1

خاطره‌نگاری روحانیِ کوچک از ترانه تیتراژ فیلم فردین+عکس

سینماژورنال: شهرداد روحانی آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی از جمله چهره های موسیقی ایران است که در عرصه جهانی برای خود نامی به هم زده است.

به گزارش سینماژورنال شهرداد روحانی برادر کوچکتر انوشیروان روحانی است و در آکادمی موسیقی وین درس آهنگسازی و تنظیم آهنگ خوانده است.

این موزیسین ایرانی که متولد ششم خرداد ماه 1333 است با نگارش یادداشتی به توصیف زیباترین هدیه تولدی پرداخته که دریافت کرده است.

شهرداد روحانی که بخاطر رهبری ارکستر یانی آهنگساز یونانی در کنسرت لندن وی بشدت شهرت یافت در یادداشتی که به “شهروند” داده بهترین هدیه تولد زندگیش را اجرای مجدد یکی از قطعات قدیمی اش توسط یک جوان دانسته است. این قطعه مربوط میشود به فیلمی به نام “بر فراز آسمانها” به کارگردانی محمدعلی فردین که نقش اصلیش را هم خود فردین بازی می کرد.

جالب است که سناریست “بر فراز آسمانها” احمد بهبهانی بود که بعد از انقلاب اسلامی هم فعالیت داشت و از جمله در نگارش فیلمنامه نسخه سینمایی “شهر موشها” حضور داشت.

سینماژورنال متن کامل یادداشت روحانی در این باره را ارائه می کند:

هدیه ای که یادآوری‌اش مرا سر شوق می‌آورد

 شکی نیست که هدیه تولد، ماندگارترین هدیه در زندگی هر انسانی است. من هم در طول سال‌های زندگی‌ام بارها هدایایی گرفته‌ام که هرکدام اثر ویژه‌ای بر روح من گذاشته است؛ از خواندن آهنگ Happy birthday توسط نوازندگان و مردم حاضر در کنسرت‌های خارج از ایران گرفته تا آوردن کیک تولد روی صحنه و… اما یک‌ماه‌واندی پیش، زمانی که با اندکی یأس قرار بود ساعت چهار صبح ایران را به مقصد آمریکا ترک کنم و درحالی‌که تنها دو روز به تولدم مانده بود، نیمه‌شب هدیه‌ای از نوازندگان خوب و قدیمی ارکستر سمفونیک تهران گرفتم که تا همین امروز هم یادآوری‌اش مرا سر شوق می‌آورد.

تیتراژ پایانی “بر فراز آسمان‌ها”

وقتی ١٨سال داشتم، قبل از آنکه برای ادامه تحصیل به خارج از ایران مهاجرت کنم، قطعه‌ای ساختم که بعدها در تیتراژ پایانی فیلم «بر فراز آسمان‌ها» استفاده شد. خوب به ‌خاطر دارم که این قطعه را با نوازنده‌های طرازاول آن زمان ضبط کرده بودم و وقتی از ایران می‌رفتم، نمی‌دانستم که تکلیف این قطعه چه می‌شود. حتی فیلم را هم ندیده بودم چون در سال‌های نزدیک به انقلاب پخش شد و بالطبع زمان چندان مناسبی نبود که دیده شود. خوب یادم هست که چون مرحوم واروژان موسیقی متن این فیلم را ساخته بود، اغلب مردم تصور می‌کردند که موسیقی تیتراژ پایانی هم ساخته اوست.

رضا تاجبخش اجرای جدید قطعه را هدیه داد

درحالی‌که این قطعه‌ای بود که من در ١٨ سالگی ساخته بودم و اصلا نمی‌دانستم تکلیفش چه می‌شود. آن شب چندنفر از نوازندگان ارکستر با همین قطعه مرا غافلگیر کردند. وقتی به دیدنم آمدند گفتند آقای رضا تاجبخش با شنیدن نوار آن قطعه که چهل‌واندی‌سال پیش، اجرا و ضبط کرده بودیم تمام نت‌ها را نوشته و با تبحر زیاد همان تنظیم و ارکستراسیون را (که بسیار هم دشوار است) بازنویسی کرده است و حدود ٣٠ نفر از نوازندگان خوب کشورمان در استودیو – با هزینه شخصی و علاقه خود- آن را دوباره اجرا و ضبط کرده‌اند. اما ماجرای هدیه بی‌نظیر تولد من به همین‌جا ختم نشد.

بر فراز آسمانها
فردین با گریم یک خلبان در “بر فراز آسمانها”

بعد از بیش از ٤٠سال قطعه‌ای را که در نوجوانی ساخته بودم، در استودیویی می‌شنیدم که برای اولین‌بار آن را در آنجا ضبط کرده بودم

من این قطعه را برای اولین‌بار در استودیو «بل» که هنوز هم فعال است، با آقای ویگن داووی ضبط کرده بودم و نوازنده‌ها آن شب – که ساعت دیگر از نیمه هم گذشته بود- مرا به همان استودیو بردند و آن قطعه را برایم پخش کردند. بعد از بیش از ٤٠سال – یک ماه پیش- قطعه‌ای را که در نوجوانی ساخته بودم، در استودیویی می‌شنیدم که برای اولین‌بار آن را در آنجا ضبط کرده بودم. تمام آن خاطرات برایم زنده شد؛ راهروهای استودیو بل، شور و شوق جوانی برای ضبط قطعه‌ای تازه، نوازنده‌هایی که در همان راهرو‌ها راه می‌رفتند و موسیقی‌ای که در گوش‌جانم می‌پیچید.

تشکر از نیما مسیحا و رضا تاجبخش

حالا بعد از گذشت یک ماه مطلع شدم این تک‌آهنگ را که با صدای خواننده توانمند و خوش‌صدای کشورمان، نیما مسیحا، ضبط شده بود – برای دانلود- روی سایت موسیقی ما گذاشته‌اند. این بهانه‌ای شد تا از طریق این چند خط بار دیگر از نوازندگان عزیزی که چنین هدیه خاطره‌انگیزی را – به مناسبت روز تولدم- به من دادند، تشکر کنم؛ هدیه‌ای که در پاسخش تنها می‌توانم بگویم، همیشه در قلب من جای دارید…