1

“خانه دختر” با وجود داشتن پروانه نمایش توقیف شد/آقای کارگردان! خوشحال باشید که مدیران سینمایی در پشت صحنه فیلم بعدی‌تان حضور خواهند یافت

سینماژورنال/ورتا چمانی: متاسفانه یک بار دیگر ترس از واکنشهای افراطیون کار دست مدیران سینمایی داد و یک فیلم دیگر با وجود داشتن پروانه نمایش توقیف شد.

به گزارش سینماژورنال بعد از “عصبانی نیستم” و “خانه پدری” حالا “خانه دختر” تازه ترین فیلم شهرام شاه حسینی با وجود داشتن پروانه نمایش و در حالی که در آستانه اکران بود از سبد نمایش خارج شد.

درست شبیه به اتفاقی که برای “عصبانی نیستم” و “خانه پدری” رخ داد درباره “خانه دختر” هم شورای صنفی اکران این مساله را طرح کرد که اکران فیلم در شرایط فعلی به صلاح نیست و طبیعتا این شرایط فعلی همچنان ادامه خواهد داشت و بعید است که حداقل در مدیریت فعلی این فیلم بتواند رنگ اکران ببیند.

توقیف “خانه دختر” مقارن با دیدار رییس سازمان سینمایی با کارگردان “عصبانی نیستم”

جالب اینجاست که توقیف “خانه دختر” درست همان روزی رخ داد که رییس سازمان سینمایی به بازدید از پشت صحنه فیلم تازه کارگردان “عصبانی نیستم” یعنی “لانتوری” رفت! تنها ساعاتی پس از دیدار ایوبی با رضا درمیشیان، باران کوثری و نوید محمدزاده خبر توقیف “خانه دختر” به گوش رسید!

و چقدر این تقارن ابزورد است. یادمان نمی رود که “عصبانی نیستم” هم در آستانه اکران و با وجود داشتن پروانه نمایش به دلیل فشارهای افراطیونی که تعابیر دلخواه خود را از فیلم بیرون کشیده بودند توقیف شد و در همه ماههای بعدش تا همین امروز وعده اکران فیلم در موقعیتی بهتر به کارگردان داده شد.

با این حال نه تنها این موقعیت بهتر فراهم نشد که یک فیلم دیگر با وجود داشتن پروانه نمایش و در آستانه اکران توقیف شد تا مشخص شود همچنان این نظرات برخی رسانه های افراطی است که تصمیم گیریهای مدیران سینمایی را شکل می دهد.

دورنمای مبهم پیش روی سینماگران

این تصمیم گیریها مطمئنا دورنمای خوبی را پیش روی سینماگران کشور ما قرار نخواهد داد بخصوص که آنها امیدوار بودند به سخنان رییس سازمان سینمایی که صراحتا از این گفته بود که امسال سینما شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد.

یادمان نمی رود رییس سازمان سینمایی اسفندماه سال قبل از این گفته بود که سال 94 سال سکوت نخواهد بود! حالا باید دید آیا سکوت این مدیر سینمایی درباره جلوگیری از اکران فیلمهای مجوزدار شکسته خواهد شد یا خیر؟

محصولی از یک سری جوان مستعد و جسور

“خانه دختر” ثمره تلاش گروهی از جوانان مستعد سینمای ایران بود؛ از محمد شایسته تهیه کننده کار که کوشید با این فیلم از سایه برادرانش بیرون آمده و کاری کند که بسیاری از مخاطبان جشنواره مبهوت شوند تا شهرام شاه حسینی کارگردان فیلم که بعد از سالها دستیاری آدمهای بزرگ سینما و البته سعی و خطاهایش در سینمای تجاری با این فیلم به دل سینمای گزنده اجتماعی زد و البته پرویز شهبازی که یکی از بهترین فیلمنامه هایش را برای کار در اختیار شاه حسینی قرار داد.

در پشت صحنه تولید نیز چهره های جوانی مانند مرتضی غفوری تصویربردار به شدت خوش ذوق و مستعد وطنی حضور داشتند و البته یک موزیسین توانا و قدرنادیده به نام یحیی سپهری شکیب که یکی از بهترین موسیقی متنهای سالهای اخیر را برای “خانه دختر” خلق کرد. آیدین ظریف طراح صحنه فیلم نیز از جمله جوانانی است که در آینده بیشتر از او می شنویم.

توقیف “خانه دختر” قطعا که بیشتر از هر کس ناراحتی این جوانان جسور سینما را فراهم خواهد کرد و البته پرسش اصلی از جناب ایوبی است که چگونه می خواهد ناراحتی این جوانان را برطرف کند؟

شهرام جان! خوشحال باش…

شهرام شاه حسینی کارگردان “خانه دختر” یک تفاوت عمده با بقیه عوامل فیلم دارد و آن هم اینکه برای ایشان این امیدواری وجود دارد که به محض کلید زدن فیلم چهارمش رییس سازمان سینمایی را به عنوان مهمان ویژه پشت صحنه کنار خود داشته باشد!!!