1

خانه سینما باز بیانیه بی‌امضاء داد؛ این بار در موضوعی بی‌ربط و به بهانه حمایت از صنوفی که خانه را قبول ندارند!/آیا این بیانیه‌های شتابزده برای گریز از پاسخگویی خانه در چرایی حذف هزاران سینماگر از فهرست عیدی میلیاردی ارشاد است؟ یا مفری برای عدم پاسخگویی درباره سرانجام هزاران سبدکالای ورودی به خانه؟؟

سینماروزان: به تازگی درباره چرایی صدور بیانیه‌های بی‌امضاء منسوب به خانه سینما نوشتیم و درباره این طرح پرسش کردیم که چرا یک نفر در خانه سینما نیست که پای این بیانیه‌ها را امضاء کند؟

با این حال باز یک بیانیه بی‌امضای دیگر از سوی خانه سینما صادر شده است؛ بیانیه‌ای درباره اتفاقات شورای صنفی نمایش که اساسا ربطی به خانه سینما ندارد چون ارکان اساسی اکران تهیه‌کنندگان و سینماداران که هر دو صنف از خانه سینما انشعاب کرده‌اند.

نگارنده مجهول‌الهویه بیانیه بی‌امضای تازه خانه سینما مدعی شده ملزم به صیانت از اصنافی همچون شورایعالی تهیه‌کنندگان و انجمن سینماداران است درشرایطی که هیچ کدام از این دو صنف خانه را به رسمیت نمی‌شناسند و مضحک اینجاست که رونوشت این نامه بی‌امضا هم حواله این دو صنف شده.

در بیانیه بی‌امضای تازه خانه چنین آمده: در شرایطی که همه توان سینمای ایران می بایست در مسیر عبور از بحران اجتماعی – اقتصادی ناشی از دوران کرونا تجمیع شود . وقایع رخ داده پیرامون دورة جدید شورای صنفی نمایش به انباشت افزون تر معضلات منجر میشود. مجموعه پیامدها در دوران تغییرات پی در پی ، فن­آوری های نوین ، کیفیت بازار ، سیستم های آموزشی، فرصت های در اختیار همگان ، تغییر کارکرد ابزار ، سرمایه و محل عرضه ، همة ما را وادار می کند ، در معنای فعالیتی خود تجدید نظر کنیم. در چنین شرایطی کدام عقل سلیمی تشدید تقابل با نهاد صنفی را جایگزین تعامل سازنده برای فردای بهتر سینمای جمهوری اسلامی ایران کرده است؟ مشی صواب آن است دولت و سازمان سینمایی اگر توان رفع کل مضایق را ندارند، زخمی بر این پیکرة گرفتار وارد نسازند. روشن است که شورای صنفی نمایش در سال جاری و پس از بازگشایی نیازمند حداکثر عقلانیت ، تدبیر و تمشیت امور است و این میسر نمی شود مگر آنکه هم از جهت سازوکار اجرایی، این شورا واقعاً منتخب اصناف و اصناف نیز مقید به معرفی نمایندگانی باشند که برای معضلات پساکرونا طرح و برنامه داشته باشند. شیوه غیر مرسوم و حتی غیر طبیعی معرفی شورای صنفی جدید به هیچ وجه مورد تائید خانه سینما ، تهیه کنندگان و کارگردانان نمی باشد.
لذا از جنابعالی تقاضا داریم عاجلاً این روند متوقف گردد و نمایندگان مرسوم و ذی مدخل با نظارت عالیه خانه سینما معرفی شوند. در غیر این صورت هشدار جدی، روشن و صریح خانه سینما این است که بیم آن می رود در شرایطی که حداکثر آرامش در این روزها و ماه های آتی نیاز مبرم جامعه سینمایی است دور جدیدی از کشمکش های بی حاصل شروع شود که متضرر اصلی آن سینمای کشور است . بدیهی است خانه سینما بنابر وظیفه ذاتی و قانونی خود ملزم به صیانت از اصناف ذینفع (انجمن سینماداران ، انجمن صنفی پخش کنندگان ، شورای عالی تهیه کنندگان و انجمن صنفی کارگردانان) خواهد بود. و از هر اقدامی در تثبیت آرامش و دفاع از اصناف عضو خود دریغ نخواهدکرد.

اینکه چرا خانه سینما در ماههای اخیر و در کوران التهابات اقتصادی منتج از کرونا حتی یک بیانیه نداد و مدام وعده آینده را برای حل مشکل داد معلوم نیست!

اینکه خانه سینما یک پاسخ منطقی در چرایی حذف بیش از دوهزارنفر از عیدی میلیاردی ارشاد نداده و نمی‌گوید هزاران سبدکالای ورودی به خانه چه شده است ولی درباره موضوعی بی‌ربط به نام شورای صنفی نمایش بیانیه‌های بی‌امضا می‌دهد معنایی دارد جز تشبث به موضوعات بی‌ربط برای گریز از پاسخگویی درباره مسائل اساسی صنف؟؟