1

حسین علیزاده: تنها قشری که از توقیف “ربنا”ی شجریان ناراضی به نظر نمی‌رسند، خوانندگان هستند!/یک روز برویم جلوی مجلس و بپرسیم چرا؟

سینماژورنال: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان همچنان بحث توقیف مناجات “ربنا”ی محمدرضا شجریان در رادیو و تلویزیون، یکی از مباحث روز است.

به گزارش سینماژورنال حسین علیزاده از رفقای سالیان دور محمدرضا شجریان که تا اواسط دهه هشتاد در گروه شجریان حضور داشت در گفتگویی که با “شرق” داشته ضمن گلایه از عدم پخش “ربنا” نقدی را هم متوجه همکاران خود کرده است با این وصف که چرا وقتی “ربنا”ی شجریان توقیف می‌شود بقیه خوانندگان برای خواندن یک “ربنا”ی دیگر مسابقه می‌گذارند.

خواننده ها از این وضع راضی اند

علیزاده می گوید: چرا وقتی پخش ربنای شجریان متوقف می‌شود خواننده‌های دیگر دستپاچه می‌شوند و مسابقه می‌گذارند که یک ربنای دیگر یا مناجات و چه و چه بخوانند تا جای خالی ربنای شجریان پر شود؟

وی ادامه می دهد: در ظاهر می‌گویند ناراحت هستند اما اتفاقا تنها قشری که از این وضعیت چندان ناراضی به نظر نمی‌رسند خواننده‌ها هستند؛ اما خودشان هم می‌دانند که نمی‌توانند جای ربنای شجریان را بگیرند نهایتا می‌روند چیزهای دیگر می‌خوانند که بگویند بیایید از صدای ما استفاده کنید به‌جای شجریان. این واقعا حرکت نادرستی است.

یک روز برویم جلوی مجلس و بپرسیم چرا؟

حسین علیزاده با اشاره به اینکه در ایجاد مشکلات برای هنرمندانی مانند شجریان خود هنرمندان هم مقصر هستند که برای حل مشکلات کاری نمی‌کنند می‌افزاید: می‌توانند کاری انجام دهند. یک روز برویم جلوی مجلس و بپرسیم چرا؟ این اتحاد در جامعه موسیقی وجود ندارد. مجلس خانه ماست؛ این‌طور نیست؟! ما نه جنگ داریم نه بحث و جدال سیاسی. آقایان بیایند پاسخ بدهند و استدلال کنند.

 باید متحد شویم و برای همه این مشکلات برویم و بپرسیم چرا؟

این نوازنده و آهنگساز خاطرنشان می‌سازد: ما همیشه داریم خود را پنهان می‌کنیم. باید متحد شویم و برای همه این مشکلات برویم و بپرسیم چرا؟ قانون هست؛ قاضی هست؛ دادگاه هست. جرم و مجرم در قانون مشخص شده است. ما روی تصمیم‌های شخصی کسانی ضربه می‌بینیم که به صورت علنی نقشی برایشان مشخص نیست؛ یعنی در قانون تعریف نشده است که دراین‌مورد یا آن مورد نقشی برای اعمال قدرت دارند. براساس چه قانونی این تصمیم‌ها گرفته می‌شود؟ آیا همیشه می‌شود یک انگ سیاسی به کسی زد و سپس قانون را دور زد؟