1

حسین فرحبخش: برای اینکه سیمرغ را به بازیگر فلان پروژه دولتی بدهند ناجوانمردانه فرهاد اصلانی را کنار گذاشتند

حسین فرحبخش گفت: فرهاد اصلانی شگفتی “کوچه بی نام” بود و حقش بود که بخاطر بازی در این فیلم کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول مرد شود. اما برای اینکه بازیگر فلان پروژه دولتی سیمرغ را بگیرد ناجوانمردانه اصلانی را از فهرست کاندیداهای بهترین بازیگر مرد خارج کرده و او را برای نقش مکمل “دوران عاشقی” کاندیدا کردند.

سینماژورنال/ورتا چمانی: حسین فرحبخش کارگردان و تهیه کننده قدیمی سینمای ایران که همواره پیگیر سینمای روز ایران و جشنواره های فجر بوده است سی و سومین جشنواره فیلم فجر را یکی از بی بو و بی خاصیت ترین دوره های آن قلمداد می کند.

فرحبخش در گفتگو با سینماژورنال با بیان اینکه این جشنواره محصول تمام عیار سیاستهای مدیران سینمایی فعلی است خواستار بازنگری در چینش مدیریت رده بالای سینما شد.

نیاز داریم به مدیران جسور

فرحبخش با اشاره به اینکه در جشنواره بجای اینکه سینما ببینیم تلفیلم دیدیم به سینماژورنال گفت: اغلب آثار سینمایی جشنواره از رده خارج بودند و به نوعی توهین به تماشاگران به شمار می رفتند. این هم محصول سیاستهای مدیران سینمایی کشور است. او که رییس سازمان سینمایی است باید متوجه باشد که این همه فیلم بد ثمره یک مدیریت اشتباه است. مدیر سینمای ما می تواند رایزن فرهنگی خوب و بی حاشیه ای برای کشورمان باشد اما در عرصه سینما نیاز داریم به مدیران جسوری که بتوانند سینما را بالا بکشند.

بدترین و بی خاصیت ترین جشنواره سی و سه سال اخیر را شاهد بودیم

تهیه کننده ای که در کارنامه اش آثار تجاری پررنگتر است ادامه داد: شخصا از دوره اول یعنی بهمن 61 در جشنواره حضور داشتم و طی این سی و سه سال نیز همیشه فیلمهای جشنواره را مرور کرده ام. متاسفم که بگویم جشنواره امسال بدترین و بی خاصیت ترین جشنواره سی و سه سال اخیر بود و البته که آثار این جشنواره نمی توانند آبرویی را هم برای کشورمان به ارمغان آورند.

مدیر باید “نه گفتن” بلد باشد

حسین فرحبخش با بیان اینکه سیاستهای غلط سینمایی باعث شده که فیلمسازان به سمت سوژه های تکراری و فیلمهای آپارتمانی بروند افزود: ساده ترین ویژگی یک مدیر این است که “نه گفتن” بلد باشد. مدیر سینمایی هم باید در برابر فشارهای وارده ایستادگی کند و اجازه ندهد توصیه های این و آن پیش برنده جشنواره اش باشد. اینکه فیلمسازان را به سمت سوژه های مستعمل ببریم و سپس جشنواره ای با حضور فیلمهای تکراری برگزار کنیم که نشد مدیریت سینمایی.

فرحبخش ادامه داد: سیاستگذاری سینمایی یک سال اخیر ما حتما ایراد داشته که در یک جشنواره چندین فیلم با یک سوژه مثلا خیانت زناشویی می بینیم و البته پرداخت تازه ای هم از سوژه ها را شاهد نیستیم.

حسین فرحبخش
حسین فرحبخش

فیلمهایی که یا تکراری اند یا ساختار مالیخولیایی را در اذهان متبادر میکنند

کارگردان “خصوصی” و “عطش” درباره اینکه آیا حضور فیلمهایی مانند “استراحت مطلق” یا “دلم میخواد” میتوانست گرمابخش جشنواره باشد به سینماژورنال بیان داشت: با یک گل که بهار نمیشود و البته این را هم درنظر بگیریم که برخی از فیلمهای جامانده از جشنواره هم آثار قابل تاملی نبوده اند. مشکل این فیلمها این است که براساس سیاستهای غلط ساخته شده اند و همین است که یا تکراری اند یا ساختاری مالیخولیایی و مغشوش را در اذهان متبادر میکنند.

