1

حمله رسانه‌ اصلاح‌طلب به «ساعت ۵عصر» و مهران مدیری⇐دست‌به‌دامن ترفندهایی شگرف شد برای بیشتر دیده‌شدن!/نتوانست با طیف وسیعی از مخاطب ارتباط گیرد/ریزش مخاطب زودتر از حد تصور رخ داد

سینماروزان: اکران نخستین ساخته سینمایی مهران مدیری با عنوان «ساعت 5 عصر» از همان روزهای ابتدایی اکران با دو نوع نگاه مواجه بود؛ یکی نگاه کسانی که آن را محصولی کاملا تلویزیونی میدانستند که البته توسط محمود کلاری فیلمبرداری شده(!) و برخی نیز در نقد محتوایی نگاه برزخی که فیلم از کلانشهر تهران ارائه داده را می‌ستودند.

به گزارش سینماروزان فارغ از همه اینها تلاش مدیری برای شکل دهی نوعی فرآیند تبلیغی عجیب و غریب برای فیلمش بود که به چشم آمد؛ از اکرانهای مردمی بامدادی گرفته تا اعطای پژو206 به مخاطبان! این روند با انتقاد روزنامه اصلاح طلب «شرق» مواجه شده است که در گزارشی با نام «ارتباط گیری از نوع مدیری» به آن تاخته است.

متن گزارش «شرق» را بخوانید:

