1

خروجی راه‌اندازی یک محفل تازه در روزگار ریاضت اقتصادی بدنه صنف⇐عدم اقبال تهیه‌کنندگان شاخص+رونمایی از تندیسی یادآور یک جشنواره مهم فرنگی!+عکس

سینماروزان: دو روز قبل بود که خبر از راه اندازی یک جشن محفلی تازه در خانه سینما دادیم؛ جشنی که توسط شاخه تهیه کنندگان انجمن فنون و هنرهای سینمایی راه اندازی شده(اینجا را بخوانید) و اولین دوره آن نیز با حک شدن لوگوی تصویرشهر وابسته به شهرداری روی کارتهای دعوت در پردیس ملت وابسته به شهرداری برگزار شد.

به گزارش سینماروزان تجلیل از تهیه کنندگان فیلم 3ارگانی «ماجرای نیمروز» و فیلم 2ارگانی «نفس» از جمله دلایل برپایی این جشن بود اما علیرغم آن که برگزارکننده جشن کوشیده بود کارتهای دعوت به آن را برای اغلب تهیه کنندگان بفرستد اما رغبتی جدی از سوی حرفه‌ایهای تهیه کنندگان به این محفل صورت نگرفته بود.

یکی از دلایل این عدم رغبت شاید همان تجلیل بی دلیلی باشد که برگزارکنندگان برای تهیه کنندگان آثار ارگانی ترتیب دادند؛ آن هم در حالی که جشن خانه سینما به تازگی برگزار شده بود و اگر بنای تجلیل بوده باید در همان جشن صورت گرفته باشد.

در شرایطی که بخش عمده تهیه کنندگان باسابقه ایران شاید هر 5 سال یک بار هم نتوانند ایده های خود را عملیاتی کنند اینکه نورسیدگانی وابسته به ارگانها و منابع عمومی در محفلی صنفی که نام تهیه کنندگان را بر خود دارد، بر صدر نشینند چندان با اقبال این طیف از صنف سینما مواجه نشد.

شاید برای همین بود که تقریبا به تعداد انگشتان یک دست هم تهیه کننده شاخص در محفلی که منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و همسرش فرشته طائرپور در آن حاضر بودند، حضور نداشت.

به هر حال در روزگاری که بعد از سالها ادعای فعالیت صنفی هنوز یک درمانگاه اختصاصی برای بدنه صنف وجود ندارد معلوم است که صرف هزینه برای چنین محافلی که کمترین سودی به حال بدنه ندارد با اقبال مواجه نشود.

در کنار این خلوتی محفل، اعطای تندیسی منقش به یوزپلنگ به تجلیل شوندگان هم توی ذوق می زد!!

هر مخاطب سینمایی میداند که یوزپلنگ نماد جشنواره سوئیسی لوکارنو است که بعد از کن و ونیز و برلین جزو مهمترین جشنواره‌های اروپایی به شمار می رود و اینکه از نماد این جشنواره برای طراحی تندیسی تازه در خانه سینما استفاده شود هم اوج کج‌سلیقگی بود.

تندیس یوزپلنگ که یادآور جشنواره لوکارنو است
تندیس یوزپلنگ که یادآور جشنواره لوکارنو است!!