1

خاطرات تهیه‌کننده “مارمولک” از نمایش “رمبو” برای رزمندگان عملیات بیت‌المقدس+توقیف “بازمانده” به‌خاطر بی‌حجابی زنان ارتش اسراییل

سینماروزان: اغلب تصاویر رسمی که رسانه‌های حاکمیت همچون صداوسیما از دوران جنگ و تاریخ هنر در ادوار مختلف ارائه می‌دهند، گاهی خیلی متفاوت است از آنچه در واقع روی داده است؛ فی‌المثل رسانه‌های رسمی مدام می‌خواهند رزمندگان را افرادی معناگرا معرفی کنند که هیچ گونه علقه هالیوودی هم نداشته‌اند ولی واقع امر چنین نیست.

منوچهر محمدی که سابقه تولید آثاری ماندگار همچون “مارمولک” و “میم مثل مادر” را در کارنامه دارد، با اشاره به خاطراتش از روزگار جنگ به “دنیای تصویر” گفت: با خانواده‌ام زمان جنگ در آبادان بودم و جالب اینجا که در جریان عملیات بیت‌المقدس و در فواصلی که عملیات نیست و رزمندگان کار خاصی نداشتند، گروهی بودند که برای تزریق روحیه به رزمندگان برایشان فیلم نشان میدادند و از جمله این فیلمها “اولین خون” با بازی سیلوستر استالونه در نقش جان رمبو بود!!

محمدی درباره انسان‌گرایی شرقی نضج‌یافته در سینمای ابتدای انقلاب ادامه داد: در آن دوران بصورت غریزی یا فکرشده فهمیدند اگر بخواهند پایه‌های تمدن اسلامی را وارد سینما کنند یک نمونه‌اش انسان‌گرایی شرقی-اسلامی است و برای همین بود که آن فیلمها به دنیا دعوت شد. مثلا در “مهاجر” یک ارتباط عارفانه با شیء پرنده روایت میشود یا در آثار عباس کیارستمی همین انسان‌گرایی به‌گونه‌ای دیگر ارائه شد ولی این انسان‌گرایی شرقی سرکوب شد و دریچه‌ها بسته شد.

منوچهر محمدی با ذکر مثال از تجربه‌ای که خودش در تولید “بازمانده” از سر گذرانده، بیان داشت: “بازمانده” یکی از فیلمهای شاخص سینمای ایران در رابطه با اشغالگری اسرائیل است که سال۷۴ تولید شد ولی توقیف شد! چرا؟ دلیلش این بود که فیلم، بی‌حجابی دارد! بی‌حجاب‌ها در این فیلم چه کسانی هستند؟ زن‌های ارتش اسرائیل یعنی من باید سر زن اسرائیلی که با اسلحه آمده دارد فلسطینی‌ها را می‌کشد، حجاب می‌کردم؟؟؟! درنهایت “بازمانده” سال ۷۴ توقیف شد و سال ۷۵ بعد از اینکه تعدادی از آقایان فیلم را دیدند، مجوز گرفت.