1

خسرو معصومی: کنار گذاشتن فیلمهای مجوزدار از جشنواره به رشد سینمای زیرزمینی منجر می‌شود!/فیلمهای ما را کنار گذاشتند تا راحتتر پشت میزهای خود بنشینند

خسرو معصومی که فیلم تازه اش “تابو” به بخش مسابقه جشنواره فجر راه نیافته در گفتگو با سینماژورنال با اشاره به اینکه فیلمش را واو به واو منطبق با فیلمنامه مجوزگرفته ساخته است از این میگوید که کنار گذاشتن فیلمهای مجوزدار اعتبار پروانه ساخت را زیر سوال می‌برد و به رشد سینمای زیرزمینی منجر می‌شود.

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: خسرو معصومی از جمله کارگردانان پیشکسوتی است که تازه ترین ساخته اش “تابو” راهی به جشنواره سی و سوم فیلم فجر نیافت. معصومی برای ساخت “تابو” هم به مانند دیگر آثارش و از جمله “رسم عاشق کشی”، “جایی در دوردست” و “باد در علفزار می پیچد” به دل طبیعت شمال رفته و این بار شبه جزیره میانکاله رفته و داستانی عاشقانه را در این طبیعت زیبا به تصویر کشیده است.

با این حال برخلاف دیگر آثارش که اغلب جزو تحسین شده های جشنواره های مختلف بودند “تابو” با نام ابتدایی “پدر وحشی” به جشنواره سی و سوم راه نمی یابد و عجیب آن که برخلاف دیگر پیشکسوتانی که فیلمهایشان به جشنواره راه داده نشد هیچ کس کمترین توضیحی درباره این عدم حضور نمی دهد.

نمایش فیلم در بخش خارج از مسابقه، حرام شدن فیلم است

خسرو معصومی درباره اینکه آیا پیشنهادی برای حضور در بخش خارج از مسابقه به “تابو” ارائه شده است به سینماژورنال می گوید: نه هیچ پیشنهادی به ما ارائه نشد ضمن اینکه اگر هم ارائه می شد نمی پذیرفتم چون فکر میکنم نمایش فیلمها در این بخش نوعی حرام شدن فیلم است. چون برخلاف بخش مسابقه که برای نمایش هر فیلم حدود 8 تا 10 میلیون تومان به تهیه کننده داده میشود و در کنار آن هزینه دی.سی.پی مربوط به هر فیلم نیز تامین می شود اما نمایش فیلمها در بخش خارج از مسابقه کاملا رایگان است و این یک ضرر تمام عیار است برای تهیه کننده.

وی ادامه میدهد: این را هم درنظر بگیرید که سانسهای فوق العاده نمایش فیلمهای بخش مسابقه سبب ساز افزایش رقم تعلق گرفته به فیلم میشود و البته که بخش خارج از مسابقه هیچ دریافتی ندارد حتی اگر چندین سانس فوق العاده داشته باشید.

این عاقبت عافیت طلبی است

این کارگردان در چرایی کنار گذاشتن فیلمهای پیشکسوتانی چون خودش از جشنواره بیان می دارد: دلیل این امر را با جستجو در رفتار مدیران سینمایی کشور به راحتی میتوان پیدا کرد. اینها همه برآمده از تفکر عافیت طلبی و به قول عوام “آسه برو آسه بیا…” است وگرنه هیچ دلیل دیگری برای حذف فیلم من نه به من ارائه شد و نه خودم برای فیلم متصورم.

پیرمردی سه‌زنه که میخواهد زن چهارم هم بگیرد

معصومی درباره مضمون فیلمش بیان میدارد: “تابو” رگه های اجتماعی خاص خود را دارد و البته باید هم داشته باشد؛ در داستان فیلم با پیرمردی برخورد میکنیم که سه زن دارد و حالا میخواهد زن چهارم هم بگیرد. دوستان دلشان میخواست جشنواره ای بی حاشیه برگزار کنند و برای همین تعدادی فیلم مختلف و از جمله “تابو” را کنار گذاشتند.

هادی دیباجی و الناز شاکردوست در نمایی از "تابو"
هادی دیباجی و الناز شاکردوست در نمایی از “تابو”

اصلا بحث ممیزی نشد

این کارگردان قدیمی سینما با اشاره به اینکه هیچ کدام از مدیران جشنواره درباره ممیزی “تابو” با او صحبتی نکرده اند به سینماژورنال اظهار می دارد: اصلا بحث ممیزی نشد؛ نه با من و نه با هیچ کدام از فیلمسازان قدیمی دیگر. در این مورد فقط فیلم عبدالرضا کاهانی بود که درگیر ممیزی شد که آن هم درباره کم و کیفش من چیزی نمیدانم.

