژه رخ نداده و همچنان بلاتکلیف است و علیرغم اینکه فیلمنامه هم چند بار بازنویسی شده باز هم فارابی حمایتی از ما نمی کند.

وی ادامه داد: این پروژه اولین بار در دوران دولت دهم در شورای حمایتی وزارت ارشاد تصویب شد و به دنبال آن در دولت جدید هم کار دوباره مورد بررسی قرار گرفت و باز هم تأیید شد و برای تولید ما به فارابی معرفی شدیم. فارابی در ابتدا قبول کرد که حمایت کامل از پروژه داشته باشد اما بعد از مدتی گفتند فقط 50 درصد بودجه تولید را تقبل می کنند و من هم با رایزنیهای مختلف پای بخش خصوصی را به تولید باز کردم و بنا شد که 50 درصد بودجه را هم از بخش خصوصی تأمین کنیم اما باز هم از ما حمایت نشد.

فارابی از ما خواست کاراکتر مستندساز را به مستندساز زندانی تبدیل کنیم!

کارگردان درام “خاطره” درباره دلیل عدم حمایت از “فراموش شدگان” بیان داشت: در فیلمنامه یک کاراکتر مستندساز وجود دارد که شورای فیلمنامه فارابی از ما خواست این مستندساز را تبدیل به مستندسازی کنیم که در جریان حوادث انتخاباتی دستگیر شده و به زندان رفته است(!) اما من زیربار نرفتم و گفتم این کار را نمی کنم چون خاستگاه کاراکتر جای دیگری است و به جز آن خودم هم آدم سیاسی نیستم که وارد این بازیها شوم. اینجا بود که کلید اختلاف با فارابی آغاز شد و ادامه پیدا کرد.

فارابی 20 میلیون فیلمنامه را از ما خرید و ما هم عین این 20 میلیون را به بازنویس فیلمنامه دادم

طریقت با اشاره به اینکه فارابی از وی خواسته بود فیلمنامه را به شخصی معتمد این سازمان برای بازنویسی ارائه شود گفت: بعد از آن که زیربار تغییر کاراکتر مستندساز نرفتم فارابی از من خواست یک نفر را به عنوان بازنویس فیلمنامه معرفی کنم و من هم مهدی سجاده‌چی را معرفی کردم و فارابی هم قبول کرد. فارابی فیلمنامه “فراموش شدگان” را 20 میلیون تومان از من خرید و من هم عین این 20 میلیون را به سجاده‌چی دادم تا فیلمنامه را بازنویسی کند.

وی ادامه داد: فیلمنامه مجددا بازنویسی شد و به فارابی ارائه شد اما این بار مدیران فارابی تغییر کردند و محمدرضا جعفری جلوه از فارابی رفت و تیم جدید نیز کلا فیلمنامه را رد کردند!

فارابی گفت 100 میلیون تومان وام بلاعوض به شما می دهیم که بروی هر چه دلت خواست بسازی اما من گفتم شما هنوز نادر طریقت را نمی‌شناسید

نادر طریقت با اشاره به اینکه بعد از دو سالی وقتی که صرف پیشبرد “فراموش شدگان” شده بود با حضور مدیران جدید فارابی با پیشنهادی عجیب از سوی مدیران این نهاد روبرو شد. طریقت در این باره بیان داشت: فارابی گفت 100 میلیون تومان وام بلاعوض به شما می دهیم که بروی هر چه دلت خواست بسازی اما من گفتم شما هنوز نادر طریقت را نمی شناسید. من آدمی نیستم که از این پولها به خانه ببرم و خیلی راحت قید این 100 میلیون را هم زدم.

جوابیه فارابی به نادر طریقت

به گزارش سینماژورنال بنیاد سینمایی فارابی در واکنش به سخنان طریقت، جوابیه‌ای را به “نسیم” ارسال کرده است که البته در این جوابیه بدون پرداختن به جزییاتی که طریقت بدان اشاره کرده از این گفته که فیلمنامه “فراموش شدگان” را به دلیل مشکلات دراماتیک مردود کرده است.

متن کامل این جوابیه را بخوانید:
پیرو اظهارات آقای نادر طریقت درباره فیلمنامه “فراموش شدگان” به اطلاع می‏رساند، پیش از این، آقای طریقت در رسانه های گوناگون نیز نسبت به طرح ادعاهای مختلف درباره فیلمنامه “فراموش شدگان” اظهارنظرهای مختلف کرده‏‌اند و اطلاع رسانی بنیاد سینمایی فارابی، نیز پاسخ‏های لازم داده است.
در پی اظهارنظر جدید آقای طریقت مجدداً به اطلاع می‏رساند، فیلمنامه «فراموش شدگان» علیرغم بازنویسی مورد اشاره وی، فاصله‏‌های زیادی با مباحث دراماتیک سینمایی داشت که با اتفاق آرا در شورا مردود شناخته شد.
اما شورا نظر به حُسن ظن مدیرعامل بنیاد و توصیه وی، برای ساخت ویدئویی فیلمنامه دیگری، در صورت احراز شرایط به ایشان تعلق ‏گیرد که ایشان نپذیرفت!
گفتنی است؛ بنیاد سینمایی فارابی از فیلم‏نامه‏‌هایی حمایت می‏کند که با اولویت‏های فرهنگی همخوانی دارد. وظیفه قطعی شوراها و بخش فرهنگی بنیاد، تطبیق این مأموریت‏ها با فیلم‏نامه‏‌های ارائه شده است.
تمامی ادعاهای وی دربارة اضافه و کم شدن شخصیت های انتخاباتی و غیرانتخاباتی که از دو سال پیش در محافل خاصی مطرح کرده است و این بار در گفتگو با خبرگزاری نسیم ادعا شده است، مسائل حاشیه ای تلقی شده و به پرونده فیلمنامه مزبور به هیچ وجه مرتبط نمی باشد.