1

#خروج ( #ابراهیم_حاتمی_کیا )؛ رحمت در راه اژدها!/مطمئنید نام کارگردان، آرش معیریان نیست؟؟/یعنی آی.کیوی ده‌نمکی بالاتر است؟؟

سینماروزان/مسعود احمدی:

➕ویدیوکلیپ ابتدایی که از فرود هلی‌کوپتر تا به فنا رفتن مزرعه پنبه تا تمرکز از راه دور بر رییس جمهور عمامه سفید را دربرمی‌گیرد خیلی بهتر از کلیپ‌های کوجی زادوری و در حد و اندازه کارهای الک کارتیو و بهمن تیرگان است!!!

➖ پراکندگی حاد روایت بلافاصله پس از آن ویدیوکلیپ تر و تمیز با ورود به داستان زندگی پسر مرزبان #رحمت که مشخص نیست از ابتدا مرزبان بوده یا بعد از اتفاقات ماه‌های اخیر از مدافع حرم تغییر ماهیت داده به مرزبان؟

➖هر کدام از اهالی روستا با یک لهجه حرف می‌زنند و #رحمت_بخشی هم با لحن فیلمهای کالت بازیگرش!

➖حتی نکرده برای فرامرز قریبیان کاراکتر طراحی کند و قریبیان با لحن #سناتور و #ترن پرت شده به عدل‌آباد!! کجاست رحمت؟؟

➕به‌کارگیری بازیگرانی نظیر جهانگیر الماسی، مهدی فقیه، اکبر رحمتی، محمد فیلی و آتش تقی‌پور در پروژه‌ای ارگانی بعد از سالها بیکاری در سینما، نیکو است! امید که این اجتماع قدما با تخصیص دستمزدهایی در شان ایشان همراه بوده باشد و حداقل خمس بودجه تولید به این پیشکسوتان رسیده باشد!

➖از دل این سوژه می‌شد یک کمدی تر و تمیز درآورد؛ منوط به اینکه یک کمدی‌نویس کنار خود داشت ولی چون خودشان عقل کل هستند نیازی به همکار ندارند و همین است که نماهای دردناک، حسی برنمی‌انگیزد و نماهای پرجروبحث، خنده‌دار می‌شود؛ یکی مثل آرش معیریان کنار پروژه بود، یک کمدی خالتور حسابی درمی‌آمد!

➖تدوین اشتباه و پر از نماهای اضافی!

➖تعقیب و گریز در مزرعه بلال شبیه شده به تعقیب گراز در مزرعه برنج در #باشو

➖خیلی تلاش شده با گریمی سنگین، ضعف اجرای پانته‌آ پناهیها پوشانده شود ولی وقتی یک زن را سوار تراکتور می‌کنی تا متهم نشوی به تبعیض جنسیتی، باید هم کابین تراکتور زن را حجله ببندی بلکه با خنده‌دار شدن، شدت ضعف اجرا کاهش یابد

➖تاکید مکرر بر اینکه روستاییان معترض، پدر شهید هستند جز توجیه دریافت بودجه ارگانی، کارکرد دیگری دارد؟؟ یا شاید حاتمی‌کیا هم مثل بودجه‌دهندگانش فکر می‌کند که در توجه به شهروندان، درجه‌بندی داریم؟

➖موتیف تکراری ارسال نامه به رییس جمهور؛ ادای احترام است به برخی محصولات تولیدی دوران احمدی‌نژاد از #گیرنده تا #تلفن_همراه_رییس_جمهور و #پایتخت ؟؟

➖کپی‌برداری سکانس معرفی رحمت نزد مشاور رییس جمهور از سکانس معرفی زاپاتا در #ویوا_زاپاتا

➖بلاتکلیفی در پایان‌بندی! البته تقصیر حاتمی‌کیا نیست‌‌چون آن قدر اتفاقات ریز و درشت در سه ماه گذشته از اعتراضات بنزینی تا ترور سردار تا سقوط هواپیما روی داده که واقعا جمع کردن فیلمی با مضمون اعتراض را کار حضرت فیل کرده! ولی حداقل انتظار از حاتمی‌کیا این بود که فیلمی با چنین پایان‌بندی را اصلا به جشنواره ندهد بلکه تا اکران به ایده‌ای منطقی برای پایان داستانش برسد

?سکانس
–آب گرفتگی مزرعه با نوای ساکسیفون

?کاراکتر
–رییس شورای عدل‌آباد با بازی جهانگیر الماسی

?دیالوگ
–خدا کنه امامزاده پاستور حاجت بده!!

–دیدن گندم به صرفه نیست، ماشین کاشتن جاش!

–شما هم ببینی پدرزن آینده‌ت وسط دعواس، جوگیر
میشی

–ملا زبون ملا رو بهتر از همه میفهمه

?جوک
–رییس جمهور، رییس همه س

–ریش حنابسته ملا با بازی مهدی فقیه

–محمد فیلی با شمایل #بسیم_بیک سریال #روزی_روزگاری

–تک چرخ اکبر رحمتی(مش خیرالله) با تراکتور فیات!!

–شریفی‌نیا با گریم حسن روحانی و ادبیات حاجی گرینوف #اخراجیها در نقش مشاور روحانی!!

⁉️پرسش

–اوج که علاقمند کمدی‌سازی است چرا بر روی ده‌نمکی که هم مومن و هم انقلابی و هم خودی است و هم علاقه وافر به کمدی‌سازی دارد، سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟؟ چه کاریست کمدی‌سازی با افراد غیرمتخصص!

☑️نتیجه فنی

–ده‌نمکی از حاتمی‌کیا باهوش‌تر است که #زندانیها را به جشنواره نداد و مستقیم روانه اکران کرد. آن یکی خیلی خوب تغییر اوضاع را درک کرد و با تغییر بازی، حاشیه امن برای فیلمش خرید تا به اکران برسد ولی این یکی انگار حتی یک مشاور آگاه کناردستش نبوده که درباره ریسک بالای رونمایی چنین فیلم مغشوشی در جشنواره بهش هشدار دهد؟؟!!