صداقت لازم را در برخورد با فیلمسازان ندارند

معصومی که با “رسم عاشق کشی” برنده جایزه بزرگ جشنواره شانگهای شده بود با اشاره به این نکته که درباره این حذف هیچ توضیحی به او ارائه نشده می افزاید: هیچ جلسه مشترکی برگزار نشد و هیچکس به من یا تهیه کننده نگفت که چرا فیلم ام حذف شده است. متاسفم که بگویم دوستان صداقت لازم در برخورد با فیلمسازان را ندارند که اگر داشتند واضح و شفاف به ما میگفتند چرا فیلممان به جشنواره راه نیافته.

چوب محافظه کاری را خواهند خورد

این کارگردان با اشاره به حواشی برآمده از جشنواره سی و دوم که دامن جشنواره سی و سوم را گرفت ادامه می دهد: حواشی پیش آمده در جریان نمایش “عصبانی نیستم” رضا درمیشیان در جشنواره قبل و عدم ایستادگی مدیران در برابر این حواشی سبب ساز آن شد که امسال در برگزاری جشنواره محافظه کاری فراوانی به خرج دهند. این محافظه کاری ها صورت می گیرد تا آقایان راحتتر پشت میزهای خود بنشینند اما بی تعارف می گویم که دیر یا زود چوب این محافظه کاری را خواهند خورد.

این روند به رشد سینمای زیرزمینی کمک می کند

وی می افزاید: وقتی فیلمساز با پروانه ساخت فیلم میسازد و فیلمش دچار مشکل می شود شک نکن که نسبت به اعتبار این پروانه بی اعتماد میشود و در درازمدت این مساله باعث رشد سینمای زیرزمینی میشود یعنی فیلمسازی که می بیند به پروانه های ساخت و نمایش اعتبار چندانی نیست به سراغ ساخت فیلم بدون پروانه می رود.

هادی دیباجی و الناز شاکردوست در نمایی از "تابو"
هادی دیباجی و الناز شاکردوست در نمایی از “تابو”

آیا میتوان به اسکورسیزی گفت دیگر فیلم به جشنواره ها نفرست؟

معصومی که در آستانه 60 سالگی است درباره این توجیه مسئولان جشنواره فجر که امسال فضا را برای جوانترها فراهم کرده اند با تلخندی به سینماژورنال بیان می دارد: سینما چیزی نیست که محدود به گروه سنی خاصی باشد. سینما تا لحظه مرگ میتواند برایتان به مثابه یک تجربه باشد. هر سال و با هر فیلمی که می سازی باید سینما را بیشتر تجربه کنی. آیا می توان به اسکورسیزی گفت دیگر فیلم نساز و اگر ساختی به جشنواره ای نفرست تا فضا برای جوانان باز شود

به جشنواره میروم تا ببینم پدیده هایی که از آن حرف زده اند چه ساخته اند

خسرو معصومی که فارغ التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک است ادامه می دهد: در سالهای قبل زیاد اصراری به این نداشتم که در جشنواره فجر حاضر شوم و فیلمهای همکاران را ببینم اما امسال میخواهم به جشنواره فجر بروم و تمامی فیلمها را ببینم تا ببینم حرفی که یکی از اعضای هیأت انتخاب درباره پدیده ها زده، درست است یا نه.

فیلمنامه مصوب را واو به واو فیلم کردم

این کارگردان بهشهری خاطرنشان می سازد: من فیلمنامه مصوب ارشاد را واو به واو فیلم کردم و فیلم را به جشنواره راه ندادند اما انتظارم این است که حتما پروانه نمایش اثر بموقع صادر شود تا بتوانیم برای اکران آن برنامه ریزی درستی کنیم.

از جشنواره شانگهای پیشنهاد داریم

معصومی با اشاره به پیشنهادات پخش جهانی “تابو” بیان می دارد: پخش بین الملل کار در اختیار کانون ایران نوین است و فیلم در مرحله تهیه زیرنویس و طراحی کاتالوگ و اقلام تبلیغی است. همین حالا از چند جشنواره معتبر و از جمله جشنواره شانگهای پیشنهاد داریم و سعی میکنیم با یک برنامه ریزی اصولی شرایط درست پخش بین الملل را فراهم کنیم.