۲۷۰۷۱۳۹۶

حقایق درباره پشت پرده معادلات تولید «اولین تولد» در ایالات متحده+عکس

اولین تولد-علی عطشانی

سینماروزان: «اولين تولد» نام فيلمي است كه تا پيش از اين بيشتر شبيه يك بازي خبري با نامهاي مطرح هاليوودي بود، اما هم اكنون در شهر لس‌آنجلس آمريكا با برخی از بازيگران هاليوودي به كارگرداني علي عطشاني کلید خورده تا به عنوان اولين محصول مشترك ايران و آمريكا، از آن یاد شود.

اينكه علي عطشاني پس از دو سال که مدام اخبار متفاوت و گاه متناقضی درباره پروژه هالیوودیش منتشر می‌شد در نهایت با کلید زدن آن در تابستان سال جاری تمامي حواشي گذشته را تحت تأثیر قرار داد به جای خود، اما پیگیری اخبار مربوط به «اولین تولد» مخاطبان را به سمت فردی به نام پوریا ناصربخت می‌برد که هرچند در سینمای ایران تازه‌کار است اما در دو پروژه مشترک پرسروصدای این سالها حضور داشته است.

ناصربخت که دو سال قبل با حضور در تیم تولید «سلام بمبئی» اولین تجربه مشترک ایران-بالیوود، وارد سینمای ایران شد حالا نامش به عنوان جانشین تهیه کننده در «اولین تولد» آمده؛ این حضور از آن جهت اهمیت دارد که فارغ از هزینه های بالای تولید در هندوستان و حالا آمریکا تأمین دستمزدهای بازیگران غیرایرانی هم کاری به شدت حساس است.

در همین پروژه «اولین تولد» بازيگراني نظير «ول كيلمر»، «دنيس ريچاردز»، «رابرت نِپر»، «تيلور كول» و «تام برنجر» حضور دارند که قطعا تأمین هزینه دستمزدهای آنها بودجه سنگيني را به مالكان فيلم تحميل كرده و قاعدتا حضور ناصربخت به عنوان جانشين تهيه‌كننده بوده كه باعث تأمین بودجه و به نوعی روی غلتک افتادن پروژه شده است.

اما آیا این سرمایه گذار نورسیده با خرج پولهای برآمده از بیزنسهای دیگر در سینما ورود کرده یا ماجرا بُعدی دیگر دارد؟ آنچه از خلال گفتگوهای محدود ناصربخت پیداست اینكه به جای وارد کردن پولهای بادآورده به سینما مدعی استفاده از برندهاي تجاري براي تبليغات در سينماست؛ مسأله‌ای که هرچند کمابیش در سینمای ایران جریان دارد اما هیچ گاه فراگیر نشده.

پوریا ناصربخت پای‌بندی به راستی و متعهد بودن به خواسته هاي برندهاي تجاري را عامل حرکت روبه جلویش دانسته اما پرسش اصلی همچنان به جای خود باقیست كه وی چگونه در زمانی حدودا ٣ ساله توانسته دو پروژه مشترک کاملا پرهزینه را روی غلتک بیندازد؟

به بیان بهتر و منطبق با ادعاهای خودش درباره استفاده از برندهای تجاری برای تأمین سرمایه، در عقبه تولید پروژه هایی مانند «سلام بمبئی» و حالا «اولین تولد» کدام برندهای تجاری و مبتنی بر کدام استراتژی حضور داشته اند؟ و آیا این برندها فقط به دنبال حضور در پروژه های مشترک هستند یا در آینده نزدیک حضور آنها را در مدیومهای داخلی و مثلا سینما یا شبکه خانگی هم خواهیم دید؟

پوریا ناصربخت
پوریا ناصربخت

Print Friendly
تاريخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

بعدش؟

مطالب مرتبط

بی‌پرده با مخاطبین

ارسال نظر