1

درحالی که بعد از خروج ترامپ از برجام، رییس‌جمهور از امتداد رشد اقتصادی گفت⇐تهیه‌کننده «ضیافت» و «اشک سرما» مدعی شد: سینماگران ایرانی از شدت بیکاری، راننده «اسنپ» شده‌اند!!

سینماروزان: درست لحظاتی بعد از اعلام خروج دونالد ترامپ از برجام بود که حسن روحانی رییس جمهور یازدهم از امتداد رشد اقتصادی سخن گفت و مدعی شد: ما با برجام بدون آمریکا روبرو هستیم و مردم شاهد خواهند بود که رشد اقتصادی ما ادامه خواهد داشت. ارز کشور به خوبی تامین خواهد داشت و بازار ثبات خواهد داشت.

فارغ از واکنشهای مختلف شهروندان به این اظهارات که خود محکیست بر درستی آن، اگر این اظهارات را در کنار سخنان اخیر امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون بگذاریم همه چیز درباره میزان رشد اقتصادی دستگیرمان خواهد شد.

امیرحسین شریفی با اشاره به بیکاری دامنگیر بخش عمده ای از بدنه سینما و تلویزیون گفت: باعث تأسف و شرم مسئولان سینمایی است که برخی از هنرمندان از شدت بیکاری برای گذران زندگی شان در «اسنپ» کار می کنند! برخی فکر می کنند سینما ملک پدری شان است و فقط آقازادگان خود را در پروژه ها به کار میگیرند و همین میشود که بخش عمده ای از بدنه حرفه ای سینما بیکار میماند و در مقابل آقازادگان و نفوذیهای بی ریشه در سینما جولان میدهند.

تهیه کننده آثاری نظیر «ضیافت» و «پری» ادامه داد: باندبازی و لابی گری در سینمای کشور بیداد می کند و به بالاترین حد خود رسیده است و باعث تأسف و شرم مسئولان سینمایی است که برخی از هنرمندان بیکارند و در عوض عده دیگری که جزو دوستان و نزدیکان مدیران محسوب می شوند مرتباً کار دارند و همه امور سینما را در دست گرفته اند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اشک سرما» افزود: متأسفانه هیچ ارگانی مسئولیت ورود به مبحث باندبازی و لابی گری در سینمای کشور و آفات برآمده از آن را نمی پذیرد؛ این اتفاق در حالی است که امروزه امور سینمای کشور تنها به دست ۲-۳ شرکت پخش کننده که اتفاقاً سینمادار هم هستند افتاده است و  یک نفوذی چندی پیش وارد شورای صنفی نمایش شده که چندشغله است و خودش هم تهیه کننده است هم پخش کننده و هم سینمادار!

وی ادامه داد: من واقعاً نمی دانم مسئولان و مدیران سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی عرصه فرهنگ و هنر و سینمای کشور چرا هیچ اقدامی برای جلوگیری از نفوذ بیشتر این افراد در سینما نمی کنند؟ چرا یک بار برای همیشه قانونی تصویب نمی شود تا یک پخش کننده و سینمادار حق ورود به شورای صنفی نمایش را نداشته باشد؟ چرا مسئولان سینمای کشور تدبیری برای بیکاری بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور که افرادی کاربلد و متبحر هستند اما خانه نشین شده اند نمی کنند؟

شریفی با تأکید بر اینکه اهالی شریف و نجیب سینمای کشور قدرت ایستادگی در مقابل باندهای مخوف را ندارند تصریح کرد: این وظیفه مدیران و مسئولان سینمایی است که جلوی قدرت و نفوذ بیشتر این قبیل افراد که خود را همه کاره سینما می دانند و فکر می کنند سینما ملک شخصی پدری شان است بگیرند. من نمی دانم چرا بعضی از فیلم ها سال ها برای دریافت پروانه ساخت و نمایش و اکران شان زمان لازم دارند و در نقطه مقابل برخی دیگر از فیلم ها ظرف ۲ ماه پروانه ساخت می گیرند، ساخته می شوند و در بهترین زمان و شرایط هم روی پرده می روند!

این سینماگر خاطرنشان کرد: وضعیت سینمای کشور امروزه به گونه ای شده که هیچ فردی با شرایط عادی در آن نمی تواند کار کند؛ شایسته سالاری امروزه در سینمای کشور هیچ گونه معنا و مفهومی ندارد و متأسفانه آنچه از شواهد پیداست اینکه مدیران سینمایی هم از باندهای مخوف حمایت می کنند و دست شان در دست آن ها است!

تهیه کننده اولین فیلم با مضمون داعش با نام «آوازهای سرزمین من» متذکر شد: یک بار برای همیشه باید بساط مادرخوانده ها و پدرخوانده های سینما برچیده شود و با تدبیر و نظارت مسئولان سینمای کشور و همچنین نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی افراد شایسته و دارای صلاحیت هم که سال ها است بیکار و خانه نشین شده اند بتوانند در این سینما فعالیت کرده و برای رشد و ارتقای سطح فرهنگی کشور گامی جدی برداند.