1

خاطره نگاری فرهاد اصلانی از قایم شدن در جشن حافظ/ادای دین بازیگر “لانتوری” به علی نصیریان+عکس

سینماژورنال: ضیافت شانزدهمین جشن حافظ شب گذشته در باشگاه باروک و در فضایی گرم و صمیمی و با حضور چهره‌های شاخص سینمای ایران برگزار شد تا هم برندگان تندیس حافظ در فضایی متفاوت هدایای خود را دریافت کنند و هم فرصتی باشد برای آشنایی و معاشرت بیشتر و خودمانی سینمایی‌ها. مراسمی که با حضور آذر معماریان، تهیه‌کننده‌ی جشن حافظ، بر روی صحنه برای معرفی و قدردانی از حامیان مالی و معنوی این جشن شروع شد.

به گزارش سینماژورنال از جمله نکات این مراسم جایی بود که فرهاد اصلانی با اشاره به سالها پیش که برای اولین بار نامزد دریافت جشن حافظ شده بود از خجالتی گفت که به هنگام خواندن نام برندگان جوایز گریبانش را گرفته است.

فرهاد اصلانی که امسال برای اولین بار برنده‌ تندیس حافظ شده خاطره‌ای را از اولین حضورش در این جشن تعریف کرد؛ زمانی که برای سریال «خانه‌ای در تاریکی» نامزد جایزه بازیگر بهترین بازیگر مرد تلویزیونی بوده اما تندیس در آن دوره برای سریال «دایره تردید» به فرامرز صدیقی می‌رسد.

فرهاد اصلانی با اشاره به آن روزگار گفت: وقتی که دیدم که آقای معلم اهداکنندگان جایزه را به صورت بداهه و از میان حاضران در سالن صدا می‌زند، از ترس و خجالت رفتم بیرون از سالن و قایم شدم که آقای صدیقی مرا دیدند…

ادای دین بازیگر “لانتوری” به علی نصیریان

نوید محمدزاده بازیگری که “لانتوری” را آماده اکران دارد و خود را از سر صحنه تئاتر به این ضیافت رسانده بود نیز بعد از دریافت جایزه اش اعلام کرد بازیگران جوان امثال خودش با دیدن نقش‌آفرینی درخشان بزرگانی چون علی نصیریان برای بازی کردن جان می‌گیرند.

جشنی برای ادامه دهندگان منش حافظ

  علی معلم، مدیر مسئول و سردبیر نشریه دنیای تصویر و دبیر جشن حافظ در این مراسم لحظاتی را درباره‌ی چرایی وجود این جشن و نسبت نام حافظ با آن صحبت کند.

وی گفت: مشخص است که پدیده‌ی سینما در عصر حافظ وجود خارجی نداشته اما سینما در دنیای امروزی کامل‌ترین تجسم هنر و از سوی دیگر حافظ هم سمبل و الگوی کامل هنرمند در فرهنگ ایرانی است.

معلم ادامه داد: حافظ منتخب عام و خاص و عارف و عامی فارسی‌زبانان و ایرانیان است. شعر در زمان حافظ آییه اوضاع و احوال آن روزگار است و امروز سینما این آیینگی را بر عهده دارد. حافظ از یک سو روایتگر اوضاع و احوال روزگار خویش و از سوی دیگر هنرش فراتر از مرزهای مکان و زمان جغرافیایی است. حافظ هنرمند دینی و وام‌دار کلام وحی است. حقایقی دینی را بیشتر از تعصب، قشری‌گری و زهد خشک قبول دارد. پیرو مکتب رندی است و عشق.»

سردبیر دنیای تصویر خاطرنشان ساخت:  از همین رو جهان‌بینی و نگرش هنری و اجتماعی متاثر از خواجه شیراز خط مشی جشن سینمایی حافظ است؛ جشنی که در سینمای ایران به دنبال تقدیر و کشف آثاری است که علاوه بر تکنیک، واجد معنا و مفهوم درست باشد و اگر نگاه نقادانه‌ و موضع اجتماعی دارند این رویکرد منصفانه و هوشمندانه به زبان سینما تصویر شود. این رویکرد جشن حافظ نه به ادعا بلکه بنا به کارنامه‌ی چندساله‌ی این مراسم سینمایی و تلویزیونی قابل اثبات است. جشن سینمایی حافظ با این امید و انگیزه تاسیس شده که بتواند با کشف و تقدیر آثار سینمایی ایران، به رشد جریانی در فرهنگ و هنر کمک کند که در دنیای معاصر خود ادامه‌ دهنده منش و هنر حافظ باشند.

علی نصیریان: اوضاع فرهنگ آن قدرها هم بد نیست

بعد از آن نوبت به تقدیر از برگزیدگان جشن امسال رسید و چهره‌هایی چون علی نصیریان، مهران مدیری، فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی، علیرضا رئیسیان، شهرام مکری، سعید روستایی، سعید ملکان، پریناز ایزدیار، ستاره اسکندری، مسعود بهبهانی نیا، نسرین نصرتی، بایرام فضلی، آرش لاهوتی، لقمان خالدی، بهرام دهقانی و نوید محمدزاده به روی صحنه رفتند.

علی نصیریان روی صحنه بار دیگر اشاره کرد که فرهنگ پدیده‌ای مردمی است: «اوضاع فرهنگ امروز آن‌‌قدرها هم بد نیست. اگر با دیدی بازتر به وضعیت و شرایط فرهنگ و هنر امروز ایران نگاه کنیم، اتفاقا می‌توانیم شاهد پیشرفت‌ها و رشد چشمگیر در حوزه‌های مختلف باشیم.»

هم‌چنین در این ضیافت از اعضای هیئت داوران و چهره‌هایی چون رضا یزدانی، حجت اشرف‌زاده، رسول نجفیان، ارشا اقدسی، سپند امیرسلیمانی، کوروش تهامی، رضا سورتیجی و تیم دوبله همزمان تهران داب شو تقدیر شد که به جشن حافظ آمدند و برنامه اجرا کردند تا خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای سینمایی‌ها رقم بزنند.