فیلمی که قرار بود گیشه تابستانی سینمای ایران را فتح کند، این روزها دست‌به‌دامن ترفندهایی شگرف برای بیشتر دیده‌شدن شده است؛ از رکورد‌شکنی حضور هنرمندان در افتتاحیه فیلم گرفته تا تعداد بلیت فروخته‌شده در روز ابتدایی اکران و…؛ همه این حواشی برای نخستین ساخته مهران مدیری، «ساعت ٥ عصر»، بود؛ فیلمی که بسیاری با ذهنیت دیدن فیلم کمدی از او راهی سالن‌های سینما شدند و با اتفاقی خلاف چیزی که از او انتظار داشتند روبه‌رو شدند، اما مدیری برای منتقدان فیلمش پاسخ داشت، آن‌هم تفاوت در نگاهش به کمدی بود و اینکه مخاطبانش قطعا با کمدی متفاوتی روبه‌رو خواهند شد.
اما پس از حواشی حضورش در دیدار مردمی فیلمش در مشهد و ویدئویی که از آن در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و سفر او با خودرو مدل‌بالا و بادیگاردهایش را نشان می‌داد، باز هم نقد و نظرهایی را نسبت به آنچه مدیری در حاشیه اکران فیلم «ساعت ٥ عصر» به مخاطبانش ارائه می‌دهد را آغاز کرد. بسیاری رفتار مدیری را غلو‌آمیز توصیف کردند و برخی دیگر همه این حواشی را پای فروش بیشتر فیلم نوشتند.
فیلم «ساعت ٥ عصر» با تمام حواشی‌اش در یکی، دو هفته نخست توانست طیفی از مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشاند، اما ریزش مخاطب این فیلم سینمایی زودتر از چیزی که حدس زده می‌شد اتفاق افتاد و این فیلم نتوانست آن‌طور که سازندگانش انتظار داشتند با طیف وسیع‌تری از مخاطبان ارتباط برقرار کند. مهران مدیری در نخستین ساخته سینمایی‌اش راهی را طی کرد که به نظر بیشتر شبیه یک ریسک بزرگ بود؛ ساخت فیلمی که به گفته خودش نوع کمدی خاص خود را دارد و بالطبع همین موضوع یکی از دلایل عدم ارتباط با گستره عظیمی از مخاطبانی است که سینما را برای سرگرمی انتخاب می‌کنند؛ مخاطباني كه خیلی سخت می‌توانند به ساخته‌ای این‌چنینی ارتباط برقرار کنند و از سوی دیگر در ارتباط‌گیری با طیف دیگری از مخاطبان که معمولا با نگاه سخت‌گیرانه ساخته‌های سینمایی را رصد می‌کنند ناموفق عمل کرد. 
در نهایت فیلم سینمایی «ساعت ٥ عصر» در ادامه اکران نتوانست اقبال عمومی را به‌همراه داشته باشد و تب تند روزهای ابتدایی تبلیغات این فیلم فروکش کرد، اما پس از چند روز مدیری بار دیگر از طریق صفحات مجازی برای طرفدارانش پیغامی را منتشر و توضیحاتی را درباره حواشی فیلمش رسانه‌ای کرد. او پس از هفته‌ها، از سوءتفاهم‌های پیش‌آمده مبنی‌بر آنچه رکورد‌شکنی فیلم در روزهای نخست اکران بود، صحبت کرد. او گفت: «منظورم از رکورد‌شکنی به‌لحاظ مالی نیست، بلکه به‌لحاظ جریان‌سازی است. این همه نقد خوب و بد در مورد فیلم نوشته می‌شود که به نظرم به این دلیل است که فیلم جریانی تازه را در سینمای کمدی شروع کرده». او بار دیگر تأکید کرد مقصود از رکوردشکنی، رکورد تعداد بیننده بوده است و اینکه مردم از حرف‌های یکدیگر در مورد فیلم قضاوت نکنند و هرکس تحلیل خودش را از فیلم ارائه کند.
مهران مدیری پس از هفته‌ها از آغاز اکران فیلمش قصد دارد تا بار دیگر دیدارهای مردمی را در شهرستان‌ها  آغاز کند، اما این‌بار دست به اقدام دیگری زده است. او که معمولا از مصاحبه با رسانه‌ها امتناع می‌کند، پس از ١٥ سال، برای اولین‌بار گفت‌وگوی دوساعته‌ای با دو منتقد سینمایی داشت. تا تماشاگران فیلمش دو ساعت پیش از نمایش فیلم صحبت‌های او را بشنوند و با خرید بلیت‌های فیلم در سالنی که مدیری پیش از نمایش فیلمش در آن بود حضور پیدا کنند. مدیری در این گفت‌وگو از خاطرات دور و نزدیکش در سینما و تلویزیون صحبت کرد.
او در ابتدای صحبت‌هایش به شروع فعالیت حرفه‌ای‌اش از تئاتر اشاره کرد و گفت: «من پیش از ورودم به تلویزیون، هم در تئاتر و هم در رادیو فعالیت می‌کردم. آن زمان یک متن از برشت را برای اجرا ارائه کردم که با مشکلاتی مواجه شد و من را به چپ‌بودن متهم کردند، تاجایی‌که حراست تالار وحدت آمد و من را بردند و کتک زدند. آن‌موقع اوایل انقلاب بود و این اتفاق‌ها می‌افتاد».
مهران مدیری در این گفت‌وگوی زنده به حضورش در جبهه جنگ نیز اشاره کرد و در پاسخ به سؤالی درباره حضورش در جبهه توضیح داد: «از سال ٦٦ تا ٦٨؛ یعنی تا پایان جنگ در جبهه بودم و در عملیات مرصاد و حلبچه هم حضور داشتم. در جبهه هم هر کاری از دستم برمی‌آمد انجام می‌دادم و چند ماه قبل‌تر؛ یعنی حدود سال‌های ٦٥ هم در جبهه برای رزمنده‌ها در سنگرها نمایش بازی می‌کردیم. از راه دور به دشمن سنگ هم می‌زدیم، آر‌پی‌جی هم می‌زدم و مدتی هم راننده آمبولانس بودم».
او در ادامه و بعد از صحبت‌هایش درباره دوران ممنوع‌الفعاليت  خودش و گروه «ساعت خوش» بعد از پخش این مجموعه توضیح داد: بعد از «ساعت خوش» من و همه بچه‌ها، حتی عوامل فنی ممنوع‌الفعاليت شدیم، تاجایی‌که حتی من را به تئاتر شهر هم راه نمی‌دادند. آن‌موقع من قرار بود در فیلم سینمایی «ضیافت» مسعود کیمیایی بازی کنم، گریم شدم و مقابل دوربین هم رفتم، اما از ارشاد آمدند و گفتند اصلا چرا مدیری را سر کار راه دادید! من قرار بود در این فیلم نقشی را که فریبرز عرب‌نیا بازی کرد بازی کنم».
فیلم سینمایی «ساعت ٥ عصر» همچنان به اکرانش ادامه می‌دهد؛ فیلمی که به نظر می‌رسد به‌عنوان تجربه نخست سینمایی کارگردانش نتوانست آن‌طور که باید در گیشه موفق عمل کند و باید دید در روزهای آینده آیا حواشی دیگری باز هم «ساعت ٥ عصر» را سر زبان‌ها خواهد انداخت؟