1

حمایت بنیاد روایت از تولید فیلمی که هم اوباما دارد، هم جورج بوش و هم خشایارشاه!/تهیه‌کننده “میرزا کوچک خان” این فیلم را تولید کرده

سینماژورنال: چندی قبل تصویری از سیروس کهوری نژاد بازیگر “کریم سوسکه” در “اخراجیها” با گریمی که او را شبیه به “باراک اوباما” کرده بود در برخی رسانه ها منتشر شد.

به گزارش سینماژورنال این گریم مربوط بود به فیلمی به نام “فیلسوفهای احمق” که کارگردانی به نام سعید چاری آن را می سازد.

سعید چاری که پیش از این تجربه ساخت فیلم بلند دیگری به نام “تنها صداست که می ماند” را هم داشته است در گفتگویی با “تماشاگران امروز” به صراحت به حمایت بنیاد فرهنگی روایت از تولید فیلمش اشاره کرده است. بنیاد روایت همان بنیادی است که انجمن فیلم دفاع مقدس نیز یکی از زیرمجموعه های آن است.

جالب است که چاری با اشاره به این حمایت گفته است: بنیاد روایت که موسسه ای فرهنگی وابسته به بنیاد سینمایی جنگ و دفاع مقدس است پشت کار هستند. یک سری ارگانهای دیگر هم هستند ولی اینکه حمایت مالی باشد، نه. بیشتر جنبه مشاوره ای دارد. خود بنیاد روایت شهرک را در اختیارمان گذاشت و بخش اعظم کار آنجا فیلمبرداری میشود.

کیهان ملکی در نقش جورج بوش

تعداد بازیگران “فیلسوفهای احمق” هم خیلی زیاد است. چاری در این باره می گوید: بازیگرهایمان خیلی زیاد است. کار 123 بازیگر دارد و هر ده دقیقه یک بار بازیگرها تغییر می کنند. بازیگرهای معروف فقط 7 تا 8 دقیقه در فیلم حضور دارند و برای همین هزینه های تولیدمان بالا می رود.

چاری درباره این بازیگران می گوید: بازیگر نقش “خشایارشاه” مان خیلی معروف است. خیلی از بازیگران ما هنوز رو نشده اند. مثلا ما هنوز عکس گریم جورج بوش را هم رو نکرده ایم. بازیگر این نقش کیهان ملکی است!!! یعنی بازیگر کاراکتر “احد” در “روزگار جوانی”.

تهیه کننده “فیلسوفهای احمق” هادی مشکات است. چاری درباره وی بیان می دارد: ایشان تهیه کننده قدیمی سینما است و تهیه کنندگی فیلمهایی مثل “ترن” و “میرزا کوچک خان” را برعهده داشته است.

نقد سیاستهای آمریکا

به گزارش سینماژورنال آن طور که چاری ادعا کرده “فیلسوفهای احق” سیاست های امریکا و جرج بوش را بیان می کند به این صورت که بعد از حادثه ۱۱سپتامبر و حمله امریکا به عراق و افغانستان قصد دارد ایران را مورد هجمه قرار دهد اما شعار جنگ جنگ تا پیروزی ایران ترسی در دل امریکا می اندازد و آنها تصمیم می گیرند از طریق جنگ نرم و تولید فیلم هایی علیه ایران مبارزه را به شکلی دیگر آغاز کنند. یکی از ویژگی های این اثر حضور ۱۵۴ شخصیت اصلی با گریم های متفاوت است که نقطه جذب فیلم محسوب می شود.

 میرطاهر مظلومی، رضا رویگری، شراره رخام ،فرشید نوابی، سیروس میمنت، امیر زریوند و رضا صفایی از دیگر بازیگران فیلم هستند.