1

خطر ممنوع الکاری بیخ گوش کارگردان “بدون شرح”

سینماژورنال: روی آنتن رفتن تیزر فیلمی ویدیویی با عنوان “منو تنها نذار” از شبکه جم که نام مهدی مظلومی به عنوان کارگردان آن آمده بود از یک طرف عجیب بود و از طرف دیگر سوال برانگیز.

به گزارش سینماژورنال عجیب از آن جهت که چطور میشود کارگردانی که آخرین محصولاتش یعنی “سیگنال موجود است” و “یه شام خوب” از محصولات شکست خورده شبکه خانگی هستند برای تولید فیلم در شبکه ای انتخاب میشود که ادعایش سرگرم سازی مخاطبان است.

چطور سریالی غیرمتعارف تولید می کنید؟؟
وجه سوال برانگیز کار آنجاست که چطور میشود کارگردانی که سالها در رسانه ملی کار کرده و سریالهایی چون “بدون شرح” و “کمربندها را ببندیم” را ساخته است محصولی را برای شبکه ای ماهواره ای تولید می کند که استانداردهای متعارف تصویرسازی در داخل کشور در آنها رعایت نشده است؟

آیا این فیلمسازی بی توجه به قواعد داخل با ممنوع الفعالیت شدن مظلومی مواجه نخواهد شد؟؟

مظلومی خودش در این باره به “هفت صبح” اظهار می دارد: دوستان اگر بخواهند در برابر این مساله واکنش نشان دهند مطمئنا خامی کرده اند چون من شغلم فیلمسازیست و هیچ قانونی نداریم که به عنوان کارگردان موظف به کار در ایران باشم.

من برای “جم” نساختم!
مهدی مظلومی در جایی دیگر از گفتگویش اما اصلا فیلمسازی برای “جم” را رد کرده!!! و می گوید: بنده چند ماه پیش این فیلم را برای تهیه کننده ای به نام “زاراوان” که یکی از دفاتر پخشش در دوبی است ساختم و قرار است در 14 شبکه عربی، هندی، ایرانی و اروپایی پخش شود.

وی در توجیهی آشکار ادامه می دهد: “جم” هم یکی از خریداران فیلم است که مسئولیتش با من نیست و به خواست من از شب دوم اسمم از تیزر حذف شد.

این کارگردان درباره پوشش غیرمتعارف بازیگران در فیلم مذکور می گوید: نوع پوششها به دلیل بین المللی بودن باید مختصات خودش را میداشت!!

البته مظلومی گویا همچنان به تولید چنین محصولاتی ادامه خواهد داد. خودش می گوید: تا انتهای سال 2016 تعهد ساخت شش فیلم دیگر را هم دارم.

حتی فرهادی هم مجبور به رعایت قواعد است
ادعای مظلومی در طرح این نکته که نوع پوششها باید مختصات خودش را میداشت کاملا سفسطه برانگیز است بخصوص که در سالهای اخیر کارگردانانی چون اصغر فرهادی و عباس کیارستمی را داشته ایم که حتی آثارشان در آن سوی آبها نیز کمابیش منطبق بر محدودیتهای داخلی تولید شده است.

واکنش ارشاد چه خواهد بود؟
طرح نقطه نظر حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد درباره ماجرای مهاجرت برخی چهره ها  و کشف حجاب آنها نیز می تواند مکمل بحث باشد.
نوش آبادی بعد از کشف حجاب بازیگرانی که این روزها در سریالهای “جم” مشغول به کارند گفته بود: ما انتظار نداریم هنرمندانی که از کنار همین مردم معروف شدند و جایگاهی پیدا می کنند حالا بخواهند به باورها و اعتقادات همین مردم بی توجه باشند.(متن کامل را اینجا بخوانید)

حالا باید منتظر ماند و واکنش سخنگو را به فیلمسازی برای شبکه های ماهواره ای بدون توجه به قواعد متعارف و هنجارهای شناخته شده داخلی، نظاره کرد.