1

داوود میرباقری روی آنتن⇐چقدر باید به‌خاطر «سلمان» به روح و جسمم زخم بخورد؟/۱۵ سال پیش «سلمان» را نوشتم و پدر خودم را درآوردم تا آن را بسازم اما نشد/«سلمان» را آن طوری که خودم نوشته‌ام خواهم ساخت نه آن طوری که دیگران می‌خواهند/فهم بازگشت مالی «سلمان فارسی» برای برخی مدیران دشوار است/همواره برایم جای سوال بوده که چرا ایرانیان در کربلا کنار سیدالشهداء(ع) نبودند؟؟؟

سینماروزان: داوود میرباقری کارگردانی که سریالهای تاریخی-مذهبی ماندگاری همچون «امام علی»، «مختارنامه» و «معصومیت از دست رفته» را در کارنامه دارد وقتی مقابل محمدرضا شهیدی فر در «چهلچراغ» قرار گرفت محافظه کاری را کنار گذاشت و به گلایه از ساختار مدیریتی سازمان پرداخت که شرایط تولید سریال «سلمان فارسی» را فراهم نمیکند.

به گزارش سینماروزان با اشاره به تلاشهای بی ثمرش برای تولید «سلمان فارسی» بیان داشت: چقدر باید به خاطر «سلمان» روح و جسمم زخم بخورد؟ من 15 سال پیش «سلمان» را نوشتم و در این سالها پدر خودم را درآوردم تا بسازمش اما نشد. فیلمنامه مدتهاست آماده است اما در تغییر مدیریتها کلی لطمه خورد و کار به تولید نرسید.

وی با تأکید بر آن که «سلمان فارسی»خودش را خواهد ساخت ادامه داد: «سلمان» را آن طوری که میخواهند نخواهم ساخت بلکه آن را همان طوری که نوشته ام و خود میخواهم، خواهم ساخت و زیربار هیچ تعدیلی نخواهم رفت.

میرباقری افزود: به اعتقاد من «سلمان فارسی» یک پروژه جهانی است بخصوص که موضوعش جستجوی خداست که موضوعی بشری است و همه جهانیان سالهاست که با آن درگیرند. شخصا به لحاظ ساختار همه بضاعتم را گذاشتم روی فیلمنامه تا کار جذابی شود تا هم مخاطبان حرفه ای و هم مخاطبان عام از آن استقبال کنند.

این کارگردان با گلایه از بهانه کمبود بودجه که عاملی شده مبنی بر عدم تولید «سلمان» اظهار داشت: «مختار» به روایتی 25 میلیارد و به روایتی دیگر 30 میلیارد هزینه داشت. فارغ از پخش چندین باره از تلویزیون و عرضه در دیگر کشورهای مسلمان، به طور متوسط چند خانواده ایرانی یک مجموعه «مختار» را خریده و در خانه دارند؟ آن هم مجموعه ای که قیمتش 15 تا 16 هزار تومان است. بر این اساس مگر میشود هزینه تولید برنگشته باشد اما فهم این مسأله برای برخی مدیران دشوار است!

میرباقری با اشاره به حضور ایرانیان در نهضت مختار بیان داشت: نهضت مختار بدون حضور ایرانیان معنا ندارد و به محض حذف ایرانیان بود که نهضت شکست خورد. ایرانیان از بدو تولد شیعه کنار آن بودند اما برایم همیشه سوال بوده که چطور در روز عاشورا کنار امام(ع) نبودیم!؟

داوود میرباقری افزود: ریشه های شیعه توسط سلمان فارسی به این مملکت آورده شد پس چرا ایرانیان در کربلا کنار سیدالشهداء(ع) نبودند؟ باید در این باره تحقیق کرد و حتما دلایلی در این باره وجود دارد.

این چهره امتحان پس داده ژانر تاریخی با اشاره به وقتی که برای «سلمان فارسی» گذاشته خاطرنشان ساخت: می‌خواهم باقیمانده عمرم را با سلمان حال کنم. سلمان همان کسی بود که به دنبال منجی می گذشت و قبل از اسلام به مسیح به عنوان منجی فکر میکرد اما بعد از اسلام عشق به علی است که حالش را خوب میکند.

میرباقری با بیان اینکه به غیر از فیلمنامه «سلمان فارسی» هر جا که باشد «دفتر سلمان» را همراه دارد گفت: در «دفتر سلمان» که دو جلدش تمام شده و به جلد سوم رسیده هر آنچه در کوچه و خیابان و حین سفر درباره سلمان به ذهنم میرسد می نویسم شاید به هنگام اجرا به دردم بخورد. به گزارش سینماروزان میرباقری تأکید کرد: درک شخصیتهای منفی چون به ما نزدیکترند راحتتر است اما درک امثال مالک اشتر، مختار و حالا سلمان واقعا دشوار است و نیاز دارد به کندوکاو ذهنی فراوان.