1

دبیر جشنواره کودک: شهردار اصفهان به قم منتقل شد و جشنواره کودک هم در اصفهان برگزار نخواهد شد/ فارابی مشکل بودجه دارد و برای همین در جشنواره کن نماینده نداشتیم

سینماژورنال: کمتر پیش می آید که نشستهای خبری جشنواره های مختلف کشور در فضایی مفرح و فارغ از کلیشه های همیشگی پیش برود.
با این حال نشست خبری جشنواره کودک بواسطه حضور شخصیتی به نام علیرضا شجاع نوری که همگان او را به واکنشهای فی البداهه اش نسبت به کنشهای پیرامونی می شناسند بشدت مفرح پیش رفت.
به گزارش سینماژورنال در کنار شجاع نوری، جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی جشنواره هم حضور داشت و سعی می کرد نشست را طوری هدایت کند که هم دبیر جشنواره مجال کافی برای دیالوگهای پینگ پونگی با اهالی رسانه را داشته باشد و هم اینکه اهالی رسانه بتوانند به صراحت سوالات خویش را مطرح کنند.

جوان نصرانی کتش را درآورد…
شاید مفرح ترین وجه رفتاری دبیر جشنواره کودک که اغلب او را بواسطه ایفای نقش “شبلی/عبدا..” درام ماندگار “روز واقعه” می شناسند جایی بود که در ابتدای صحبتهایش در نشست به ناگاه از مخاطبان اجازه خواست که کتش را درآورده و راحتتر به دیالوگ با آنها بپردازد!
این رفتار طنازانه به اندازه کافی در آب شدن یخ اهالی رسانه هم موثر بود و به همین دلیل در جای جای صحبتهای وی خبرنگاران نیز سعی می کردند نظرات خود را بیان کنند.
شجاع نوری در نشست کودک به چند نکته مهم درباره وضعیت فارابی و جشنواره امسال کودک اشاره کرد.
مهمترین نکته مربوط می شد به هجرت جشنواره کودک از اصفهان به شهری که هنوز مشخص نیست.

شهردار اصفهان به قم منتقل شد و جشنواره کودک هم در اصفهان برگزار نخواهد شد
شجاع نوری با اشاره به اینکه در ابتدای حضورش به عنوان دبیر جشنواره با شهردار اصفهان دیدار کرده و رضایت او برای برگزاری جشنواره را گرفته است بیان داشت: جلسه با شهردار اصفهان انجام شد و برگزاری جشنواره در اصفهان بسیار مورد استقبال قرار گرفت اما بعد از مدتی شنیدیم که ایشان دیگر شهردار اصفهان نیست و به شهرداری قم منتقل شده این شد که جشنواره هم در اصفهان برگزار نمی شود.
به گزارش سینماژورنال در این بخش از صحبتهای شجاع نوری یکی از خبرنگاران از وی پرسید که آیا امکان دارد که جشنواره امسال در قم برگزار شود و وی نیز پاسخ داد: همه استانها ردیف بودجه فرهنگی دارند و هر استانی که بخواهد به جشنواره کودک کمک کند ما از آن استقبال می کنیم اما واقعا به دنبال این نیستیم که خدای نکرده استانی باشد که مثلا بودجه عمرانی اش را صرف برگزاری جشنواره کند.

فارابی مشکل بودجه دارد و برای همین در جشنواره کن نماینده نداشتیم
دیگر نکته مهم صحبتهای شجاع نوری در این نشست مربوط می شد به وضعیت مالی نامناسب فارابی!
هرچند بنیاد سینمایی فارابی مهمترین نهاد سینمایی کشور محسوب می شود و در همه این سالها بخش عمده فیلمسازان برای تولیداتشان دستشان به سوی این بنیاد دراز بوده اما شجاع نوری از این گفت که مشکلات مالی فارابی باعث شد که جشنواره کودک حتی در جشنواره کن نماینده نداشته باشد!
شجاع نوری گفت: فارابی مشکل بودجه دارد و شاید برای همین بود که ما در جشنواره کن نماینده نداشتیم و احتمالا به دلیل مشکلات بودجه ای نخواهیم توانست در جشنواره های دیگر هم نماینده داشته باشیم. با این حال سعی خواهیم کرد با مدیریت درست همان بودجه محدود، اثرگذاری جشنواره را دوچندان کنیم.

اگر فیلم نباشد مسابقه سینمای ایران نخواهیم داشت
سومین فراز مهم گفته های دبیر جشنواره کودک جایی بود که گفت اصراری بر وجه سینمای ایران جشنواره کودک ندارد و اگر فیلم نباشد این بخش را برگزار نخواهد کرد.
وی اظهار کرد: مسابقه سینمای ایران در صورتی که فیلم نداشته باشیم برگزار نمیشود و در این باره به مخاطبان که کودکانمان هستند دروغ نمی گوییم.
شجاع نوری ادامه داد: حتی اگر فقط یک فیلم کودک داشتیم این بخش را با حضور همان یک فیلم برگزار خواهیم کرد و این طور نخواهد بود که با فیلمهای قدیمی این بخش را راه اندازی کنیم.

برگزیده های فیلمنامه نویسی تولید خواهند شد
دبیر جشنواره کودک با اشاره به اینکه سعی دارد امسال بخش فیلمنامه جشنواره را پررنگتر کند خاطرنشان ساخت: مسابقه فیلمنامه از جمله بخشهای ویژه جشنواره امسال کودک خواهد بود و شرایطی فراهم می شود که فیلمنامه های برگزیده این بخش توسط فارابی تولید شوند.
یکی دیگر از بخشهایی که شجاع نوری به فکر ایجاد آن در جشنواره کودک است بخش المپیاد فیلمسازی کودکان است. خودش در این باره گفت: المپیاد فیلمسازی کودکان به صورت کشوری و در استانهای مختلف برگزار خواهد شد و در نهایت بجای کارگردان برنده، استان برنده خواهیم داشت.