1

“دختر بیرون از خانه” به اشتراک میلاد کیمرام و تهیه‌کننده “ضدگلوله”

سینماژورنال: سالها پیش از آن که “چند متر مکعب عشق” توسط افغانیانی ساخته شود که خود سطحی بالا از زندگی در ایران را درک کرده اما روایتی فلاکت بار از زندگی افاغنه ارائه می‌کنند ایرانیانی بودند مانند حسن یکتاپناه که درباره مهاجران و البته افغانیان ساکن در ایران فیلم می ‌ساختند.

یکتاپناه اولین فیلم خود با عنوان “جمعه” را در اواخر دهه هفتاد با محوریت یک کارگر افغانی ساخت؛ کارگری که در یک گاوداری مشغول به کار است اما عشق به یک دختر ایرانی آغازی است بر دردسرهایش.

این تصویرسازی از زندگی افغانیان مهاجر در ایران البته که مورد توجه جشنواره های آن طرفی و از جمله جشنواره کن واقع شد و یکتاپناه حضورهای جشنواره ای مختلفی را هم تجربه کرد. حضورهایی که باعث شد وسواس اش بیشتر شده و ساخت فیلم دومش “داستان ناتمام” چهار سال بعد انجام شود.

این فیلم چنان که باید دیده نشد و یکتاپناه تقریبا یک دهه ای فیلم نساخت تا امسال که پروانه ساخت فیلمنامه ای به نام “پارک ملت” را گرفت.

“غیرمجاز” با حضور تهیه کننده “ضدگلوله”

فیلمنامه ای که در پیش تولید چند بار تغییر نام داد و در نهایت با نام “غیرمجاز” و به تهیه کنندگی حسن عامری‌پویا و البته شراکت رضا رخشان تهیه کننده “ضدگلوله” وارد پیش تولید شد. جالب اینجاست که رخشان در ابتدا بنا داشت “ضدگلوله” را هم با عنوان “غیرمجاز” تولید کند که این امر میسر نشد و حالا همین نام را با خود به فیلم حسن یکتاپناه آورده است!

“غیرمجاز” این روزها آخرین مراحل پیش تولید را میگذراند و بناست از هفته اول اسفندماه در تهران کلید بخورد.

یکتاپناه به سینماژورنال خبر داده که میلاد کیمرام بازیگر اصلی فیلم است و البته در کنار وی نیز یک سری چهره تازه بازیگری حاضرند.

این کارگردان درباره اینکه آیا این استفاده از چهره های تازه به دلیل کم کردن هزینه هاست می گوید: استفاده از نابازیگر ربط چندانی به کم کردن هزینه ها ندارد و بیشتر نیاز قصه ای است که بناست روایت شود.

معضلات دختران دهه 90 را روایت کرده ایم

 گویا “غیرمجاز” سوژه ای با محوریت دختران رهاشده در شهر و مشکلاتی که این رهایی ایجاد میکند را دستمایه کار کرده است. وقتی از یکتاپناه می پرسیم که آیا فیلمش بنا دارد درباره این دختران فراری سخن گوید به سینماژورنال اظهار می دارد: سعی کرده ایم در فیلم معضلات امروزی دختران جوان را بررسی کنیم. اینکه می گویم امروزی یعنی شرایط دهه 90 که طبیعی است با دهه 80 و قبلتر تفاوت کرده است.

وی ادامه میدهد: پیرنگ داستانی ما که مرتبط با دختران است تازه نیست و بارها و بارها به آن اشاره شده. در این دهه دیگر دختر فراری به آن معنای قبل مفهوم ندارد و بیشتر با دخترانی روبروییم که سعی دارند مستقل و جدا از خانواده زندگی کنند.

تصویرسازی زندگی دختران بیرون از خانه

یکتاپناه خاطرنشان می سازد: در “غیرمجاز” تلاشمان در این مسیر است که شرایط متفاوت زندگی دختران در خانواده و بیرون از آن را روایت کنیم. اینکه وقتی دختر بیرون از خانه است نگاهی که به وی وجود دارد کاملا متفاوت است با نگاهی که در خانواده به وی وجود دارد.

به گزارش سینماژورنال فیلمبرداری “غیرمجاز” تا انتهای فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت و بعد از آن نیز کارهای فنی آن انجام شده و به احتمال زیاد برای نمایش در جشنواره فجر سی و چهارم آماده خواهد شد.