1

در روزهایی که تشبث به شوخیهای زننده در کمدیها اپیدمیک شده، مسعود ده‌نمکی بیان کرد⇐رکوردها را زمانی جابجا کردم که خیلیها میلیاردی شدن برایشان رویا بود!!/هنوز هم خوشحال میشوم که فیلمی بیاید و بدون شوخیهای اروتیک، رکورد تماشاگر «اخراجیها» را بزند/فقط و فقط نمایش «انتظار ملت»(!) بود که تولید «زندانیها» را رقم زد!/برایم همین بس که میتوان به تماشای «زندانیها» نشست بدون اینکه از خانواده و فرزندان خجالت کشید

سینماروزان: اگر تا پیش از این در ظاهر هم که شده مدیران نظارتی ارشاد مخالفت خود را با رواج شوخیهای اروتیک در آثار نشان میدادند ولی حالا در تمام ایام سال از نوروز گرفته تا تابستان و پاییز و زمستان با روی پرده رفتن کمدیهایی روبرو هستیم که آویزان شوخیهای زننده هستند بلکه از مخاطب خنده بگیرند.

مسعود ده نمکی کارگردانی که زمانی با کمدی-جنگی “اخراجیها” رکوردشکن اکران شده بود این روزها “زندانیها” را در اکران دارد که میکوشد بی آغشتگی در هرزه نگاری کلامی از اهمیت انتظار در زندگی بدنه خسته جامعه ایران بگوید. ده نمکی درباره دورنمایش نسبت به اکران فیلمش به “شهروند” گفته است: من برای رکورد شکستن فیلم نمی‌سازم. فرض کنید حتی اگر هم از نظر تعداد تماشاگر رکورد “اخراجی‌ها” را شکستیم، باز هنری نکرده ایم؛ چون این رکورد از ابتدا هم دست خودمان بوده!! هنوز هم خوشحال میشوم که فیلمی بیاید و بدون شوخیهای اروتیک رکورد تماشاگر «اخراجیها» را بزند. رکوردها را در زمانی جابجا کردم که خیلیها میلیاردی شدن برایشان رویا بود و حالا سودای درک پیام فیلم را دارم.

ده نمکی ادامه داد: وقتی مستند ساختم، مردم از رویش ده‌ها میلیون کپی کردند. وقتی فیلم سینمایی می‌سازم رکوردشکن شد. وقتی سریال ساختم در زمان خودش پربیننده‌ترین سریال شد. پس واقعا از این چیزها عبور کرده‌ام. الان دیگر برایم مهم این است که مردم با مفهوم فیلم ارتباط برقرار کنند؛ وگرنه چیزهای دیگر چندان برایم مهم نیست. حالا امیدوارم همه فیلم‌ها بفروشند هم فیلم‌های طنز و هم جدی.

ده نمکی با اشاره به تلاشش برای نمایش “انتظار ملت” در “زندانیها” بیان داشت: این فیلم یک مفهوم اخلاقی را در قالب طنز روایت می‌کند. “زندانی‌ها” روی ‌هم‌رفته به مفهوم انتظار ملت می‌پردازد؛ درواقع برای اولین‌بار این فیلم در داستانی که روایت می‌کند، نیم‌نگاهی هم به مقوله نیمه‌شعبان دارد و فیلم را ساختم تا انتظار ملت را تصویر کنم.

 ده‌نمکی درباره اصلی‌ترین ویژگی “زندانی‌ها” گفت: به نظرم ویژگی اصلی “زندانی‌ها” این است که جزو معدود فیلم‌هایی است که آن را می‌توان با خانواده دید؛ برایم همین بس که بستر طنز “زندانی‌ها” جوری طراحی شده که تمام اعضای خانواده کنار هم بتوانند از فیلم لذت ببرند، بدون این‌که آدم از خانواده‌اش خجالت بکشد. البته تنها دارم درباره خودم و فیلم خودم حرف می‌زنم و اطمینان خاطر به خانواده‌ها می‌دهم که میتوانند فیلم را با فرزندان ببینند و خجالت نکشند.