بودجه های دولتی را رانت خواران می بلعند و بخش خصوصی چاره ای ندارد جز ساخت فیلمهای آپارتمانی

این سینماگر با اشاره به عدم رقابت بخش خصوصی واقعی با بخش دولتی که ثمره اش میشود انبوه فیلمهای آپارتمانی بخش خصوصی اظهار داشت: وقتی رانت خواران سینما بودجه های دولتی را می بلعند و چیزی برای بخش خصوصی نمی ماند بدیهی است که سرمایه گذاران هم به سمت پروژه های کم هزینه و با ریسک پایین می روند. همین میشود که یک خانه را اجاره کرده و فیلمشان را پر میکنند از کلوزآپهای بازیگران و شک و تردیدهایی که کاراکترها نسبت به هم دارند. در نتیجه چشم مخاطب جشنواره از دیدن فیلمهای آپارتمانی خسته میشود.

برای اینکه سیمرغ را به بازیگر فلان پروژه دولتی بدهند ناجوانمردانه فرهاد اصلانی را کنار گذاشتند

حسین فرحبخش درباره نامزدیهای جشنواره سی و سوم هم نظر جالبی دارد. او با اشاره به اینکه کاندیداها طوری انتخاب شده اند که به آثار وابسته حال داده شود بیان داشت: این خوب نیست که کاندیداها را طوری بچینیم که ارزشهای هنری آثار دیده نشود. اینکه بازیهای بازیگران خوب را نادیده بگیریم که بازیگر فلان پروژه دولتی دیده شود اخلاقی نیست.

وی با اشاره به بازی فرهاد اصلانی در “کوچه بی نام” ادامه داد: فرهاد اصلانی شگفتی “کوچه بی نام” بود و حقش بود که بخاطر بازی در این فیلم کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول مرد شود. اما برای اینکه بازیگر فلان پروژه دولتی سیمرغ را بگیرد ناجوانمردانه اصلانی را از فهرست کاندیداهای بهترین بازیگر مرد خارج کرده و او را برای نقش مکمل “دوران عاشقی” کاندیدا کردند.

ای کاش از همان ابتدا می گفتند “محمد(ص)” در جشنواره به نمایش درنمی آید

فرحبخش درباره عدم نمایش فیلم “محمد(ص)” در جشنواره که از ابتدای جشنواره، وعده حضور آن در این جشنواره داده می شد به سینماژورنال گفت:  ای کاش از همان ابتدا راستش را می گفتند که نمی خواهند فیلم را در جشنواره نشان دهند اما متاسفانه چون تجربه مدیریت در شرایط خاص را ندارند مرتب وعده دادند که امروز یا فردا فیلم را اکران خواهند کرد.

این شریک دفتر پویافیلم افزود: یک مدیر خوب از ابتدا می آید و با بیان صادقانه می گوید فلان فیلم به فلان دلیل در جشنواره به نمایش درنخواهد آمد درست شبیه همان کاری که در همه جشنواره های دنیا انجام میشود. آیا شما دیده اید که مثلا فیلمی را به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن انتخاب کنند و بعد بگویند فیلم در میانه جشنواره به نمایش درخواهد آمد و در نهایت نیز آن را از جشنواره خارج کرده و به اکران خصوصی اش بسنده کنند؟ مطمئنا نه اما در اینجا چون مدیران ما مشاوران متخصص ندارند که در این گونه موارد به آنها مشاوره های مفید دهند همین اتفاقاتی می افتد که می بینید.

95 درصد فیلمهای جشنواره بد بودند/از تماشای “عصر یخبندان” لذت بردم

حسین فرحبخش در انتهای گفتگویش در پاسخ به این پرسش که بهترین و بدترین فیلمهایی که در جشنواره دیده است چه بوده اند بیان داشت: 95 درصد فیلمها بد بودند و اگر نام یکی را بگویم ممکن است از آن بدتر هم وجود داشته باشد که نامش یادم رفته باشد! درباره فیلمهای خوب همین قدر بگویم که از تماشای “عصر یخبندان” و “دوران عاشقی” لذت بردم.